Veel arbeidsconflicten nu thuiswerken niet meer de norm is

Boos emoji via Pixabay

Het gemiddelde aantal arbeidsconflicten in 2021 ligt volgens Interpolis ruim zeventien procent hoger dan in 2019, voor de pandemie. “Dat is opvallend”, aldus René Voets (directeur Bedrijven van Interpolis), “omdat het aantal ontslagen in 2021 gemiddeld met bijna 20 procent is afgenomen ten opzichte van 2019.”

“We zien dat er veel arbeidsconflicten ontstaan nu thuiswerken niet meer de norm is over het wijzigen van de arbeidsvoorwaarden zoals het veranderen van de werkomgeving, het aanpassen van de leaseregeling, of het veranderen van roosters. We raden werkgevers dan ook aan om hierover in gesprek te gaan met hun werknemers en met elkaar tot duidelijke afspraken te komen waar iedereen zich prettig bij voelt. Dit kan vervelende conflicten of zelfs vertrek van een medewerker voorkomen.”

Interpolis ziet verder “dat terwijl het aantal conflicten tussen werkgever en werknemer groot is, het aantal werknemers dat een juridische check doet naar de overeengekomen arbeidsvoorwaarden met een werkgever, juist flink daalt. We zien dat het vaker voorkomt dat werknemers ons benaderen op het moment dat ze al in een flinke discussie beland zijn met hun werkgever. Waar je voorheen zag dat voordat ze deze discussie aangingen, werknemers eerst bij ons checkten wat hun rechten precies zijn. Een oorzaak hiervoor kan liggen in het feit dat er een krapte op de arbeidsmarkt is en werknemers sneller de discussie aangaan met hun werkgever”.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Gewone dingen ongewoon goed doen

Gewone dingen ongewoon goed doen

Juridisering neemt in alle geledingen van de samenleving toe, zegt Frank Rensen, Unitmanager Commercie & Volmachten bij ARAG. Tegelijkertijd trekken overheid...

Huurrecht: verder denken en kijken

Huurrecht: verder denken en kijken

(Uit ARAG-special 'Vertrouwen op het recht') In 2019 stond huurrecht op plaats 5 van de meest gemelde zakelijke geschillen. In 2020 steeg het met één...

Onderdeel van het totaaladvies

Onderdeel van het totaaladvies

“Nieuwe zaken snel oppakken, in lopende zaken een directe lijn voor de klant en heldere polisvoorwaarden. Dat is cruciaal voor rechtsbijstandverzekeraars...

Makkelijker advies over rechtsbijstand

Makkelijker advies over rechtsbijstand

Klanten leren kennen, en risico’s in kaart brengen en met de klant hierover in gesprek zijn. Het werk van een verzekeringsadviseur is interessant en uitdagend....

De markt van juridische dienstverlening

De markt van juridische dienstverlening

(Uit ARAG-special 'Vertrouwen op het recht') Het recht krijgt een steeds grotere rol in ons sociale en maatschappelijke leven. De samenleving juridiseert. Op steeds...

Samenwerken vanuit een gezamenlijke mindset

Samenwerken vanuit een gezamenlijke mindset

VVP sprak met Cas Verhage, directeur bij schadeverzekeraar Nh1816, en Frank van Wessel, directeur Schade bij Aegon, over het belang van particuliere rechtsbijstand,...

Belang wordt onderschat

Belang wordt onderschat

“Bij rechtsbijstandverzekering gaat het niet om de premie, maar om de begeleiding van relaties als ze een probleem of conflict hebben”, aldus Jos Alma,...

We voelen ons ook sociaal verantwoordelijk

We voelen ons ook sociaal verantwoordelijk

Maatschappelijke betrokkenheid zit in het DNA van ARAG. Samen iets doen dat groter is dan onszelf. Samen met de KNVB scheidsrechters maakt ARAG zich hard voor...

Je doet het voor die glimlach

Je doet het voor die glimlach

(Uit ARAG-special 'Op het recht vertrouwen') Wanneer een persoon letsel oploopt, is het belangrijk dat iemand met verstand van zaken hem of haar verder helpt bij...

“Het blijven onze klanten”

“Het blijven onze klanten”

Een rechtsbijstandverzekering mag in een particuliere verzekeringsportefeuille niet ontbreken, vindt financieel en juridisch adviseur Eric van Waesberge van Robbe...