VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Provisieverbod 2017

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert Sonneveld (manager bij de Vereende en voorzitter van de Federatie van Assurantieclubs) in de Beursbengel die zijn afstudeertheis aan het Executive Insurance Program Nyenrode Business Universiteit had samengevat. Hij stelt onder meer:  "Door de gepercipieerde lage waardering van het adviesvak worden assurantieadviseurs weerhouden om af te stappen van provisie en in plaats daarvan zelf hun werkzaamheden aan hun klanten te factureren."

Er werd op VVP online veel op het nieuwsbericht gereageerd. Veel negatieve reacties, maar ook deze van adviseur Bart Hermanussen: "Inmiddels al 10 jaar bezig waarbij de klant ons rechtstreeks betaalt. Werkt uitstekend en is rendabel. Maar het begin was het moeilijkst, want we hebben onze werkwijze veranderd en onze denkwijze ook. Het afsluiten van polissen is een service die we bieden. De kern is het ontzorgen van klanten op de wijze die de klant wil. De klantgroep is heel divers en niet alleen mensen met een dikke portemonnee."

Hoe denkt de adviesmarkt anno 2023 over dit onderwerp? We zijn benieuwd. Vandaar ook maar de stelling met dezelfde woorden: 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.

Reageren kan hier.

Dan de stelling van vorige week. Een krappe meerderheid van de respondenten (61 procent) was het oneens met de stelling: 'Keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij'. Er zijn meer zwaluwen nodig om het zomer te maken. Aan de andere kant: vier op de tien financieel dienstverleners denkt dat de tegenwind in de hypotheekmarkt definitief voorbij is'.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

“Zowel de AFM als DNB roepen op tot samenwerking binnen de sector en de overheid en stimuleren de introductie van een persoonlijk financieel onderhoud om handelingsperspectief...

VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

VVP-poll:  'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

VVP-poll: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

Adfiz pleit ervoor dat het adviesbegrip moet worden uitgebreid naar de beheerfase.  Adfiz schrijft onder meer: " Als het Wft adviesbegrip niet voor de beheerfase...

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat consumenten angst hebben voor financieel adviseurs. De minister wilde achterhalen waarom consumenten...

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

Financiële dienstverleners riepen bij de uitbraak van de coronaepidemie in koor dat ze dit keer niet de oorzaak van het probleem wilden zijn, zoals bij de kredietcrisis,...

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

De meningen over de stelling van vorige keer 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's' waren verdeeld. Bijna de helft...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...