Dilemma’s bij bijzondere risico’s

VVP Event Bijz Risico's 2018 de Vereende resized

Bestaat onverzekerbaarheid in Nederland? Wat is verzekerbaar en wat niet? Bij de Vereende komen dagelijks offerteverzoeken binnen voor bijzondere risico’s die voor dilemma’s kunnen zorgen. Verzekeringsspecialisten Ruud Bolleboom en Gert-Jan Paauw bespraken tijdens de sessie ‘Maatwerkoplossingen voor bijzondere risico’s’ een aantal dilemma’s uit de dagelijkse praktijk.

De Vereende verzekert schaderisico’s van voornamelijk particulieren die andere verzekeraars niet willen, niet kunnen of niet denken te kunnen verzekeren en wij merken dat steeds meer risico’s bij ons worden ondergebracht, zei Bolleboom. “Onze acceptatiecriteria zijn: als wij het risico niet accepteren, creëren we dan een maatschappelijk probleem, is het risico verantwoord en kunnen we het verzekeringstechnisch aan? Als het gaat om intermediaire producten kun je denken aan personen met een strafrechtelijk verleden, die betrokken zijn geweest bij fraude, wanbetaling of veel schades hebben veroorzaakt. Daarnaast verzekeren we coffeeshops, tattooshops, evenementen met gemotoriseerde voertuigen en de relaxindustrie.”

Directievoorzitter Ingrid Visscher, die bij de sessie aanwezig was, zei aanvullend: “Wij streven naar een winst van 4 procent op de premie. Ook zijn we actief bezig om onze verzekerden liefst zo snel mogelijk weer terug te brengen naar de ‘reguliere’ verzekeraars, zoals bijvoorbeeld met ons RijZeker-programma. Wij jagen onze goede klanten het liefste weer zo snel mogelijk weg, zeggen wij wel eens gekscherend.”

Notoir potloodventer

De praktijkgevallen die Bolleboom en Pauw bespraken, zorgden voor levendige discussies waarbij emotie en rationaliteit elkaar afwisselden. Een man van ruim zestig jaar heeft al meer dan veertig schadevrije jaren. Hij is een notoir potloodventer en is door psychologen in feite opgegeven. Voor zijn gedrag is hij meermalen veroordeeld en beboet, die boetes kon hij op den duur niet meer betalen en zijn auto is in beslag genomen. Dan krijgt hij een auto van zijn zoon en komt bij de adviseur om die te verzekeren. De reguliere verzekeraar accepteert dit risico niet en dan wendt de adviseur zich tot de Vereende. Hoezeer de Vereende het gedrag van deze man ook verwerpt, toch kan de Vereende niet op de stoel van de rechter gaan zitten. De man heeft immers een geldig rijbewijs.

Brommobiel

Volgende dilemma. Een man van 73 jaar rijdt één dag na het ingaan van zijn verzekering zijn brommobiel total loss. Gelukkig vallen er geen gewonden. De adviseur belt de schadebehandelaar en die weet te vertellen dat zijn kinderen twijfelen of hun vader nog wel kan deelnemen aan het verkeer. Zij vermoeden dat de man aan het dementeren is. De man heeft echter al een nieuwe brommobiel aangeschaft en wil deze verzekeren. Ook hij beschikt over een geldig rijbewijs. Pauw: “We hebben hem tien rijlessen laten nemen. De instructeur liet ons na deze lessen weten dat hij wel degelijk capabel is om aan het verkeer deel te nemen en dus is dit risico geaccepteerd.”

Een derde casus betrof een opgevoerde trekker. Niet een beetje, maar opgevoerd tot maar liefst 4500 pk. “Dit risico is niet geaccepteerd. Wij zouden dan van elk evenement waar deze trekker aan mee gaat doen alle ins en outs moeten weten. We kunnen immers de veiligheid van toeschouwers en organisatie van onbekende parcours niet inschatten.”

Secret operation

Ander dilemma was rijdend kunstobject Secret Operation 610. Dit betreft een rijdende vergaderzaal op een voormalig militair vliegveld die op afstand wordt bediend. “Dit risico is geaccepteerd. Het vliegveld was alleen nog bestemd voor zweefvliegtuigen en het parcours van de rijdende vergaderzaal komt daar niet in de buurt. Wel kan het object fietsers of ruiters tegenkomen, maar het object is goed zichtbaar en de bestuurder op afstand heeft aantoonbaar ervaring.”

‘Wij jagen onze klanten het liefst weer zo snel mogelijk weg’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...