"Veilig rijden polis helemaal niet voordeliger"

Auto dashboard 2 via Pixabay

Rijgedragverzekeringen die veilig rijden belonen met lagere premies zijn volgens Independer zelden voordeliger dan traditionele polissen. Daarnaast dreigen dit soort verzekeringen tegen Europese privacyregels aan te lopen. Independer: “Wie perfect volgens de regels rijdt en niet overdreven hard optrekt of remt, krijgt tot 35 procent korting op de startpremie van deze verzekering. Dat klinkt aantrekkelijk, maar de korting is vaak een sigaar uit eigen doos. De startpremie van een rijstijlverzekering ligt doorgaans namelijk fors hoger dan die van reguliere autoverzekeringen.”

Independer: “Over de afgelopen drie jaar was Fairzekering ruim 40 procent duurder dan de gemiddelde autoverzekering die op Independer te vinden is. De maximale korting bij Fairzekering was 35 procent, dus dat is niet per se voordeliger. Nationale Nederlanden heeft de rijstijlpolis van Fairzekering onlangs van de markt gehaald.

“De ANWB biedt ook een Veilig Rijden verzekering aan. Daarmee is te besparen in vergelijking met een reguliere ANWB autoverzekering, maar dat voordeel is vaak ook te halen als je goed shopt tussen reguliere verzekeringen van verschillende aanbieders.  Het is verstandig om zelf te vergelijken of je zonder rijstijlverzekering niet hetzelfde of misschien zelfs minder betaalt.”

De jongste leeftijdscategorie, achttien tot 24 jaar, kan wel profiteren van een rijstijl-korting. “Jongeren betalen bij reguliere verzekeringen sowieso de hoogste premie, omdat ze nog niet of nauwelijks schadevrije jaren hebben opgebouwd.”

Privacy in geding

Independer verder: “Het meten van het rijgedrag door verzekeraars dreigt in het nauw te worden gedreven door nieuwe Europese regels. Eerder dit jaar bepaalde de European Data Protection Board, die waakt over de digitale privacy van burgers, dat gegevens over het rijgedrag dezelfde bescherming verdienen als persoonlijke data. De waakhond vindt het problematisch dat deze informatie bijvoorbeeld niet bij de bestuurder, maar bij een eigenaar van de auto terecht komt. Dan kun jij bijvoorbeeld denken aan een leasebedrijf. Als gegevens over het rijgedrag inderdaad onder persoonlijke data komen te vallen, wordt het volgens de Europese verzekeraarskoepel Insurance Europe bijzonder lastig om die gegevens nog rechtmatig te gebruiken voor het bepalen van een premie. Dit zou het einde van de rijstijlpolis kunnen betekenen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Tien fietsen per uur gestolen

Tien fietsen per uur gestolen

In 2023 werden er in Nederland ruim 85.000 fietsdiefstallen gemeld, bijna 10 procent hoger dan het jaar ervoor en ruim een kwart hoger dan in 2019, aldus onderzoek...

Oplichting door creatieve babbeltrucs sterk toegenomen

Oplichting door creatieve babbeltrucs sterk toegenomen

Oplichting door ‘creatieve’ babbeltrucs is de afgelopen vijf jaar sterk toegenomen. Uit een analyse van Independer op basis van politiedata blijkt dat...

Nieuwbouwwoningen steeds populairder

Nieuwbouwwoningen steeds populairder

De versoepelde leennormen voor woningen met een gunstig energielabel leiden ertoe dat er steeds meer animo is voor nieuwbouwwoningen, aldus een analyse van Van Bruggen...

Independer: minder mensen rijden door na een ongeval

Independer: minder mensen rijden door na een ongeval

Vorig jaar werd in Nederland 74.000 keer een proces verbaal opgemaakt voor het doorrijden na een verkeersongeval, een  lichte daling van 6 procent ten opzichte...

Zorgen over populariteit hypotheek met rentevaste periode vijf jaar

Zorgen over populariteit hypotheek met rentevaste periode vijf jaar

De keuze voor een hypotheek met een rentevaste periode van vijf jaar is in 2023 verdriedubbeld, en groeit in 2024 gestaag door, zo blijkt uit een analyse van Independer...

Independer: premie autoverzekeringen fors omhoog

Independer: premie autoverzekeringen fors omhoog

Vergeleken met een jaar geleden is de premie van een autoverzekering met 10,7 procent gestegen, zo blijkt uit onderzoek van Independer. Dit komt neer op een gemiddelde...

Independer: Tesla Model S veiligste auto

Independer: Tesla Model S veiligste auto

Een Tesla Model S is de veiligste auto van de afgelopen drie jaar. De onveiligste auto is een Renault Zoe. Goed om te weten omdat volgens Independer in november...

ANWB gaat samenwerking aan met Zego

ANWB gaat samenwerking aan met Zego

Insurtech Zego en ANWB gaan een samenwerking aan om zakelijke wagenparken zo goed mogelijk te ondersteunen. Zego biedt een wagenparkverzekering, waarbij rijgedrag...

Wij zijn nog lang niet overbodig

Wij zijn nog lang niet overbodig

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 4) Al dertig jaar is MoneyView in de financiële sector de noodzakelijke luis in de pels. MoneyView werd opgericht om...

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Jongeren tussen de achttien en 24 jaar worden van alle leeftijdsgroepen het hardst getroffen door de premieverhogingen van autoverzekeringen. Zeker in vergelijking...