Tim Schoonbergen (Nedasco): “Conglomeraatvorming gouden kans voor adviseur met écht klantcontact”

Tim Schoonbergen BS

(door redactie) “Ik moet nog zien”, zegt algemeen directeur Tim Schoonbergen van Nedasco, “dat de conglomeraten van financieel adviseurs die nu ontstaan hun belofte aan klant en medewerkers waar weten te maken. Ondertussen zie ik een enorme marktkans ontstaan voor de andere kantoren, en helemaal de local heroes. Standaardisatie is het concept van de fusiebedrijven, dat laat ruimte voor adviseurs die maatwerk bieden. En daar waar de persoonlijke touch door de schaalvergroting verdwijnt, zullen klanten op zoek gaan naar de kantoren die nog wel persoonlijke aandacht bieden.”

“Waarom kiest een klant voor een adviseur? Natuurlijk ook vanwege diens kennis, maar eerst en vooral omdat hij een gevoel heeft bij de adviseur en zijn kantoor. De conglomeraten moeten dat gevoel nog maar eens zien vast te houden. Er wordt gezegd: onze schaal en systemen maken het mogelijk om de consument beter te bedienen. In de praktijk kom ik dat nog niet tegen. Kopen is het makkelijkste onderdeel, het echte werk begint daarna pas. Ook als het gaat om de integratie van systemen en culturen. Een hell of a job.”

Onterechte vrees

Schoonbergen neemt het niemand kwalijk als hij nu zijn kantoor verkoopt. “Dat is een persoonlijke beslissing, ik heb daar geen oordeel over. Wel merk ik dat bij andere kantoren in de omgeving de vrees bestaat: hier ontstaat een grote concurrent. In de praktijk is juist het tegenovergestelde het geval: klanten die van standaardisatie niet gediend zijn en hechten aan persoonlijk contact, zullen uitstromen en aankloppen bij een van de andere adviseurs. De opkomst van conglomeraten biedt dus kansen. Wij zien dat er ook jonge, ondernemende adviseurs starten die bij precies deze ontwikkeling aanhaken.”

Million dollar question

Waar denkt Schoonbergen dat de fusie- en overnamegolf van nu gaat eindigen? “Dat is de million dollar question. Ik weet het werkelijk niet. Op een gegeven moment worden de prijzen zo hoog dat het niet meer winstgevend is om een partij over te nemen. In een aantal gevallen is het investeerders er om te doen het conglomeraat na een tijdje door te verkopen. Dat zeggen ze ook gewoon. Vandaar ook de focus op standaardisatie en vergroting van de procesefficiëntie. Door de kosten te drukken, gaat de verkoopwaarde omhoog. Maar een volgende koper moet dan nog verder gaan standaardiseren en processen nog doelmatiger maken om zijn investering terug te verdienen. In die zin zit er een eind aan de conglomeraatvorming, als de prijzen zo hoog worden dat de investering zich niet meer laat terug verdienen.”

Schoonbergen denkt dat sommige investeerders hoe dan ook hun interesse zullen verliezen als de rente zou oplopen. “De lage rente maakt dat deze partijen zoeken naar alternatieve beleggingen met een redelijk stabiel rendement. Onze branche biedt die inkomsten. Maar als de rente flink hoger is, valt het leveragevoordeel weg en kun je met veel minder moeite ook elders een mooi rendement maken. Dan stort deze markt als een plumpudding in elkaar.”

Tegenbeweging

De conglomeraatvorming aan de kant van het intermediair, leidt tot een tegenbeweging vanuit verzekeraars. NN kocht zich onlangs in bij Heinenoord. Schoonbergen zegt dit tegengas wel te kunnen begrijpen. “Wel zijn wij benieuwd of het NN bij Heinenoord gaat om de serviceprovider, de tussenpersoon of allebei. Ik kan me voorstellen dat je als verzekeraar feeling met serviceproviding wilt hebben. Maar ga als verzekeraar nou niet op de stoel van de ondernemer zitten. Dan loop je de kans de ondernemingszin dood te slaan.”

De conglomeraatvorming heeft als voordeel dat de professionalisering versnelt. Schoonbergen: “Grote organisaties mogen zich nu eenmaal meer verheugen in de belangstelling van het toezicht. Dus ze letten er streng op dat medewerkers de juist diploma’s hebben en de PE-examens afleggen, er is aandacht voor de dossiervorming. Dat is absoluut winst. Maar het allerbelangrijkste is en blijft dat je écht contact hebt met de klant.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Mark Rotteveel - U-nited 26 november 2021

Beste Tim, mooi stuk en mee eens. Het is dan ook aan de verzekeringsmaatschappijen om deze local heroes te blijven faciliteren. En ik zie dat dit wringt. Vanuit verzekeraars kant moet hier blijvend aandacht voor zijn. Dan zijn beide partijen complementair aan elkaar en voorzie ik een mooie verzekeringstoekomst waar onderaan de streep ook geld kan worden verdiend.

Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 15 november 2021

Ik hoop dat dit verhaal ook in de praktijk door Nedasco gehanteerd wordt. Ik denk dat dit ook in deze tijd de enige juiste manier is. Wat je alleen vaak ziet, is dat de boodschap de lading niet dekt. Mocht dhr. Schoonbergen hierover met mij willen praten, dan kan hij mij bellen op 071-4078900

Henk Mulderij - Henk Mulderij Financieel Advieskantoor 9 november 2021

In 2003 ben ik begonnen en we hebben een flinke autonome groei doorgemaakt tot nu toe. Enkele grote kantoren in onze regio zijn verkocht aan heel grote partijen en dat willen veel klanten juist niet. Wat Tim terecht schrijft zal er bespaard moeten worden en meer digitaal gewerkt wat vaak een andere bediening van klanten met zich meebrengt. Zakelijke klanten zijn trots op hun bedrijf en willen dit graag laten zien dus stellen het veel meer op prijs dat je hen fysiek bezoekt dan alles via het scherm bespreekt.

Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 22 oktober 2021

Goed verhaal. Zorg dat je er zo in blijft zitten en bouw het uit op deze manier.

Patrick Betman - TMA Consultancy 21 oktober 2021

Heel goed omschreven, en ik heb al heel wat mensen gesproken die er ook zo in zitten. Ik ben in de 16 jaar dat ik nu zelfstandig eigenlijk ieder jaar alleen nog maar drukker geworden. Geweldig dat relaties je op het persoonlijke weten te waarderen, deze local hero hoor je in ieder geval nog niet klagen ;-)

Paul Jansen - Planning Vision BV 21 oktober 2021

Spijker op de kop. Groter is niet altijd beter. Genoeg is genoeg. Allemaal gezegdes die hier op slaan. Naar het verhaal van de klant luisteren, dat heeft pas waarde.

Nedasco en Rhion van start met Dichtbij Huis Pakket

Nedasco en Rhion van start met Dichtbij Huis Pakket

Nedasco heeft samen met verzekeraar Rhion Versicherung AG het Dichtbij Huis Pakket ontwikkeld, dat alle particuliere producten van Rhion en een reis- en annuleringsverzekering...

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Hypotheken. Tim Jähnig, Mike ter Braak en Marcia Berfelo nemen de award...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2022 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2022 zijn...

Geerts (Particulier), L&B Groep (Zakelijk), Jänig + Ter Braak (Hypotheken), Pensioen-Coaching (Pensioen), Finenzo Deventer (Digitale Innovatie), Expat...

Pensioen-Coaching winnaar VVP Advies Award categorie Pensioen

Pensioen-Coaching winnaar VVP Advies Award categorie Pensioen

Pensioen-Coaching is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Pensioen. Johan van Gisteren neemt, samen met Jeanette de Jong en Paul Vriends, de...

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgage is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Niche. Henk Jansen neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Robin van Beem...

Geerts winnaar VVP Advies Award categorie Particulier Advies

Geerts winnaar VVP Advies Award categorie Particulier Advies

Geerts Financiële Dienstverleners is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Particulier Advies. Tomas Geerts en team nemen de award in ontvangst...

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep is de winnaar geworden van de VVP Advies Award 2022 in de categorie Zakelijk Advies. Bertjan Scheepbouwer neemt, geflankeerd door Kees Boer en Rogier...

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2022. Ilse Bosland neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Bob Klijn (Söderberg...

Finenzo Deventer winnaar Advies Award categorie Digitale Innovatie

Finenzo Deventer winnaar Advies Award categorie Digitale Innovatie

Finenzo Deventer is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Digitale Innovatie. Jan Willem Smit neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

"Fantastisch om op deze manier als kantoor waardering te krijgen voor onze manier van werken", zegt Marnix Bokhorst van Bokhorst Verzekeringen, genomineerd in...