De vraag achter de vraag

Pitch Jan Peter Robijn (Adviesgroep De Vogel).

Jan Peter Robijn in VVP 6. “De vraag achter de vraag, uitvinden wat de échte behoefte is van de klant. Dat is wat ons drijft.” Aan het woord Jan Peter Robijn, directeur en mede-eigenaar van Adviesgroep De Vogel, winnaar van de VVP Advies Award 2021.

Hartverwarmend en overweldigend. Dat waren volgens Robijn de reacties van klanten, andere relaties en ook mensen die helemaal geen klant zijn op het winnen van de VVP Advies Award. Deze prijs wordt jaarlijks door VVP toegekend aan het meest klantgerichte advieskantoor. Robijn: “Zelfs de burgemeester van Goeree-Overflakkee heeft ons gefeliciteerd en vertelde dat ze natuurlijk op ons had gestemd.”

Adviesgroep De Vogel is reuzetrots op het winnen van de Award, die pronkt op het kantoor (naast een speciale banner die de groep heeft laten maken). “Maar het mooist vinden we de enorme waardering die uit alle reacties spreekt. Wat een warme deken! We hebben nooit beter beseft hoeveel symphatie wij als groep op het eiland eigenlijk genieten. En wij zijn nu nóg gemotiveerder om klant en eiland te helpen!”

De grote betrokkenheid bij de lokale gemeenschap bleek ook uit het grote aantal mensen dat bereid bleek tijdens de finale op Adviesgroep De Vogel te stemmen. De groep had mensen ook actief opgeroepen om te stemmen. Via social media en met advertenties en posters heeft het kantoor de stemmers bedankt. Overigens is de Award niet louter een publieksprijs; de provinciewinnaars, zes halvefinalisten en drie finalisten worden bepaald door een vakjury. Vervolgens is het aan de drie finalisten om het publiek middels een eindpitch te overtuigen. Robijn vertelt dat hij deze pitch “spannend vond. Ik voelde ook druk. Een week eerder bestond Adviesgroep De Vogel 70 jaar. Het winnen van de Award een week later leek te mooi voor woorden.”

Het was Robijns opa Piet de Vogel die het kantoor in 1951 oprichtte. Dat Robijn (48) ooit in het bedrijf of financiële sector überhaupt zou komen, stond niet vast. “Ik heb er bij mijn studiekeuzes in ieder geval nooit rekening mee gehouden. Maar op een gegeven moment ben in toch het vak van verzekeringsadviseur ingerold. En ik vond het leuk, het omgaan met mensen en mensen helpen.”

Robijn had een tijdlang zijn eigen advieskantoor. In 2000 ging hij terug naar De Vogel Aviesgroep, die hij bestiert samen met compagnon Leon van den Nieuwendijk. In 2008 werd het kantoor volledig losgemaakt van de Unirobe Groep. Anno nu telt het kantoor, dat vestigingen heeft in Ouddorp en Middelharnis, bijna 30 medewerkers.

Vertrouwd dichtbij

Robijn en Van den Nieuwendijk volgen een duidelijke strategie van niet per se de grootste hoeven te zijn, dichtbij de klant staan (het kantoormotto luidt ‘Vertrouwd dichtbij’) en bovenal: focussen op waar je goed in bent, namelijk persoonlijk advies en klantcontact.

En intensief samenwerken met kennispartners die iets toevoegen voor onze klanten. Robijn: “Wij willen ook bewust geen volmachten, hoewel we er wel de omvang voor zouden hebben. Maar bij een volmacht gaat veel energie in processen en compliance zitten, die steken wij liever in de klant.”

Ook bij Adviesgroep De Vogel staan de conglomeraten van advieskantoren die de afgelopen tijd zijn ontstaan regelmatig op de stoep, tot nu toe tevergeefs. Robijn: “Ik kan me voorstellen dat er kantoren zijn die om hun moverende redenen verkopen. Bijvoorbeeld als er geen opvolger in beeld is. Maar wij redden het nu ook prima. Bedrijven als het onze maar ook kleinere kantoren hebben absoluut bestaansrecht. Het is wel zaak om keuzes te maken. Wij zoeken het in samenwerking met partners die waarde toevoegen en ons werk uit handen nemen, opdat wij ons kunnen concentreren op de front office, het advieswerk en onze ambitie om verder te groeien in de regio.”

Dat dit werkt, blijkt zonneklaar uit de betrokkenheid en de waardering van klanten. Robijn vreest de aankomende actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen dan ook in het geheel niet. “Ik vraag me wel af welk probleem we er eigenlijk mee gaan oplossen. Wij zijn ervan overtuigd dat wij waarde toevoegen voor de klant. Voor die waarde moet de klant op de een of andere manier betalen.”

Fitr

Adviesgroep De Vogel won de Advies Award mede dankzij haar concept rondom gezondheid fitr. Robijn vertelt dat fitr het tot nu toe meest concrete concept is van het kantoor. Maar een vergelijkbaar concept rondom het thema duurzaamheid staat in de steigers. En het principe wil de adviesgroep zeker ook gaan toepassen bij onderwerpen als mobiliteit en wonen. “Want”, zegt Robijn, “gezondheid, mobiliteit, duurzaamheid, wonen, financiële rust door goed inzicht vormen de werkelijke behoefte van de klant. Daar willen we op inspelen: de vraag achter de vraag.

“De zorgverzekering is een van de duurste verzekeringen van een huishouden. Als adviseur pakken wij hierbij daarom bewust onze adviesrol. Maar door een aantal ontwikkelingen zijn we vanaf 2015 verder gaan kijken dan alleen de zorgpolis. Duurzame inzetbaarheid werd steeds belangrijker. Maar hoe geef je dit containerbegrip nou werkelijk inhoud?

‘De reacties op het winnen van de VVP Advies Award waren hartverwarmend en overweldigend’

“Verder lanceerden de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen eind 2013 in samenwerking met DSW en a.s.r. de zorgpolis BeterDichtbij. Wij zijn toen gaan praten met het algemene ziekenhuis hier op het eiland en kwamen samen tot de conclusie dat we nog veel meer het verschil kunnen maken door te werken aan de gezondheid van mensen. Dat leidde tot de eerste aanzet: het De Vogel Gezondheidsplan.

“De doorbraak kwam toen a.s.r. het Vitality-concept naar Nederland haalde, waarin bewegen wordt beloond. Wij halen dat naar onze regio en maken het keuze-onderdeel in ons totaalconcept. Beloning is naast support en verzekering een van de drie pijlers van fitr. En het werkt: zelf ben ik ook meer gaan bewegen dankzij de beloningssytematiek. Inmiddels zijn er bij de beloning door a.s.r. Vitality wat veranderingen doorgevoerd. Die vinden wij soms wat groot. Aan de andere kant: fietsen is er nu bijgekomen. En uiteindelijk is de grootste beloning natuurlijk de gezondheidswinst. Vanuit a.s.r. Vitality zou overigens meer mogen worden gecommuniceerd dat die winst vooral ontstaat door elke dag te bewegen. Nu zie je dat sommige mensen hun punten halen door een paar keer week even door te pakken in de sportschool. Maar elke dag bewegen is gezonder.”

Adviesgroep De Vogel organiseert en ondersteunt een groot aantal regionale activiteiten om mensen in beweging te krijgen. Inmiddels wordt er ook gedacht – overigens niet alleen in fitr-verband – aan workshops. Deze wil Adviesgroep De Vogel gaan geven in het nieuwe pand dat zij in mei 2022 hoopt te openen.

Solidariteit bewaken

Dat het kabinet het restant collectiviteitskorting bij de basisverzekering zorg verbiedt, begrijpt Robijn wel (“Je moet ongeveer van Jupiter te komen om geen collectiviteitskorting te halen”) maar is toch ook jammer. “Het wordt nu onmogelijk gemaakt korting te geven als bedrijven, medewerkers en zorgverzekeraars zich samen inzetten te werken aan gezondheid, welzijn en goede zorg van de medewerkers. Dan kun je zeggen: maar ja, je kunt toch ook achteraf voordeel geven door de premie collectief te verlagen. Maar we moeten er voor waken dat straks niet alle gezonde mensen in laaggeprijsde zorgpolissen zitten terwijl degenen die het minder getroffen hebben het volle pond betalen. Hetzelfde geldt budgetpolissen, die je niet eindeloos moet blijven uitkleden. Want waar blijft dan de solidariteit? Je ziet ook in andere branches dat verzekeraars via premiedifferentiatie proberen de krenten uit de pap te vissen. Maar tot hoever moeten we eigenlijk wíllen differentiëren?”

Reactie toevoegen

 
Jähnig + Ter Braak trots op nominatie VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak trots op nominatie VVP Advies Award 2022

“Wat ben ik ontzettend trots op dit team. Nu door voor de eerste plaats”, aldus Mike Ter Braak van Jähnig + Ter Braak, genomineerd in de categorie...

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

"Fantastisch om op deze manier als kantoor waardering te krijgen voor onze manier van werken", zegt Marnix Bokhorst van Bokhorst Verzekeringen, genomineerd in...

Werken aan vertrouwen in je bedrijf

Werken aan vertrouwen in je bedrijf

(Jack Vos, Building Blocks, in VVP 02-2022) Goede producten, lage premies, een mooi pand en gelikte promotie van je kantoor. Allemaal belangrijk, maar helaas....

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2022 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Juridische aandachtspunten bij bedrijfsovernames

Juridische aandachtspunten bij bedrijfsovernames

(Robin van Beem, Polis Advocaten, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Overnames bieden voor koper en verkoper prachtige kansen. Zeker in deze tijden. In...

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Je onderneming is zo(maar) verkocht, dat is een mooie deal!?

Je onderneming is zo(maar) verkocht, dat is een mooie deal!?

(Partner in kennis BHB Dullemond in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Er is sprake van een overspannen overnamemarkt in de assurantiebranche. Veel ondernemers...

Adviseren of informeren?

Adviseren of informeren?

(door Richard Meinders, SVC Groep) Als de AFM van mening is dat een aanpassing van een bestaand financieel product niet wordt gezien als een advies, is dat wat mij...

Hoe voorkom je ruzie na de fusie

Hoe voorkom je ruzie na de fusie

(Jack Vos in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Het zal niemand ontgaan dat fusies en overnames een populaire manier zijn om snel meer marktaandeel te krijgen...

Hebben Nederlandse verzekeraars de boot gemist?

Hebben Nederlandse verzekeraars de boot gemist?

(Edwin Bosma, BHB Dullemond, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Enkele jaren geleden leek het er nog op dat de nederlandse verzekeraars een steeds belangrijkere...