Veel arbeidsconflicten nu thuiswerken niet meer de norm is

Boos emoji via Pixabay

Het gemiddelde aantal arbeidsconflicten in 2021 ligt volgens Interpolis ruim zeventien procent hoger dan in 2019, voor de pandemie. “Dat is opvallend”, aldus René Voets (directeur Bedrijven van Interpolis), “omdat het aantal ontslagen in 2021 gemiddeld met bijna 20 procent is afgenomen ten opzichte van 2019.”

“We zien dat er veel arbeidsconflicten ontstaan nu thuiswerken niet meer de norm is over het wijzigen van de arbeidsvoorwaarden zoals het veranderen van de werkomgeving, het aanpassen van de leaseregeling, of het veranderen van roosters. We raden werkgevers dan ook aan om hierover in gesprek te gaan met hun werknemers en met elkaar tot duidelijke afspraken te komen waar iedereen zich prettig bij voelt. Dit kan vervelende conflicten of zelfs vertrek van een medewerker voorkomen.”

Interpolis ziet verder “dat terwijl het aantal conflicten tussen werkgever en werknemer groot is, het aantal werknemers dat een juridische check doet naar de overeengekomen arbeidsvoorwaarden met een werkgever, juist flink daalt. We zien dat het vaker voorkomt dat werknemers ons benaderen op het moment dat ze al in een flinke discussie beland zijn met hun werkgever. Waar je voorheen zag dat voordat ze deze discussie aangingen, werknemers eerst bij ons checkten wat hun rechten precies zijn. Een oorzaak hiervoor kan liggen in het feit dat er een krapte op de arbeidsmarkt is en werknemers sneller de discussie aangaan met hun werkgever”.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Zorg bij mkb over conflcten over hogere salarissen"

"Zorg bij mkb over conflcten over hogere salarissen"

Mkb'ers zoeken steeds vaker nieuwe werknemers onder ouderen en mensen met een beperking en hebben tegelijkertijd zorgen over mogelijke conflicten met de huidige...

Uitvoerder rechtsbijstand had voor meer ankers moeten gaan liggen

Uitvoerder rechtsbijstand had voor meer ankers moeten gaan liggen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0899) De klacht van de consument is dat de uitvoerder van de rechtsbijstand haar beter had moeten bijstaan bij het aanvechten van haar ontslag....

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

“Waken voor een najaar met toenemend verzuim”

“Waken voor een najaar met toenemend verzuim”

Interpolis constateert een flinke toename van het aantal verzuimmeldingen en roept op aandacht te houden voor maatregelen tegen corona. René Voets, directeur...

Meeste vragen over wonen en werk op Vraag het DAS-dag

Meeste vragen over wonen en werk op Vraag het DAS-dag

Afgelopen zaterdag hielpen juristen en advocaten van juridisch dienstverlener DAS meer dan 300 mensen met hun juridische vragen tijdens de jaarlijkse Vraag het DAS-dag....

Meer zzp'ers ervaren wanbetalingen opdrachtgevers

Meer zzp'ers ervaren wanbetalingen opdrachtgevers

"Verontrustend is dat ten opzichte van februari dit jaar een groeiende groep te maken heeft met wanbetalingen van opdrachtgevers", aldus  René Voets,...

Mkb-er maakt zich flink meer zorgen over bedrijfsongevallen

Mkb-er maakt zich flink meer zorgen over bedrijfsongevallen

Neem de tijd om medewerkers in te werken. Hiermee voorkomen werkgevers vervelende bedrijfsongevallen en verder oplopen van het ziekteverzuim. Aldus Interpolis. Uit...

Eén op de zes Nederlanders heeft geen rookmelders

Eén op de zes Nederlanders heeft geen rookmelders

Tot nu toe heeft zeventien procent van de Nederlanders geen rookmelder in huis, blijkt uit de WoonMonitor van Interpolis. De voornaamste reden om rookmelders niet...

Interpolis: mkb'ers hebben flinke zorgen over inflatie

Interpolis: mkb'ers hebben flinke zorgen over inflatie

"Twee op de vijf mkb’ers maken zich zorgen over de impact van de toenemende inflatie op de bedrijfsresultaten. Opvallend is dat zij daarbij ook vrezen voor...

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

De mobiele telefoon wordt steeds vaker in het verkeer gebruikt. Waar in 2017 66 procent van de Nederlanders aangaf dit weleens te doen, is dit inmiddels opgelopen...