Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

Overleg klant document via Pixabay

BNP Paribas Cardif, Scildon en Bureau DFO hebben in een tweetal bijeenkomsten met een aantal stakeholders gesproken over de verminderde aandacht die adviseurs Hypothecair Krediet op dit moment hebben voor de risico’s van voortijdig overlijden en arbeidsongeschiktheid.Tijdens de bijeenkomsten werden suggesties ontwikkeld om de problematiek aan te pakken, Daaronder: stimuleer een jaarlijkse hiaten-analyse, stimuleer trainingen omgaan met weerstanden bij de klant, verzamel good practices, stimuleer een Nibud-benchmark (die de adviseur helpt snel een goede indicatie te geven wat de financiële gevolgen van overlijden of arbeidsongeschiktheid zijn voor de verschillende leeftijden en gezinssituaties), introduceer een basisdekking van vijf jaar. Bij dit laatste: zowel in de huur als in de vergoeding voor het hypothecaire krediet kan een opslag worden geheven van waaruit een collectieve voorziening wordt gefinancierd waardoor bewoners die door een calamiteit worden getroffen voor bijvoorbeeld maximaal vijf jaar vrijstelling krijgen van hun directe woonlasten. Deze tijd kunnen ze dan gebruiken om hun leven financieel weer op de rit te krijgen. De adviseur blijft dan een taak houden voor de extra risico’s en de risico’s na deze periode.

Uit een analyse van de oorzaken is af te leiden dat meer zelfdiscipline bij adviseur én consumenten ook al veel zou doen. Consumenten zijn steeds meer gehaast en zijn primair gefocust op de lening. Adviseurs volgen de consument hierin, ook omdat voor hem onder het provisieverbod geldt: tijd is geld. Bovendien hebben klanten op reviewsites de hoogste waardering voor adviseurs die hen snel en zonder hobbels aan een hypotheek hebben geholpen. Ook laat de praktijk zien dat dossiers waarin de adviseur heeft geconstateerd dat er bij de consument sprake is van een grote mate van risico-acceptatie in veel gevallen door auditors zonder commentaar op dit punt als akkoord worden geclassificeerd. Dossiers daarentegen waarin de adviseur zich wel heeft ingespannen om de risico’s van arbeidsongeschiktheid of overlijden zichtbaar te maken leveren in veel gevallen een aantekening op omdat de verschillende scenario’s onjuist of onvoldoende zijn uitgewerkt. Het gevolg is dat het voor adviseurs hierdoor 'veiliger' wordt om de klant te stimuleren een hoge mate van risicobereidheid tot uitdrukking te brengen in plaats van de klanten te laten uitspreken dat zij een voorkeur hebben voor zekerheid op deze terreinen.

BNP Paribas Cardif, Scildon en Bureau DFO maken zich grote zorgen over de ontwikkeling, die mogelijk nog wordt versterkt doordat de ORV-eis ook bij bestaande NHG-klanten komt te vervallen. Vandaar dat zij het gesprek zijn aangegaan met stakeholders. Het drietal: "Objectief kan worden vastgesteld dat het aantal afgesloten overlijdensrisicoverzekeringen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen dat in combinatie met een hypothecair krediet wordt afgesloten, sterk is gedaald. Deze daling is door alle gesprekspartners her- en erkend  Deze daling lijkt niet verklaarbaar door een sterk veranderend risicoperspectief zoals dat zich in de afgelopen jaren bij de consument zou hebben ontwikkeld. De maatschappelijke impact van de problematiek is echter zeer hoog en staat in geen verhouding tot de relatief eenvoudige en goedkope wijze waarop individuele consumenten deze risico’s kunnen mitigeren."

VVP meent: een goed initiatief over een belangrijk onderwerp. Maar: wat wordt nu de volgende stap?

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

In de nieuwe release van AeQuote is het mogelijk om in één berekening een vergelijking te maken van zogenaamde ‘gestapelde’ ORV-dekkingen....

Chronische patiënten soms beter verzekerbaar dan aangenomen

Chronische patiënten soms beter verzekerbaar dan aangenomen

“Met deze op alle Nederlanders gebaseerde analyses willen wij laten zien dat meer in de verzekerbaarheid van chronische patiënten mogelijk kan zijn.”...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

We hebben toch geen blinde vlek voor huurders?

We hebben toch geen blinde vlek voor huurders?

(Partner in kennis Scildon in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) “Ik snap het echt niet”. Verbazing klinkt door in de stem van Esmée de...

Scildon: orv speciaal voor huurders

Scildon: orv speciaal voor huurders

Scildon introduceert een overlijdensrisicoverzekering die specifiek gemaakt is voor huurders. De Scildon Huurverzekering is ontwikkeld in samenwerking met adviseurs...

Verhogen orv past niet bij wens tot lastenverlichting

Verhogen orv past niet bij wens tot lastenverlichting

(Kifid-uitspraak GC 2022-0153) Volgens de consument heeft de adviseur zijn zorgplicht geschonden door bij het oversluiten van de hypotheek niet zorg te dragen voor...

Premie overlijdensrisicoverzekering blijft dalen

Premie overlijdensrisicoverzekering blijft dalen

Overlijdensrisicoverzekeringen worden steeds goedkoper. Onderzoek van MoneyView laat zien dat in 2021 de gemiddelde premie 3,7 procent lager ligt dan een jaar eerder....

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail hebben in samenwerking met Rulecube een pre-indicatie ontwikkeld voor hypotheken. Deze innovatie geeft vanuit elke fase in het adviesproces direct...

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

De Intermediair Index die ING woensdag heeft gelanceerd, benadrukt het belang van goed en zeker ook tijdig advies, stelt directeur Hidde Coebergh van Wonen ING....

Eén op drie bereid extra ORV-premie te betalen voor chronisch zieken

Eén op drie bereid extra ORV-premie te betalen voor chronisch zieken

Ongeveer één op de drie consumenten is bereid vijf procent extra premie te betalen om mensen met een aangeboren chronische ziekte te helpen aan een...