Zorgen failliete buitenlandse autoverzekeraars voor onbehandelbare verkeersschades in Nederland?

Aanrijding buitenland 400 x 400 de vereende

De afgelopen jaren zijn wij in Europa met enige regelmaat geconfronteerd met faillissementen van een aantal autoverzekeraars, bijvoorbeeld uit Roemenië en recent in Cyprus. Wat zijn de gevolgen van deze faillissementen bij schades veroorzaakt door auto’s met een buitenlands kenteken? We beperken ons hier tot schades in de E.U.

Europese richtlijnen

Allereerst plaatsen wij de kanttekening dat in de E.U.-richtlijn motorrijtuigverzekering voor dit onderwerp geen bijzondere bepalingen bestaan. Bij de nu lopende herziening van deze richtlijn wordt dit mogelijk aangepast. Er ligt een voorstel dat alle EU waarborgfondsen dekking zouden moeten geven in geval van faillissementen. Maar dat is voor de beoordeling van de huidige situatie nog niet aan de orde.

Twee verschillende situaties

In basis kunnen we onderscheid maken tussen twee verschillende situaties. Een bezoeker wordt aangereden in het land waar de verzekeraar kantoor heeft en waar het schadeveroorzakende voertuig is geregistreerd. Of het buitenlands voertuig rijdt een slachtoffer aan in het land waar laatstgenoemde woont.

In het eerste geval waarbij de bezoeker het slachtoffer is, hangt de mogelijke schadevergoeding af van de wettelijk regeling/garanties tegen insolventie in het land van ongeval. Met insolventie wordt het onvermogen van verzekeraars bedoeld om te voldoen aan hun verplichtingen. Meestal komt dit door een faillissement.

In een aantal landen biedt een Waarborgfonds dekking of staat een ander nationaal financieel instituut mogelijk in voor de verplichtingen van die verzekeraar. Deze dekkingen zijn soms beperkt, bijvoorbeeld tot maximaal 100.000 euro per geval zoals in Griekenland. Als er geen wettelijk vangnet is, dan is de benadeelde aangewezen op de afwikkeling door de curator.

Als een buitenlands voertuig in Nederland een schade veroorzaakt, dan is het Groene Kaart Systeem van toepassing. Binnen de E.U. staan de nationale groene kaart bureaus garant voor de verzekeringsdekking van de voertuigen uit de andere lidstaten. Het Nederlands Bureau staat dus garant voor schades in Nederland door een voertuig met een buitenlands kenteken. Dan maakt het niet uit of dit voertuig wel of niet verzekerd is en of dit bij een verzekeraar is die niet meer kan betalen.

Feit of fabel

Samengevat, schade door een buitenlands voertuig in Nederland leidt NIET tot een onbehandelbare schade! Integendeel, de belangen van slachtoffers zijn in zo’n situatie goed beschermd. Zoals hiervoor beschreven is de positie wel anders als het slachtoffer bezoeker is in een ander land.

Als Kennispartner van de VVP-nieuwsbrief Ken je vak! op vrijdag biedt de Vereende dit kennisartikel aan.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Rechtbank houdt Allianz aan erkenning aansprakelijkheid

Rechtbank houdt Allianz aan erkenning aansprakelijkheid

(Rechtspraak) Allianz heeft aansprakelijkheid erkend voor het verkeersongeval. Later heeft Allianz de erkenning ingetrokken. De Rechtbank Rotterdam beslist dat niet...

WAM-verzekeraar moet toch uitkeren in zaak handremtrekker

WAM-verzekeraar moet toch uitkeren in zaak handremtrekker

(Rechtspraak) Als iemand anders dan de bestuurder de handrem aantrekt, wat in dit geval gebeurde met rampzalige gevolgen, is de bestuurder verkeersslachtoffer. Aldus...

WAM!

WAM!

(Rechtspraak) Als Allsecur vond dat hij niet verzekerd was wegens wanbetaling, had de verzekeraar ook niet moeten uitkeren aan de benadeelde om vervolgens die uitkering...

Toebrengen letsel evident niet gebruikelijke functie motorrijtuig

Toebrengen letsel evident niet gebruikelijke functie motorrijtuig

(Rechtspraak) Bestuurder heeft auto verlaten. In auto is ander gestapt die bestuurder heeft overreden. Bestuurder doet beroep op dekking onder WAM-verzekering. Het...

Kader Lichte Elektrische Voertuigen gepresenteerd

Kader Lichte Elektrische Voertuigen gepresenteerd

Voor een aantal categorieën in het dinsdag door minister Van Nieuwenhuizen gepresenteerde kader Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) geldt een verzekeringsplicht....

Bezopen?

Bezopen?

Het kan volgens de Rechtbank Noord-Holland niet als feit van algemene bekendheid worden beschouwd dat een verzekeraar van een auto geen schade vergoedt als die schade...

Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Administratieve verlenging rijbewijs helpt niet altijd

Administratieve verlenging rijbewijs helpt niet altijd

Rijbewijshouders zijn niet per se geholpen met het 'Tijdelijk besluit verlengingsduur rijbewijs in bepaalde gevallen', genomen omdat het CBR achterloopt met het...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...