Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

Overleg klant document via Pixabay

BNP Paribas Cardif, Scildon en Bureau DFO hebben in een tweetal bijeenkomsten met een aantal stakeholders gesproken over de verminderde aandacht die adviseurs Hypothecair Krediet op dit moment hebben voor de risico’s van voortijdig overlijden en arbeidsongeschiktheid.Tijdens de bijeenkomsten werden suggesties ontwikkeld om de problematiek aan te pakken, Daaronder: stimuleer een jaarlijkse hiaten-analyse, stimuleer trainingen omgaan met weerstanden bij de klant, verzamel good practices, stimuleer een Nibud-benchmark (die de adviseur helpt snel een goede indicatie te geven wat de financiële gevolgen van overlijden of arbeidsongeschiktheid zijn voor de verschillende leeftijden en gezinssituaties), introduceer een basisdekking van vijf jaar. Bij dit laatste: zowel in de huur als in de vergoeding voor het hypothecaire krediet kan een opslag worden geheven van waaruit een collectieve voorziening wordt gefinancierd waardoor bewoners die door een calamiteit worden getroffen voor bijvoorbeeld maximaal vijf jaar vrijstelling krijgen van hun directe woonlasten. Deze tijd kunnen ze dan gebruiken om hun leven financieel weer op de rit te krijgen. De adviseur blijft dan een taak houden voor de extra risico’s en de risico’s na deze periode.

Uit een analyse van de oorzaken is af te leiden dat meer zelfdiscipline bij adviseur én consumenten ook al veel zou doen. Consumenten zijn steeds meer gehaast en zijn primair gefocust op de lening. Adviseurs volgen de consument hierin, ook omdat voor hem onder het provisieverbod geldt: tijd is geld. Bovendien hebben klanten op reviewsites de hoogste waardering voor adviseurs die hen snel en zonder hobbels aan een hypotheek hebben geholpen. Ook laat de praktijk zien dat dossiers waarin de adviseur heeft geconstateerd dat er bij de consument sprake is van een grote mate van risico-acceptatie in veel gevallen door auditors zonder commentaar op dit punt als akkoord worden geclassificeerd. Dossiers daarentegen waarin de adviseur zich wel heeft ingespannen om de risico’s van arbeidsongeschiktheid of overlijden zichtbaar te maken leveren in veel gevallen een aantekening op omdat de verschillende scenario’s onjuist of onvoldoende zijn uitgewerkt. Het gevolg is dat het voor adviseurs hierdoor 'veiliger' wordt om de klant te stimuleren een hoge mate van risicobereidheid tot uitdrukking te brengen in plaats van de klanten te laten uitspreken dat zij een voorkeur hebben voor zekerheid op deze terreinen.

BNP Paribas Cardif, Scildon en Bureau DFO maken zich grote zorgen over de ontwikkeling, die mogelijk nog wordt versterkt doordat de ORV-eis ook bij bestaande NHG-klanten komt te vervallen. Vandaar dat zij het gesprek zijn aangegaan met stakeholders. Het drietal: "Objectief kan worden vastgesteld dat het aantal afgesloten overlijdensrisicoverzekeringen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen dat in combinatie met een hypothecair krediet wordt afgesloten, sterk is gedaald. Deze daling is door alle gesprekspartners her- en erkend  Deze daling lijkt niet verklaarbaar door een sterk veranderend risicoperspectief zoals dat zich in de afgelopen jaren bij de consument zou hebben ontwikkeld. De maatschappelijke impact van de problematiek is echter zeer hoog en staat in geen verhouding tot de relatief eenvoudige en goedkope wijze waarop individuele consumenten deze risico’s kunnen mitigeren."

VVP meent: een goed initiatief over een belangrijk onderwerp. Maar: wat wordt nu de volgende stap?

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Waar blijft de doorstroomhypotheek?

Waar blijft de doorstroomhypotheek?

(Partner in kennis Scildon in VVP 06-2022) Henk Jansen, oprichter van het in expats gespecialiseerde financieel adviesbureau Expat Mortgages, is helder: “Er...

ORV-premie in 20 jaar gemiddeld 65 procent goedkoper geworden

ORV-premie in 20 jaar gemiddeld 65 procent goedkoper geworden

Zowel de hoogste als de laagste ORV-premie zijn meer dan zestien procent lager dan een jaar eerder. De gemiddelde premie is in een jaar tijd met meer dan acht procent...

Grotere eigen onderzoeksplicht bij execution only

Grotere eigen onderzoeksplicht bij execution only

(Kifid-uitspraak GC 2023-0005) Hoezeer de Geschillencommissie ook begrip heeft voor de verdrietige situatie waarin de consument en haar echtgenoot zich bevinden,...

Independer en Van Bruggen Adviesgroep werken samen bij hypotheekadvies

Independer en Van Bruggen Adviesgroep werken samen bij hypotheekadvies

Vergelijkingsplatform Independer gaat samenwerken met Van Bruggen Adviesgroep. Naast dat de consument bij Independer online zelf een hypotheek kan afsluiten, kan...

Bij een ORV past geen wantrouwen

Bij een ORV past geen wantrouwen

(Partner in kennis Scildon in VVP 4-2022) Jack van Lier, eigenaar van Jack van Lier Assurantie Advies Centrum te Loon op Zand, vindt het belangrijk om met al zijn...

ORV Onderzoek 2022: Scildon pakt handschoen op

ORV Onderzoek 2022: Scildon pakt handschoen op

Scildon gaat een aantal klankbordsessies ORV met adviseurs te houden die met de verzekeraar samenwerken. Aanleiding vormen uitkomsten van het ORV Onderzoek 2022...

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

Voor het vijfde opeenvolgende jaar heeft Bureau DFO de waardering van het intermediair gemeten met betrekking tot verzekeraars die overlijdensrisicoverzekeringen...

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

In de nieuwe release van AeQuote is het mogelijk om in één berekening een vergelijking te maken van zogenaamde ‘gestapelde’ ORV-dekkingen....

Chronische patiënten soms beter verzekerbaar dan aangenomen

Chronische patiënten soms beter verzekerbaar dan aangenomen

“Met deze op alle Nederlanders gebaseerde analyses willen wij laten zien dat meer in de verzekerbaarheid van chronische patiënten mogelijk kan zijn.”...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...