De verzekeringspot verwijt de ketel?

Paul Burger 2019

(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel?

Nederland is wereldwijd één van de koplopers als het gaat om duurzaam beleggen. Daar mogen we trots op zijn maar we kunnen er bovendien als verzekeraars best ook wat van leren.

Een steeds belangrijker onderdeel van duurzaam beleggen is het engagementproces; de belegger treedt in contact met het bedrijf waarin wordt belegd en spreekt dit aan op een niet duurzame bedrijfsvoering of gedragingen. Zo hoopt de belegger het bedrijf aan te sporen tot beter gedrag en als dit echt geen effect heeft, verkoopt hij de boel.

Vanuit het Verbond is er recent een initiatief ontstaan waarbij verzekeraars gezamenlijk engagen. De grote verzekeraars nemen hierin het voortouw (waarvoor dank), de kleinere en inmiddels ook al wat pensioenfondsen liften mee. Deze bundeling van krachten heeft meer impact: gezamenlijk staan we voor meer belegd vermogen en doordat er meerdere namen staan onder de engagementsbrieven worden we serieuzer genomen.

Zelfreflectie

Maar het kan geen kwaad als we als engagende verzekeringssector zo nu en dan onszelf ook eens de spiegel voorhouden. Enkele voorbeelden? Waarom hanteren verzekeraars bij de berekening van een schadebedrag een afschrijvingstabel op basis van economische levensduur? Je moet juist stimuleren dat klanten zaken langer gebruiken en niet voortijdig dumpen. En waarom kun je je inboedel niet verzekeren op basis van dagwaarde? Goed voor het milieu als een klant naar de kringloopwinkel gaat.

Waarom stimuleren we bij total loss schaden niet dat men toch gaat repareren? Dat is meestal beter voor het milieu dan vervangen. Een milieucorrectie boven op het vastgestelde total lossbedrag geeft hiervoor ruimte en als zo’n initiatief vanuit het Verbond komt, blijft er sprake van een gelijk speelveld.

‘Juist stimuleren dat klanten zaken langer gebruiken’

Zo’n 300.000 woonhuizen met asbestdaken zijn onderverzekerd door een afschrijving op de vervangingskosten van het dak. De saneringskosten na een schade zijn ook nog eens begrenst en als de asbestresten in je tuin afkomstig zijn van een brandje bij de buren is je buurman op zijn AVP hiervoor ook niet verzekerd. De Milieupool werd opgeheven met als motivatie dat het verzekeren van asbestsanering na schade voldoende door de branche was opgepakt. Vervolgens zegden de verzekeraars deze verzekeringen juist op omdat ze zonder die pool het risico als te groot beschouwden.

Alle beetjes helpen

Natuurlijk zijn er ook voorbeelden van positieve initiatieven binnen onze branche. Univé helpt bedrijfsdaken asbestvrij te maken en voorziet ze van zonnepanelen. De opgewekte energie leveren ze aan hun particuliere leden. Klaverblad motiveert en helpt haar klanten om hun tuinen te vergroenen en hoopt hiermee ook de toenemende waterschadelast terug te brengen. Bij AnsvarBewust keren we meer uit als klanten duurzaam herstellen en is deelgebruik op de inboedelverzekering meeverzekerd. Allemaal kleine veranderingen met een beperkte impact, maar al die kleine beetjes samen zijn goed voor het milieu, onze schadelast én voor onze geloofwaardigheid als we engagen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Pak als adviseur rol bij beheersen cyberrisico’s

Pak als adviseur rol bij beheersen cyberrisico’s

Cyberrisico’s zijn reëel, als financieel adviseur ben je het daarom aan je stand verplicht over deze risico’s met de klant in gesprek te gaan....

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa, onderdeel van Turien & Co., heeft onder het Bewust-label een duurzame woonhuis- en inboedelverzekering geïntroduceerd. De duurzame verzekeraar...

Turien & Co. biedt online taxatie oldtimers

Turien & Co. biedt online taxatie oldtimers

Turien & Co. biedt zijn verzekerden sinds kort de mogelijkheid om een klassieker online te laten taxeren. Dit in samenwerking met CED. De assuradeur: "Het taxeren...

Turien & Co. opent Financial Lines Portaal

Turien & Co. opent Financial Lines Portaal

Turien & Co. heeft het Financial Lines Portaal geopend, een vergelijkingsmodule waarmee adviseurs de premies, acceptatiecriteria en voorwaarden van vier verschillende...

Groen kost poen

Groen kost poen

(Door Björn Jalving, Turien & Co.) Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming. Door het thuiswerken, het thuis...

Van een omelet kun je geen eieren maken

Van een omelet kun je geen eieren maken

Laat ons de toekomstige smeerolie zijn van een duurzame economie! Wie anders? Een week of drie terug las ik een interview in het NRC met de Italiaanse hoogleraar...

Maak kennis met het advieskantoor anno 2025

Maak kennis met het advieskantoor anno 2025

De digitale revolutie heeft op alle sectoren in de maatschappij een enorme invloed, maar naast de technologische veranderingen verandert ook het gedrag...

Dag van het Topadvies: update belangrijke trends financiële adviesmarkt

Dag van het Topadvies: update belangrijke trends financiële adviesmarkt

Vooruit naar vroeger, zo omschrijven trendverkenners Jan-Henk Bouman en Wim van Rooijen van Fountainheads, technologische ontwikkelingen zoals Artificial Intelligence...

Future skills in de adviespraktijk: Harvard onderhandelen

Future skills in de adviespraktijk: Harvard onderhandelen

Een veranderende maatschappij vraagt om veranderende competenties. Dat geldt voor professionals in het algemeen, maar vooral voor professionals in de financiële...

Femke Bakker (Turien): "Cruciaal voor bedrijven om je MVO-beleid volledig te omarmen"

Femke Bakker (Turien): "Cruciaal voor bedrijven om je MVO-beleid volledig te omarmen"

“Ik ben er van overtuigd dat de ‘sustainable revolution’ zich verder doorzet en grote impact zal hebben op alle aspecten van bedrijfsvoering. Gezien...