Tussenpersoon gaf geen verkeerd advies

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0880) De consument heeft de tussenpersoon gevraagd om zijn uitvaartverzekeringen (kapitaalverzekeringen) te beëindigen en nieuwe uitvaartverzekeringen af te sluiten bij een andere verzekeraar. De consument klaagt dat de tussenpersoon hem een verkeerd advies heeft gegeven, dat het (afgesproken) bedrag van 700 euro te hoog is en dat de tussenpersoon niet bereid is om een specificatie van zijn factuur te geven. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon (Polhuis Financiële Diensten) niet kan worden verweten dat hij een verkeerd advies heeft gegeven. De consument heeft zelf nadrukkelijk verzocht om afkoop van zijn uitvaartverzekeringen, ook nadat hem door de tussenpersoon is voorgehouden dat dit onvoordelig is. Bovendien heeft de consument brieven van de verzekeraar ontvangen waaruit het verschil is op te maken tussen de afkoopwaarde en de premievrije waarde. Ook de klacht over het afgesproken bedrag faalt. De consument heeft een opdracht tot dienstverlening ondertekend waarin het voor de dienstverlening van de tussenpersoon verschuldigde bedrag is afgesproken. De consument wist waarvoor hij tekende. Verder heeft de tussenpersoon – in elk geval in deze klachtprocedure bij Kifid – opgegeven welke werkzaamheden hij voor de consument heeft verricht, zodat ook de klacht over het niet willen geven van een specificatie faalt.

De commissie: “Uitgangspunt in het privaatrecht is dat hetgeen  partijen zijn overeengekomen, ook moet worden nagekomen. De consument moet dan ook het bedrag van 700 euro betalen. Dat de tussenpersoon de opdracht tot dienstverlening niet naar  behoren is nagekomen, is niet komen vast te staan. De tussenpersoon heeft opgegeven welke werkzaamheden hij voor de consument verricht heeft. Hij heeft de uitvaartverzekeringen afgekocht, hetgeen inhield dat hij de consument heeft begeleid bij het invullen van de formulieren en de afkoop heeft gecontroleerd. Verder heeft hij diverse verzekeraars met elkaar vergeleken op  basis van de behoefte van de consument. Hij heeft nieuwe polissen aangevraagd bij een andere verzekeraar en hij heeft die polissen op opmaak en juistheid gecontroleerd. Ook heeft hij vragen beantwoord van de consument.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...