Breng de klant in een betere positie

Jelle Bartels 2015

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke toegevoegde waarde een grote uitdaging. In de praktijk horen wij vaak: ‘dat doen we gewoon’. Dat is zonde, want juist in wat je ‘gewoon’ doet ligt meestal jouw unieke waarde.

In veel gevallen vertellen adviseurs ons ook dat de klant het hen gunt. Interessant is dat daarbij iedere adviseur dat zegt, dus waarin ligt nu het verschil? Wat is nu precies de reden dat de betreffende klant het aan jou gunt en een andere klant aan een collega? Wat maakt jou nou uniek voor die ene klant?

Bekijk het eens van een andere kant. Bij een vliegtuig is de toegevoegde waarde duidelijk: het brengt mij snel(ler) van plek A naar plek B dan met een ander vervoermiddel. Wel wil ik voordat ik instap weten welke plek B dan is. Op deze manier kom ik ook op de gewenste bestemming zonder verrassingen.

Welke eindbestemming lever jij?

Kun jij in de volgende vier stappen jouw dienstverlening net zo duidelijk maken als een luchtvaartmaatschappij?

  1. Ruim twee uur tijd in je agenda in en bedenk hierin vier tot vijf mogelijke toegevoegde waarden van jouw kantoor. Welke eindbestemming lever jij?
  2. Haal vervolgens collega’s erbij. Test je ideeën. Bespreek ze, laat ze aanvullingen en toevoegingen doen.
  3. Kies van deze uitkomsten er drie uit. Maak minimaal vijftien afspraken met bestaande en nieuwe klanten. Leg ze de drie uitgekozen uit. Vraag wat zij vinden. Vraag ook vooral wat zij vinden waar je ze naar toe hebt gebracht.
  4. Kies na de input van je klanten degene die ze het beste vinden passen en pas deze vanaf nu toe bij alle nieuwe klanten.

‘Jouw unieke toegevoegde waarde mag gezien worden’

Wat wordt jouw belofte?

Maak het proces om deze belofte steeds beter, zodat je steeds meer zekerheid hebt dat je het gewenste resultaat ook gaat halen. Bekijk daarbij ook je huidige communicatie. Pas de tekst ‘verzekeringen, hypotheken, pensioenen, etcetera’ nog wel bij de belofte die je doet? Lost dit het probleem op van de klant en laat het zien op welke manier? Jouw klant wil niet zomaar een verzekering, maar minimaal de meest passende of best dekkende. Wat wordt jouw belofte? Daarna pas je ook alle andere uitingen aan. Alles wat je aan de klant laat zien en/of geeft moet jouw belofte laten zien. Jouw unieke toegevoegde waarde mag gezien worden!

Niemand kan het alleen. De beste informatie vind je bij de klanten die al zaken met je doen. Je zult verstelt staan van de informatie die ze je geven. Behalve dat deze gesprekken heel leuk zijn, zijn ze ook vaak een schouderklop en een verfrissende manier van denken over je eigen toegevoegde waarde.

Reactie toevoegen

 
Editie
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Vergrijzing gouden kans

Vergrijzing gouden kans

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 2-2024) De Nederlandse bevolking vergrijst in rap tempo. Dit biedt perspectieven voor de financieel adviseur...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...