Wiertsema: "Als adviseurs leren meer voor onszelf op te komen"

Enno Wiertsema nieuw 2018 resized

“Als adviseurs zijn we heel goed in het opkomen voor en het verdedigen van de belangen van de ander, maar kunnen misschien minder goed voor onszelf opkomen. Dáár moeten we ons dus verder in bekwamen.” Dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de adviseursorganisatie. Wiertsema vervolgt: “Als we die verandering voor elkaar krijgen, dan heeft dit gehele actieve provisietransparantietraject misschien ook nog positieve resultaten. En dan maakt het niet meer uit dat we te maken hebben met een minister die z'n oren teveel laat hangen naar partijen als het Verbond, dat als de dood is dat ook directe verzekeraars volledig transparant moeten zijn. Of naar de AFM en de Consumentenbond, die tegen beter weten in nog steeds roepen dat meer informatie betekent dat klanten rationeler gaan kiezen. Dat is niet zo, weten wij en weet de wetenschap. Dus laat je niet uit het veld slaan en ga door met goede dingen doen voor de klant. En vertel het. Of zoals ze in marketingkringen zeggen: be good and tell it.

“We hebben namelijk van meet af aan aangegeven dat als 'men’ écht wil dat we ongevraagd transparant zijn over onze beloning, we dat natuurlijk gewoon gaan doen. Want wat hebben we nu eigenlijk te vrezen? Helemaal niets! We weten wat we waard zijn en we weten dat we mensen écht kunnen helpen financieel weerbaarder te worden. Dat mag dan misschien nog niet zijn doorgedrongen tot iedereen in de politiek, bij ministeries, toezichthouders en consumentenorganisaties, maar wel tot de wetenschap. Niet één keer, maar keer op keer opnieuw tonen onderzoeken in binnen- en buitenland aan dat consumenten gebaat zijn bij financieel advies. En dat de onafhankelijk financieel adviseur dé persoon bij uitstek is om dat advies aan de consument te leveren. 

“En als we dan starten met transparant zijn, dan ook all the way. Dus niet alleen op een moment in het adviestraject dat het relevant is, nut heeft voor de klant en op een wijze die voor jou werkbaar is transparant zijn over onze verdiensten. Maar ook over wat de klant van ons kan en mag verwachten, hoe we hem helpen en wat hem dat concreet oplevert. Een grote groep adviseurs doet dat al. een nog grotere groep experimenteert ermee. Maar we moeten het met z'n allen doen, continu. Dat is soms lastig, net zoals iedere verandering. Geen idee of dat onwennigheid, niet weten hoe of bescheidenheid is, maar wat ik wel weet is dat we eraan moeten blijven werken om onze meerwaarde op een goede manier bij de consument voor het voetlicht te brengen.”

 

Reactie toevoegen

 
Adfiz blaast Nieuwjaarsbijeenkomst af

Adfiz blaast Nieuwjaarsbijeenkomst af

Adfiz heeft besloten gezien de coronasituatie de Nieuwjaarsbijeenkomst die was aangekondigd voor 13 januari, niet door te laten gaan. In de plaats daarvan biedt...

Meters maken door meer ruimte voor ondernemen

Meters maken door meer ruimte voor ondernemen

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Financieel advies is cruciaal voor bedrijven en burgers. Het levert een belangrijke bijdrage aan grote maatschappelijke uitdagingen...

Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Adfiz heeft een speciaal dossier geopend met alle bezwaren tegen het huidige uitvoeringsvoorstel actieve provisietransparantie van de minister, en met twee...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie

Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie

Adfiz hekelt in niet mis te verstane bewoordingen het door de minister bij de Tweede Kamer ingediende voorstel voor actieve provisietransparantie. Adfiz-directeur...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Adfiz erkend leerbedrijf

Adfiz erkend leerbedrijf

Adfiz is door de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) erkend als leerbedrijf. Als erkend leerbedrijf kan Adfiz mbo-studenten een stageplek...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...