Blijf aan de digitale bal

Trendartikel

(Redacteur Toon Berendsen in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De distributie van verzekeringen verandert onder invloed van embedded insurance en roboadvies, voorziet de AFM in een verkenning. Dat gaat ons wat te ver, maar het is zonder meer zaak om als financieel adviseur aan de digitale bal te blijven. Goede data vormt daarbij de basis, al hoeft u nu ook weer niet de kleur van het ondergoed van uw klant te kennen.

De AFM kijkt tien jaar in haar onlangs verschenen verkenning ‘Technologie richting 2033. De toekomst van verzekeren en toezicht’. De toezichthouder stelt onder meer: “Waar geautomatiseerd advies in 2023 nog in de kinderschoenen staat, kan het in 2033 een wijdverbreid fenomeen zijn. Van eenvoudige schadeverzekeringen tot complexe inkomensverzekeringen: het algoritme zorgt voor een geschikt advies. Qua output verandert er voor consumenten weinig: er volgt net als bij de fysieke adviseur een advies met een adviesrapport. Het adviesproces vindt echter geautomatiseerd plaats.”

‘Gaan microverzekeringen en algoritmes werkelijk de dienst uitmaken?’

De AFM schrijft verder: “Embedded insurance (de verzekering wordt verkocht op een platform, dat is gerelateerd aan de dienst of het product) kan een einde maken aan het traditionele distributieproces van verzekeringen. De klassieke routes van afsluiten, via een aanbieder, intermediair of vergelijkingssite, nemen sterk af wanneer producten direct worden aangeboden bij de aanschaf van een product of dienst, of gedurende de levensduur daarvan. Bovendien is de vraag of er nog wel markt is voor de klassieke distributiekanalen wanneer microverzekeringen de traditionele verzekeringen vervangen.”

Embedded insurance wordt ook in de markt gepresenteerd als de next hot thing. Maar ingebedde verzekeringen en andere financiële diensten zijn natuurlijk niks nieuws en ook prima aan te bieden door financieel adviseurs. Eigenlijk is dat van die microverzekeringen daarom interessanter. Maar eerst even: wat bedoelt de AFM eigenlijk met microverzekeringen? De toezichthouder: “Embedded producten kunnen ook zogenaamde microverzekeringen betreffen. Een voorbeeld is een ongevallenverzekering gedurende de tijd dat een fiets wordt gehuurd. Het gaat dan om lage premies die frequent worden betaald. Wanneer dergelijke microverzekeringen wijdverbreid worden, is de vraag of er overlap gaat ontstaan met de traditionele producten, en of consumenten zich hier bewust van zijn. Een andere mogelijkheid is dat de huidige traditionele producten gaan verdwijnen en dat consumenten alleen nog heel precies verzekeren wat ze daadwerkelijk gebruiken. Een verzekering per autorit, per apparaat in huis en per onderdeel van de vakantie.”

Dít is dan dus de werkelijke trend. Ook bij het eerder in dit artikel al aangehaalde roboadvies is er een belangrijkere trend, namelijk die van algoritmes. De werkelijke vragen zijn dan ook: gaan microverzekeringen en algoritmes werkelijk de dienst uitmaken en wat betekent dit dan voor de adviseur?

Fantastische verhalen

Surf een tijdje op internet en je komt de meest fantastische verhalen tegen van nieuwkomers die de verzekeringsmarkt – of in de ruimere zin de financiële sector – zeggen op te schudden of zelfs te disrupten. Nu is het natuurlijk alleen maar goed dat innovators bestaande partijen het vernieuwingsvuur na aan de schenen leggen. Maar in de praktijk blijkt de vernieuwing vaak lang niet zo groot als wordt beweerd. Bovendien wordt voor het echte werk, namelijk het risicodragen, heel vaak een beroep gedaan juist op de verguisde verstokte verzekeraars. Want risico’s inschatten is toch echt een vak apart.

Maar wat misschien uiteindelijk nog wel de grootste uitdaging is: het verzamelen, ordenen en uitnutten van de gigantische hoeveelheid data die nodig is om risico’s werkelijk individueel en flexibel te kunnen verzekeren. En om de juiste algoritmes te kunnen definieren. Een simpel voorbeeld, aansluitend op dat van de AFM inzake huurfietsen. Nou komt er een Engelsman naar Amsterdam en die huurt een fiets. Deze man is niet gewend rechts te houden, dan zou je daar dus alweer rekening mee moeten houden in het tarief van de ongevallendekking die aanschakelt op het moment dat hij op de fiets stapt. En zo zijn er -tig variabelen die je moet meenemen. Een échte microverzekering is dus nog niet zomaar gerealiseerd. En volgens ons komen steeds meer innovators erachter dat het werken met grote gemene delers, zoals de traditionele markt doorgaans nog doet, eigenlijk wel zo handig is. Dus hoe micro is micro (voorlopig) dan?

Laat u niet gek maken

Ook bij roboadvies moet de aanbieder beschikken over een immense hoeveelheid data. Je zou natuurlijk kunnen proberen de consument of ondernemer ertoe te verleiden zoveel mogelijk data zelf in te voeren. Maar de praktijk heeft allang geleerd dat de meeste mensen afhaken als ze te veel vragen moeten beantwoorden en gegevens moeten invullen. De crux hier is om juist op basis van zo min mogelijk door de klant in te vullen data een goed advies te geven. Dat kan alleen als de aanbieder over heel veel algemene data beschikt achter de schermen om zo het risico te kunnen inschatten van die specifieke consument of ondernemer.

Hoe beter de aanbieder de klant kent, aan de hand van zijn individuele gegevens maar ook op basis van algemene data, hoe beter hij hem of haar kan helpen.

Maar daar komt heel wat bij kijken dus als je de klant puur digitaal wilt bedienen. En dan hebben we het nog niet eens over de privacyaspecten, die van voor tot achter en andersom dichtgetimmerd moeten zijn.

Wij zouden willen zeggen: laat u als adviseur niet gek maken door zo’n verkenning als van de AFM. Echter: het belang van goede data is onmiskenbaar. In deze tijd van digitalising lijkt het wel eens dat je de kleur van het ondergoed van je klant moet weten, want die kleur zegt misschien ook wel iets over hoe risicogevoelig hij of zij is. Dat is natuurlijk onzin. Maar het ontbreekt maar al te vaak aan zelfs basale data. En daar kom je echt niet meer mee weg.

Een voorbeeld: wij zagen onlangs een mailing van een direct writer aan een inboedelverzekerde. In de mailing werd de autoverzekering van deze maatschappij aangeprezen, inclusief drie jaar schadevergoeding op basis van de aanschafprijs. De auto van de klant in kwestie is inmiddels bijna 20 jaar oud, dus dit aanbod slaat als de bekende tang op een varken. In plaats van te investeren in goede klantdata, blijft deze verzekeraar blijkbaar liever met hagel schieten. Helemaal bizar is dat de auto WA-verzekerd is bij een groepsgenoot van de maatschappij in kwestie. Blijkbaar weten ze zelfs dat niet en vangen ze rustig elkaars vliegen af.

‘De roboadviseur, u speelt hem er nog wel even uit’

Zorg dat u als financieel dienstverlener over minimaal die data beschikt om uw klant op het goede moment een passend aanbod te kunnen doen. Uiteraard met inzet van de moderne digitale middelen. Blijf dus op met gezond verstand aan de digitale bal, dan speelt u die roboadviseur er nog wel even uit.

KADER

Adviesalerts!

VVP biedt in specials en katerns traditiegetrouw Adviesalerts!, dat wil zeggen trends en praktijktips.

• Uit een steekproef van de Stichting AVG blijkt dat ook kleine financieel dienstverleners het privacystatement vaak niet op orde hebben. Adfiz: “We wijzen erop dat het er bij het voldoen aan de AVG niet om gaat dat je eenmalig goed vastlegt hoe je met persoonsgegevens omgaat, maar ook regelmatig beoordeelt of er wijzigingen zijn in de verwerking van persoonsgegevens die aanpassing vragen. Behalve voor het privacystatement geldt dat bijvoorbeeld ook voor het register van verwerkingsactiviteiten.”

• Een van de conclusies uit de vorig jaar gehouden digitaliseringsenquête van Adfiz en CGA was dat er in de markt veel behoefte is om makkelijker de juiste tools te kunnen vinden voor specifieke digitaliseringsvragen. SIVI biedt op haar site een overzicht van beschikbare software en services (‘SIVI-overzicht software en services financiële dienstverlening’).

• Het overzicht is ook terug te vinden in de afgelopen oktober door CGA en SIVI gelanceerde en veel bredere openbare Kennisbank Data Exchange voor financiële dienstverlening ( www.dexc.nl ). De kennisbank “geeft inzicht in de verschillende thema’s die samen een goed werkend digitaal ecosysteem van financiële diensten vormen”. De thema’s zijn Databronnen, Toegang, Transport, Gegevensstandaarden en Services.

• In het tweede kwartaal van 2024 staat de eerste officiële release van Co-polis door de VNAB gepland. Co-polis is een online applicatie waarin het offerte- en sluitproces inclusief bijbehorende communicatie digitaal wordt ondersteund. “Door eenmalige en gestructureerde vastlegging van data aan de bron, ontstaat een efficiënter en inzichtelijker proces voor alle betrokkenen in de keten”, aldus de VNAB.

• De afgelopen maanden vond de internetconsultatie plaats van de Implementatiewet digitale operationele weerbaarheid financiële sector. Het betreft de implementatie van de Digital Operational Resilience Act (DORA), in december in het publicatieblad van de EU gepubliceerd. De verordening kent drie hoofddoelen. Ten eerste worden de reeds bestaande, maar versnipperde sectorale Unieregels ten aanzien van cyberweerbaarheid van de financiële sector geharmoniseerd. Ten tweede creëert de verordening een regelgevend kader voor financiële ondernemingen waarvoor nog geen weerbaarheidseisen bestonden. Ten derde bevat de verordening regels om de risico’s van uitbesteding van kritieke ICT-processen van financiële ondernemingen aan derde aanbieders van ICT-diensten (zoals clouddienstverleners) beter te mitigeren en om de versnippering van de regels daaromtrent tegen te gaan.

In de verordening is gekozen voor een risicogebaseerde aanpak. De verordening houdt rekening met onder andere de omvang en het algehele risicoprofiel en de aard van de financiële onderneming, alsook de complexiteit van diensten, activiteiten en verrichtingen.

Onder de verordening gaan in Nederland 21.233 entiteiten vallen.

• Het kabinet ziet nog steeds niet graag dat er losgeld wordt betaald aan cybercriminelen. Minister Yeşilgöz-Zegerius van Justitie herhaalde dat nog eens tijdens een commissiedebat eind maart. De minister: “Wij vinden het betalen van losgeld onwenselijk.” De D66-suggestie voor een fonds wees de minister af: “Een fonds voor het mkb voor het betalen van losgeld is wat ons betreft niet de beste weg voorwaarts. Want zo’n fonds zou eigenlijk neerkomen op een soort verzekering.” Ondertussen zijn er wel degelijk nog verzekeringen die losgeld vergoeden. Neem dat vooral mee in de advisering.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 1-2024 duelleert Richard Meinders (SVC Groep, lid VVP Ondernemerspanel) met ChatGPT over actieve provisietransparantie in...

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Er worden specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies geïntroduceerd om te waarborgen dat adviezen die geautomatiseerd tot stand zijn gekomen aan...

Ethische AI-dilemma’s

Ethische AI-dilemma’s

(Kees van Montfort en Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) AI is een uitstekende tool om financiële fraudedetectie...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

(Verslag VIP Congres 2023 in VVP 4, 2023) De veertig leden van de contactgroep automatisering (cga) toonden hun meest recente innovaties op het tweede vip-congres...

Innovatie is vooral kansen creëren

Innovatie is vooral kansen creëren

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De (Europese) wet-en regelgeving beweegt naar meer ruimte voor individuele innovatie...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

Break the internet

Break the internet

(Kees Haverkamp, innovator, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Een opmerkelijk Canadees politiebericht uit begin jaren ‘90 deed verslag van een hacker...

Menselijke interactie blijft belangrijk

Menselijke interactie blijft belangrijk

(Edgar Hollander, De Hypotheker Nieuw-Vennep, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitalisering biedt ontegenzeglijk voordelen, zoals meer adviestijd. Belangrijk...

Kracht en gevaar van algoritmes

Kracht en gevaar van algoritmes

(Maria Genova in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Kunstmatige intelligentie wordt tegenwoordig in steeds meer sectoren ingezet. Het levert prachtige resultaten...