De auto of het paard?
(Hidde Koning, Ockto, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Als je naar buiten kijkt, zie je steeds meer concullega’s in hun brondatabolides voorbijrijden. Zou dat toch niet ook iets voor jou zijn, vraag je je af.
Begin twintigste eeuw. Wilde je langere afstanden afleggen, dan was een paard je doorsnee vervoersmiddel. In die tijd deed ook de auto zijn intrede. De overstap ging niet vanzelf, daar was de nodige weerstand tegen. Onbekend maakt onbemind.
Fast forward naar de eenentwintigste eeuw. Waar werkgeversverklaringen, kopie ID’s en bankafschriften de paarden van vandaag zijn. Je kent ze als adviseur, je bent ermee vertrouwd. Maar je realiseert je onderhand eigenlijk ook wel dat het omslachtig, tijdrovend en fraudegevoelig is.
Maar de twijfel slaat toe. Want nog niet alle aanbieders accepteren brondata! En het loonstrookje moet ik toch nog op de oude manier opvragen. En gaat de klant geen lagere prijs eisen als ik zijn dossier efficiënter behandel en minder vaak bij hem terug hoef te komen voor ontbrekende informatie?
Convenant
Zoals de samenleving de auto omarmde en zich daarnaar schikte, gebeurt dat nu ook met brondata. Het Convenant Brondata, waar al meer dan 60 partijen zich aan gecommitteerd hebben, stuwt de adoptie sterk omhoog. Met de deadline van 1 januari 2025 in zicht gaat dit steeds harder.
De drempel om met brondata te beginnen was nog nooit zo laag. De mogelijkheid zit namelijk al ingebakken in je advies-, CRM- of financiële planning software (en zij vertellen je ook graag hoe het werkt).
Maar het belangrijkst is dat je je klant beter bedient: een completer klantbeeld bij aanvang, je hoeft minder stukken aan te leveren, een snellere behandeling van het dossier met minder terugkoppelingen en een véél betere klantbeleving. De angst voor een lagere factuur blijkt volledig ongegrond. Een taxiritje in een auto is zeker niet minder waard dan een dagtocht achter op een paard!
Je bent eruit. 2024 wordt voor jou het jaar van brondata. En je paard staat voor recreatieve doeleinden altijd nog in de wei.
HANDIG OM TE WETEN
• Met brondata heb je sneller een compleet klantbeeld, met minder contactmomenten.
• De klant moet zelf inloggen om data op te halen. De gegevens worden bij officiële bronnen opgehaald. De klant kan de opgehaalde gegevens inzien voordat deze worden verstuurd, maar hij kan geen aanpassingen doen.
• Het versturen van brondata gebeurt volkomen veilig. Alleen de ontvangende partij kan de gegevens inzien.
• Om te zorgen dat de opgehaalde gegevens ook intern veilig verwerkt worden en niet gaan rondzwerven, is ons advies om data direct te laten inlezen in de bedrijfsapplicatie. Die applicaties hebben hiervoor een koppeling.
• Intermediairs zetten brondata in voor een hogere efficiëntie. Tijd die opging aan administratie wordt nu ingezet voor commercie.
Reactie toevoegen
De Hypotheker werkt met app Ockto
De Hypotheker biedt haar klanten in samenwerking met Ockto voortaan de mogelijkheid gegevens ten behoeve van de hypotheekaanvraag digitaal te ontsluiten. De...
Sinds kort kan iedere adviseur met een AFM- of FFP-nummer klanten vragen om gegevens te verzamelen via het nieuwe platform Ockto Connect. Paul Janssen (Product...
Ockto levert informatie voor Huurderspaspoort
Ockto levert informatie aan voor het Huurderspaspoort, een initiatief van Qii. De huurder/consument kan bij het invullen van zijn of haar huurderspaspoort gebruik...
ABN Amro neemt belang in Ockto
Het Digital Impact Fund (DIF) van ABN Amro neemt een minderheidsbelang in de fintech Ockto van Yellowtail. Met de investering verbreedt ABN Amro de samenwerking...
"Toepassing brondata gaat nu snel"
De stichting Contactgroep Automatisering voorziet een snelle invoering van het gebruik van brondata op de kantoren van financieel adviseurs. De stichting Contactgroep...
Adviseur spint garen bij veranderingen
Henk Mulderij: ‘Nog veel te winnen op het gebied van performance.’ “We zijn van veel te weinig naar veel te veel regels gegaan. Ik zou pleiten...
Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken
De in 2016 opgerichte Contactgroep Automatisering, een initiatief van zestien leveranciers van software applicaties voor financieel adviseurs, is een stichting geworden....