De energie van plezier

Jähnig + Ter Braak FOTO 1

(Uit VVP 06-2022) Het enthousiasme spat eraf bij Jähnig + Ter Braak, winnaar van de VVP Advies Award 2022. “Onze toverdrank? Plezier in wat we doen”, zeggen de vennoten Mike ter Braak en Tim Jähnig.

Het kan zomaar gebeuren, dat je op straat wordt toegezongen omdat je de VVP Advies Award 2022 hebt gewonnen. Mike: “Mensen reageren zó ongelooflijk enthousiast. De eerste dag na de uitreiking kreeg ik duizend (!) appjes op mijn telefoon. En inderdaad maakten we mee dat we op straat spontaan werden toegezongen. We ontvingen ook van collega-adviseurs felicitaties, bloemen en taarten. Echt overweldigend alle reacties.”

Tim: “We zijn hartstikke trots op de VVP Advies Award 2022. Ook omdat het bepaald niet de minste en kleinste kantoren waren tegen wie wij het in de finale moesten opnemen (Expat Mortgages en L&B Groep, red.). Het voelde een beetje als het kleine Gallische dorp uit Asterix en Obelix versus de Romeinen. We dachten dat we misschien toch een kans zouden maken dankzij ons netwerk. We weten dat dit echt groot is en hebben het dus met succes weten te mobiliseren.” (De winnaar van de Advies Award wordt bepaald door een jury en door een publiekstemming.)

Toverdrank

De Galliërs haalden hun overwinning dankzij een toverdrank. Wat maakt Jähnig + Ter Braak nu zo succesvol? “Wij denken dat ons succes zit in plezier: plezier in het vak, in het contact met klanten, contact met aanbieders, andere partijen en vooral plezier met elkaar op de werkvloer.”

Het plezier en enthousiasme kwam duidelijk naar voren tijdens de pitch in de finaleronde van de Advies Award. Het heeft zeker bijgedragen aan de overwinning. Tim Jähnig en Mike ter Braak hebben beiden hun sporen verdiend in de hypotheekwereld. Na tientallen jaren werkzaam geweest te zijn voor een adviesketen ontmoetten ze elkaar op een regionale bijeenkomst. De twee besloten hun eigen weg te gaan en weer te gaan doen waarom ze ooit adviseur waren geworden: mensen helpen! Inmiddels heeft Jähnig + Ter Braak drie vestigingen (Oldenzaal, Enschede en Losser) en werken er negen personeelsleden.

Klantbeheer voorop

Een klantgerichte aanpak stond vanaf de start zes jaar geleden voorop. Tim: “Onze ervaring was dat er weinig persoonlijke aandacht voor klanten was nadat het hypotheektraject was afgerond. Dat was niet wat wij voor ogen hadden. Na afsluiten van het dossier volgt er altijd, eens in de twee à drie jaar, een follow-up gesprek waarin we bespreken of de huidige situatie nog naar tevredenheid is of dat er toch aanpassingen nodig zijn. Deze afspraken agenderen wij nadrukkelijk in ons CRM-systeem. Tijdens de wereldwijde coronapandemie hebben wij ook de overstap gemaakt naar het voeren van online adviesgesprekken. Op dit moment zijn de gesprekken grotendeels weer fysiek en daar gaat wel onze voorkeur naar uit. De klant krijgt zo veel meer gevoel bij wie wij zijn en wat onze dienstverlening inhoudt. Mensen worden dan als vanzelf ambassadeur van ons, hoewel we ze ook nadrukkelijk uitnodigen om onze ambassadeur te zijn en ze daar ook voor belonen. We vragen ook altijd om reviews om zo onze dienstverlening te verbeteren.

“We willen onze klanten echt kennen en betrokken blijven. Als bedrijf zijn wij nog steeds groeiende maar wij blijven waken voor het persoonlijk contact.”

Whatsapp

Ondertussen sluit het kantoor niet de ogen voor digitalisering. Tim: “Naast de mogelijkheid om gesprekken online te voeren maken wij ook volop gebruik van WhatsApp. De toekomstvraag is wel hoe wij met de verdere digitalisering willen omgaan. Het persoonlijke contact mag er dus in ieder geval niet onder lijden.”

Mike ter Braak was al gewend veel te werken met WhatsApp: “Ik vond het vervelend dat ik vaak pas uren later kon reageren op een vraag, nadat ik mijn adviesgesprekken voor die dag had gedaan. Via WhatsApp kun je heel snel reageren, al is het maar om te zeggen dat je snel op de vraag terugkomt. Bijkomend voordeel is dat ook medewerkers aan een WhatsApp-groep kunnen deelnemen, en daardoor direct op de hoogte zijn van ontwikkelingen in een dossier. Het is naast laagdrempelig ook nog eens heel efficiënt.”

Tim: “We laten de WhatsApp-groepen ook in stand nadat het adviestraject is gepasseerd. Mocht iemand in de toekomst toch nog een vraag hebben, dan kunnen we dat meteen weer oppakken.”

‘Bij ons zullen klanten nooit een nummer worden’

Brondata

Welke uitdagingen, naast digitalisering, zien Jähnig + Ter Braak voor de komende tijd? Tim: “Op dit moment is onze agenda goed gevuld, maar we vragen ons toch wel af wat renteontwikkeling en woningtekort voor de hypotheekadvisering gaan betekenen. Bij hypotheken wordt bovendien steeds vaker gewerkt met brondata. Wij hoorden een voorspelling dat in 2025 bij 85 procent van de hypotheken brondata worden gebruikt. De bemiddelingsfase is dan niet zo spannend meer. Wil je als adviseur je verdiensten op peil houden, zul je het straks dus meer moeten hebben van advisering dan bemiddeling. Hoe gaan we daar mee om? Verbreden we onze dienstverlening? Worden we meer de financiële dokter? Of gaan we nog verder? Er zijn klanten die ons op dit moment bijvoorbeeld vragen waar ze het beste hun energiecontract kunnen afsluiten.”

Mike en Tim vinden het jammer dat het adviesvak nog maar zo weinig jonge mensen lijkt aan te spreken. Tim: “Personeel, en dan vooral jong personeel, wordt steeds schaarser. Ze vinden het beroep blijkbaar niet leuk genoeg. Of wij weten als sector niet over te brengen hoe leuk en veelzijdig ons werk daadwerkelijk is en dat is zeer spijtig want wij hebben echt een fantastisch beroep!”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgage is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Niche. Henk Jansen neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Robin van Beem...

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep is de winnaar geworden van de VVP Advies Award 2022 in de categorie Zakelijk Advies. Bertjan Scheepbouwer neemt, geflankeerd door Kees Boer en Rogier...

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2022. Ilse Bosland neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Bob Klijn (Söderberg...

Jähnig + Ter Braak trots op nominatie VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak trots op nominatie VVP Advies Award 2022

“Wat ben ik ontzettend trots op dit team. Nu door voor de eerste plaats”, aldus Mike Ter Braak van Jähnig + Ter Braak, genomineerd in de categorie...

Juffrouw Polis genomineerd voor VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis genomineerd voor VVP Advies Award 2022

“Enorm trots en blij ben ik met deze nominatie. In de komende maanden vindt een aantal pittige selectieronden plaats. Juffrouw Polis gaat die uitdaging aan...