Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

Peter Mols 2020

"De verzekeringssector heeft als eerste bedrijfstak eHerkenning omarmd. Het is nu zaak om door te pakken in het gebruik en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Ook moeten nieuwe mogelijkheden beter en breder worden benut", aldus Adfiz, NVGA, Verbond van Verzekeraars.

Peter Mols (SIVI):  “De komende periode gaan we in een-op-een gesprekken de weifelaars inspireren om eHerkenning te implementeren. Leveranciers dagen we uit om meer gebruiksvriendelijke processen in te richten.”

Bij alle dienstverleners ziet SIVI eenzelfde beeld: een toenemend gebruik van logins via eHerkenning, maar ook een uitwijk naar gebruikersnamen en wachtwoorden. Dit laatste vaak ook nog zonder tweefactor-authenticatie. Vanuit beveiligingsperspectief is dit niet uit te leggen, aldus experts. Daarom verwelkomen zij het voornemen van verschillende verzekeraars/serviceproviders om de inlog met gebruikersnaam/wachtwoord uit te faseren. Daarnaast staan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en de performance hoog op de agenda bij de brancheorganisaties en SIVI. De inzet is leveranciers te stimuleren om verbeteringen aan te brengen en daar ervaren gebruikers bij te betrekken. Bijvoorbeeld door de inrichting van selfserviceportalen nadrukkelijk af te stemmen met betrokken partijen. Ook kan SIVI op het gebied van nieuwe features, zoals ketenmachtiging, – nu de ergste drukte rondom de migratie voorbij is – meer ondersteuning leveren aan leveranciers bij de (door)ontwikkeling.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Waltmans - Waltmans Assurantiën BV 18 maart 2022

Ik ben niet enthousiast over e herkenning. Na een dramatische ervaring met Digidentity gebruik ik nu KPN. War mij betreft gaan we verder met gebruikersnaam-ww-twee factor authenticatie. E Herkenning wordt ons opgedrongen en is niet gebruiksvriendelijk. Selfserviceportalen zijn een mooie kostenbesparing voor de aanbieders maar als het niet werkt dan zou je gewoon telefonische ondersteuning moeten kunnen krijgen.

Meer over
Wiertsema (Adfiz): professionaliteit in plaats van regeldruk

Wiertsema (Adfiz): professionaliteit in plaats van regeldruk

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot minder regeldruk. Wiertsema: “Met wat meer vertrouwen in elkaar en elkaars professionaliteit...

Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

(Adfiz in het katern Ken je vak! in VVP 5)  Sinds 1 augustus 2022 gelden er voor werknemers in Europa nieuwe minimumregels voor arbeidsvoorwaarden op grond...

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...

Adfiz: "Controleer diploma's"

Adfiz: "Controleer diploma's"

“Zorg voor controle op diploma’s, zodat je adviesbevoegdheid op orde is voor alle gebieden waar je actief bent.” Aldus Adfiz in reactie op de AFM...

Verbond positief over rapport DNB ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’

Verbond positief over rapport DNB ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’

Het Verbond van Verzekeraars is positief over het rapport ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’ dat DNB heeft gepubliceerd. Het Verbond: "Nederlandse...

Adfiz juicht amendement behoud UPO toe

Adfiz juicht amendement behoud UPO toe

Adfiz is blij met het amendement van GroenLinks en PvdA voor handhaving van het huidige UPO-model. Adfiz: “In onze reactie op het wetsvoorstel toekomst pensioenen...

Adfiz: adviseren meer dan aanbeveling doen voor nieuw financieel product

Adfiz: adviseren meer dan aanbeveling doen voor nieuw financieel product

“Het is goed dat het ministerie van Financiën heeft aangekondigd te willen kijken naar de adviesdefinitie. En daar kan wat mij betreft niet snel genoeg...

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

(Adfiz in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel adviseurs willen aan de slag met actief klantbeheer, zodat zij ook na het afsluiten van een financieel...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Datagebruik weinig tot geen invloed op premiedifferentiatie

Datagebruik weinig tot geen invloed op premiedifferentiatie

Het gebruik van data om de premies af te stemmen op de individuele klant, heeft weinig tot geen invloed op de premies die verzekeraars in rekening brengen bij hun...