VVP Ondernemersnetwerk: zorgplicht of zegewagen

VVP Ondernemersnetwerk afbeelding

Wat betekent de zorgplicht nu werkelijk voor advieskantoren, uit welke elementen bestaat de zorgplicht, welke basisprincipes zijn er, wat kunnen advieskantoren concreet leren van Kifid-uitspraken en hoe maak je van de zorglicht een zegewagen voor klant én kantoor? Dat waren de onderwerpen tijdens de derde editie van het VVP Ondernemersnetwerk dat VVP in samenwerking met C-Profile organiseert.

Onderdeel van de sessie was een analyse van C-Profies van 971 Kifid-uitspraken over de periode 2019 tot en met 2021. In 152 gevallen is de klant in het gelijk gesteld. De meeste uitspraken  hebben betrekking op de informatieplicht en op de verkoop van producten. De eerste heeft doorgaans betrekking op de adviseur, de tweede meer op de aanbieder. Met betrekking tot de informatieplicht gaan de meeste klachten over: ‘verkeerde interpretatie voorwaarden- weigering en/of te weinig uitkeren dekking/vergoeding’. Gevolgd door: ‘Onjuiste informatie/advies verstrekt’, ‘tekortkoming informatieverstrekking’ en ‘gebrekkige inventarisatie klant’.

Urjan Claassen van C-Profile ziet drie uitdagingen in het kader van de zorgplicht: hoe krijgen we (tijdig) aandacht van de klant, hoe onderhouden we klantdata efficiënt en effectief en hoe komen we aan aanvullende klantdata voor kwalitatief integraal advies (ken uw klant)’? Eén van de antwoorden is gepersonaliseerde klantbenadering. "Elke klant krijgt dan unieke content met berichten die betrekking hebben op zijn of haar persoonlijke situatie. De klant wordt actief gevraagd gegevens in te vullen en via actieknoppen kan de klant aangeven of hij in gesprek wil met een adviseur. Wie op zo'n manier de zorgplicht invult, zal niet alleen tevredener en meer betrokken klanten krijgen, maar zal ook op  het juiste moment het juiste aanbod kunnen doen."

Lees binnenkort meer in VVP.

MEEDOEN?

Voor 2022 staat voor dit VVP Ondernemersnetwerk nog één bijeenkomst gepland, opnieuw in het Microlab in Eindhoven. Op 30 november staat het thema ‘nieuwe verdienmodellen’ centraal.. De bijeenkomst start om 16.00 en eindigt om 19.00 uur. Wil je deze laatste sessie bijwonen, stuur dan een mail naar Arjan Cornelissen (arjan@vvponline.nl).

In 2023 gaat het VVP Ondernemersnetwerk opnieuw met een aantal adviesondernemers de diepte in over actuele advieszaken. Kosten voor de vier dieptesessies bedragen 1.595 euro, inclusief documentatie, diner en een exemplaar van het boek De toekomst van Particulier Advies van Urjan Claassen. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij Arjan Cornelissen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day organiseren komend najaar de vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’ voor financieel advieskantoren. Dit...

Zorgplicht of zegewagen?

Zorgplicht of zegewagen?

(Urjan Claassen, C-Profile, over de derde editie van het VVP Ondernemersnetwerk in VVP 5) Wat betekent de zorgplicht nu werkelijk voor advieskantoren, uit welke...

C-Profile en EDV Groep gaan samenwerken

C-Profile en EDV Groep gaan samenwerken

C-Profile Advisory Portals, een onderneming van Urjan Claassen uit Waalre en de EDV Groep uit Amstelveen, beiden gespecialiseerd in IT-oplossingen voor assurantiekantoren,...

Het vuur van... Urjan Claassen

Het vuur van... Urjan Claassen

Het vuur van Urjan Claassen, Algemeen directeur c-profile Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen...

Edixhoven: financiële sector heeft geen behoefte aan grote ego's

Edixhoven: financiële sector heeft geen behoefte aan grote ego's

“Eigenlijk hebben we het aan de strenge toezichthouders te danken dat nog geen Amazon of Alibaba zich heeft gemengd in de concurrentiestrijd", aldus Maarten...