Twaalf geldverstrekkers verankeren verduurzaming binnen hypotheekadvies

Duurzaam wonen 2020

Twaalf geldverstrekkers hebben informatievelden bij een hypotheekaanvraag toegevoegd waarin adviseurs aangeven of in het adviesgesprek verduurzaming aan de orde is gekomen, of de klant zijn woning gaat verduurzamen en zo ja op welke wijze hij dit financiert. De nieuwe velden zijn ontwikkeld door HDN in samenwerking met het Sectorcollectief Duurzaam Wonen. De eerste deelnemende geldverstrekkers zijn: Rabobank, Obvion, Vista Hypotheken, ABN AMRO, Florius, MoneYou, Venn, Woonnu, Onderlinge ’s-Gravenhage, Triodos, Reaal en Merius.

Met een aantal wijzigingen in de decemberrelease van de standaard hoopt HDN beter inzicht te kunnen geven in de voortgang van de verduurzamingsopgave. Deze wijzigingen zijn:

  • Adviseur kan aangeven of verduurzaming in het adviesgesprek aan de orde is gekomen;
  • Adviseur kan aangeven of er sprake gaat zijn van verduurzaming en op welke wijze dit gefinancierd gaat worden.

Door de gestandaardiseerde vraagstelling ontstaat een beeld van de verduurzaming in verschillende adviessituaties en klantgroepen. Op basis hiervan kunnen geldverstrekkers en intermediairs ontdekken waar de 'markt' ligt voor verduurzaming en of hier kansen blijven liggen. Bovendien dragen zij op die manier bij aan het verduurzamen van de woningvoorraad in Nederland.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Burger - Ideële Verzekeringen 11 december 2020

Wat een goed initiatief. Een mooi voorbeeld van hoe duurzaamheid een plaats krijgt in de corebusiness van de financiële dienstverleners; het helpen van klanten.

Meer over
NHG: aantal hypotheekaanvragen blijft hoog

NHG: aantal hypotheekaanvragen blijft hoog

Ook in november blijft het aantal hypotheekaanvragen hoog, constateert HDN. Met 52.833 ligt het aantal hypotheekaanvragen 14 procent  hoger dan dezelfde maand...

Carlo van Kemenade keert terug naar DLL

Carlo van Kemenade keert terug naar DLL

Carlo van Kemenade volgt Bill Stephenson op als CEO van DLL (commercial finance en vendor finance, voorheen De Lage Landen). Van Kemenade werkte eerder 25 jaar voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...