Van dwang geen sprake

Spanje stad via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-1112) Door omstandigheden moest de consument langer in Spanje blijven dan de periode waarvoor de verzekering dekking bood. Dit heeft er in eerste instantie toe geleid dat de duur van de dekking is verlengd. En vervolgens dat een nieuwe kortlopende reisverzekering tot stand is gekomen. Nadien heeft de consument zich op het standpunt gesteld dat zij gedwongen is de verzekering te verlengen en vervolgens een nieuwe verzekering te sluiten en dat zij verkeerd is voorgelicht. De verzekeraar heeft hier onderbouwd verweer tegen gevoerd. Onder toepassing van de bewijslastverdeling zoals opgenomen in artikel 150 van het Wetboek van Rechtsvordering is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument haar stellingen onvoldoende onderbouwd heeft. De vorderingen worden afgewezen.

Tijdens een vakantie in Spanje zijn de consument en haar echtgenoot overvallen, als gevolg waarvan de echtgenoot van de consument in het ziekenhuis terechtkwam. In verband met de afwikkeling van de letselschadeclaim die hiervan het gevolg was en de daarmee gepaard gaande gerechtelijke procedure moesten de consument en haar echtgenoot noodgedwongen in Spanje blijven.

De commissie: “Op grond van artikel 150 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering geldt als uitgangspunt dat de partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten haar stelling moet bewijzen. In dit geval is het noodzakelijk dat de consument aantoont dat van dwang en/of onjuiste voorlichting sprake is geweest. De enkele verklaring daartoe van de consument (of haar echtgenoot) is onvoldoende.

“Daar komt bij dat de verzekeraar gespreknotities heeft overgelegd van de telefoongesprekken die met de consument zijn gevoerd rondom het verlengen en sluiten van de verzekeringen. Een beeld dat van enige vorm van dwang sprake zou zijn geweest, volgt hieruit niet. In dit kader merkt de commissie op dat uit de telefoonnotitie met betrekking tot het sluiten van de kortlopende reisverzekering juist volgt dat de consument hier eerst over na wil denken. De dag erna belt de consument zelf terug naar de verzekeraar om de kortlopende reisverzekering te sluiten, hetgeen een contra-indicatie vormt voor de stelling van de consument dat van dwang sprake zou zijn geweest.

“Datzelfde geldt voor de stelling van de consument dat zij verkeerd zou zijn voorgelicht. Ook dit kan de commissie niet uit de overgelegde gespreksnotities afleiden.”

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...