Wiertsema: "Als adviseurs leren meer voor onszelf op te komen"

Enno Wiertsema nieuw 2018 resized

“Als adviseurs zijn we heel goed in het opkomen voor en het verdedigen van de belangen van de ander, maar kunnen misschien minder goed voor onszelf opkomen. Dáár moeten we ons dus verder in bekwamen.” Dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de adviseursorganisatie. Wiertsema vervolgt: “Als we die verandering voor elkaar krijgen, dan heeft dit gehele actieve provisietransparantietraject misschien ook nog positieve resultaten. En dan maakt het niet meer uit dat we te maken hebben met een minister die z'n oren teveel laat hangen naar partijen als het Verbond, dat als de dood is dat ook directe verzekeraars volledig transparant moeten zijn. Of naar de AFM en de Consumentenbond, die tegen beter weten in nog steeds roepen dat meer informatie betekent dat klanten rationeler gaan kiezen. Dat is niet zo, weten wij en weet de wetenschap. Dus laat je niet uit het veld slaan en ga door met goede dingen doen voor de klant. En vertel het. Of zoals ze in marketingkringen zeggen: be good and tell it.

“We hebben namelijk van meet af aan aangegeven dat als 'men’ écht wil dat we ongevraagd transparant zijn over onze beloning, we dat natuurlijk gewoon gaan doen. Want wat hebben we nu eigenlijk te vrezen? Helemaal niets! We weten wat we waard zijn en we weten dat we mensen écht kunnen helpen financieel weerbaarder te worden. Dat mag dan misschien nog niet zijn doorgedrongen tot iedereen in de politiek, bij ministeries, toezichthouders en consumentenorganisaties, maar wel tot de wetenschap. Niet één keer, maar keer op keer opnieuw tonen onderzoeken in binnen- en buitenland aan dat consumenten gebaat zijn bij financieel advies. En dat de onafhankelijk financieel adviseur dé persoon bij uitstek is om dat advies aan de consument te leveren. 

“En als we dan starten met transparant zijn, dan ook all the way. Dus niet alleen op een moment in het adviestraject dat het relevant is, nut heeft voor de klant en op een wijze die voor jou werkbaar is transparant zijn over onze verdiensten. Maar ook over wat de klant van ons kan en mag verwachten, hoe we hem helpen en wat hem dat concreet oplevert. Een grote groep adviseurs doet dat al. een nog grotere groep experimenteert ermee. Maar we moeten het met z'n allen doen, continu. Dat is soms lastig, net zoals iedere verandering. Geen idee of dat onwennigheid, niet weten hoe of bescheidenheid is, maar wat ik wel weet is dat we eraan moeten blijven werken om onze meerwaarde op een goede manier bij de consument voor het voetlicht te brengen.”

 

Reactie toevoegen

 
Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 1)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 1)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Opname bedrag ineens niet zonder risico’s

Opname bedrag ineens niet zonder risico’s

(Adfiz in Ken je vak! VVP 02-2022) Aan het gebruik van het keuzerecht (pensioenbedrag ineens) worden voorwaarden gesteld. Er gelden strakke eisen voor de informatievoorziening...

Adfiz: "Voorgenomen transparantieregels nutteloos voor het keuzeproces"

Adfiz: "Voorgenomen transparantieregels nutteloos voor het keuzeproces"

Nutteloos voor het keuzeproces, schadelijk voor de dienstverlening, praktisch onuitvoerbaar en juridisch onhoudbaar. Zo omschrijft Adfiz in het jaarverslag 2021...

Kijken naar het specifieke risico

Kijken naar het specifieke risico

(Ludger de Bruijn, Adfiz, in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Voldoende mogelijkheden voor maatwerk zijn cruciaal bij de verzekering van nieuwe risico’s....

"Maak financieel advies voor begeleiding op de pensioendatum fiscaal aftrekbaar"

"Maak financieel advies voor begeleiding op de pensioendatum fiscaal aftrekbaar"

Regel de verplichte keuzebegeleiding niet per pensioenuitvoerder maar via ‘Mijnpensioenoverzicht.nl’. Schrap de duiding ‘passend’ bij keuzebegeleiding....

Eerste Adfiz Midjaarsbijeenkomst bij museum Singer Laren

Eerste Adfiz Midjaarsbijeenkomst bij museum Singer Laren

Adfiz organiseert op 8 juni de eerste Adfiz Midjaarsbijeenkomst. Een zomers netwerkevenement waar de gehele branche - Adfiz-leden, vertegenwoordigers van verzekeraars,...

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

Hoe wint de klant door consolidatie?

Hoe wint de klant door consolidatie?

(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Er is al jaren een sterke dynamiek als het gaat om overnames in de markt van advieskantoren....

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Ruim vier op de tien advieskantoren bevindt zich op niveau 1 als het gaat om Actief Klantbeheer. Deze kantoren geven incidenteel uitvoering aan actief klantbeheer....

Afschaffing collectiviteitskorting basisverzekering kwestie van tijd

Afschaffing collectiviteitskorting basisverzekering kwestie van tijd

Een meerderheid van de Tweede Kamer lijkt voorstander te zijn van de afschaffing van de collectiviteitskorting basisverzekering, zo bleek uit het debat in de Tweede...