Topmanagers Nederland verwachten recessie van aantal kwartalen

Pim van der Velden 2023

De meerderheid van de bedrijven verwacht dat hun winstmarge in 2023 met 10 tot 25 procent zal dalen. Dit blijkt uit onderzoek van ING onder 148 topmanagers van grote Nederlandse (beursgenoteerde) bedrijven naar hun strategische prioriteiten. Voor de directe toekomst zegt 93 procent van de topmanagers een recessie te verwachten die twee (57 procent) tot drie kwartalen (36 procent) zal aanhouden. 

“De grootste zorgen van de topmanagers liggen op de korte termijn op het omgaan met de impact van de hoge inflatie en energieprijzen. Op de langere termijn maken zij zich zorgen over het behalen van de klimaatdoelstellingen door het bedrijfsleven en de verschuivende geopolitieke verhoudingen,” aldus Pim van der Velden, directeur Wholesale Banking Nederland bij ING.

Een grote meerderheid van 87 procent van de topmanagers verwacht dat de dure energie de marges sowieso zal laten dalen en liefst 54 procent ziet een afname van 10 tot 25 procent. De inflatie, die ook mede stijgt door de hogere energieprijzen, is nu een veel grotere zorg dan tijdens het onderzoek in 2021. Vier op de vijf bedrijfsbestuurders maakt zich zorgen over de toenemende inflatie in de komende twaalf maanden. In 2021 was dit 65 procent. Van de respondenten denkt 67 procent dat de inflatie ook op de langere termijn (na 2023) zal blijven stijgen. In 2021 lag dit percentage op 47 procent. Die stijgende kosten desondanks zullen gedeeltelijk (59 procent) of zelfs helemaal (36 procent) worden doorberekend door de bedrijven.

Wel zeggen topmanagers dat de investeringen in verduurzaming zullen toenemen en versnellen. De recessie zal dit proces wel iets vertragen, verwachten de managers, maar de meerderheid denkt dat dit hooguit enkele maanden tot een half jaar zal zijn. Net als bij het vorige onderzoek in 2021 zijn het promoten van een gezonde levensstijl, het vergroenen van het energieverbruik en maatschappelijke betrokkenheid de drie belangrijkste verduurzamingsdoelen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
ING gaat niet in op eis Milieudefensie

ING gaat niet in op eis Milieudefensie

"Van het ene op het andere moment helemaal stoppen met de financiering van olie en gas isvolgens ons niet de juiste aanpak." Aldus ING in een brief aan Milieudefensie,...

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

Vanaf 2024 zal ING in Nederland een breed scala aan verzekeringsproducten voor ondernemers aanbieden in samenwerking met Allianz Direct. Het nieuwe aanbod omvat...

Groen energielabel grote meerwaarde voor woning

Groen energielabel grote meerwaarde voor woning

Een woning met groen energielabel is voor velen meer geld waard dan een woning zonder, voor sommigen zelfs meer dan tien procent, zo blijkt uit het ING Woonbericht....

NHG en vijf marktpartijen stoppen met pilot 'Duurhuur’

NHG en vijf marktpartijen stoppen met pilot 'Duurhuur’

De pilot ‘Duurhuur’, van NHG, Aegon, BLG Wonen, Florius, ING en Vereniging Eigen Huis is geen succes geworden en is beëindigd. Er was onvoldoende...

Vraag naar energiebesparende werkzaamheden over top heen

Vraag naar energiebesparende werkzaamheden over top heen

De vraag naar energiebesparende maatregelen is nog relatief hoog, maar de enorme groei lijkt er volgens ING Research uit. Hierdoor valt deze steunpilaar, die tegenwicht...

ING van start met Woningcheck

ING van start met Woningcheck

ING is van start gegaan met de Woningcheck. Dit is een rapport dat inzicht geeft in omgevingsfactoren en toekomstige risico’s zoals overstromingsrisico en...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies

Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies

De Unie legt het eindbod van ING voor een nieuwe cao alsnog ter stemming voor aan de leden. Dit met een negatief stemadvies. Tegelijkertijd erkent De Unie dat het...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

FNV-leden stemmen in met eindbod ING Bank

FNV-leden stemmen in met eindbod ING Bank

Medewerkers van ING hebben een nieuwe cao. De leden van de FNV stemden de afgelopen weken in meerderheid (55 procent) voor het eindbod van hun werkgever waardoor...