Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Innovatie foto 1

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox van innovatie in de financiële sector: veel gesprekken, weinig tastbare actie. Toch willen heel veel experts in actie komen. Terwijl technologische vooruitgang zich in rap tempo ontwikkelt, worden we tegelijkertijd ingehaald door nieuwe regelgevingen zoals eIDAS 2.0 en privacywetten die it-kalenders nog meer overladen. Hoe maak je de juiste keuzes? Hoe zorg je met elkaar voor meer beweging?

Vanuit het geloof dat het anders moet en anders kan en dat je gezamenlijk ervaring kan opdoen en toch individuele keuzes voor je organisatie kunt houden, kwamen we op het idee om er een ‘Gewoon doen’-slinger aan te geven: de Open Innovatie Beweging. Simpelweg omdat we vinden dat de kracht van innoveren ook zit in kleine dingen. We zien dat er in de ecosystemen van (financiële) diensten snel resultaat bereikt kan worden door samen te werken en gezamenlijk te leren. Daarbij kan echte innovatie alleen worden bereikt door in de sector op andere manieren samen te werken en nieuwe vraagstukken op te pakken.

Door te doen en gezamenlijk te leren, ontstaan mogelijk nieuwe initiatieven die de markt verder zal brengen. Iedere partij kan zich aanmelden en zelf bepalen welke rol zij hierin wil nemen (gezamenlijk of individueel). Hierbij zijn we afgestapt van de traditionele aanpak en hebben gekozen voor een frisse benadering van innovatie, los van onze standaardprojecten. Door direct in actie te komen, ontwikkelen we dynamische prototypes, testen deze en gebruiken de opgedane kennis als leerplatform. Deze kunnen stap voor stap naar een definitieve status worden doorontwikkeld.

In november 2022 is op verschillende plaatsen een online uitnodiging verstuurd aan mogelijk geïnteresseerden. Hier reageerden twaalf organisaties uit verschillende branches op en op 27 januari van dit jaar vond de eerste informele bijeenkomst plaats in het Innovatielab van het Verbond van Verzekeraars. In de tussentijd zijn er zes bijeenkomsten georganiseerd, zijn er vier use-cases vastgesteld en draaien nu twee branche-overstijgende testen. Ook is er een werkgroep opgericht rond het standaardiseren en communiceren van life-events en signalen.

‘Het wordt weer tijd voor één brievenbus’

Op dit moment nemen meer dan twintig professionals uit verschillende organisaties en branches deel. Ze leveren vanuit verschillende sectoren een zeer waardevolle bijdrage met hun kennis en inzet!

Werkgroepen

De oorspronkelijke ambitie begint steeds meer vorm te krijgen in de verschillende werkgroepen. De use-cases en thema’s die ermee samenhangen, zijn aansprekend. Hierdoor lijkt er een andere beweging te ontstaan dan bij veel andere initiatieven het geval is. Ook ontstaan er contacten en samenwerkingen tussen de deelnemende organisaties onderling, omdat blijkt dat ze elkaar wederzijds kunnen versterken. Dit ontstaat nu bijvoorbeeld tussen het notariaat en financieel advies en tussen overheid, pensioen uitvoering en persoonlijk financieel advies.

De reden dat deelnemers enthousiast zijn is dat de thema’s relevant zijn en deze vragen om een andere dan standaard benadering. Er worden praktische stappen gezet met het doel een werkende keten op te zetten. Daarnaast is de eindgebruiker het vertrekpunt voor de verandering en ontstaat er een win-win voor organisaties.

Kenmerken

Kenmerken voor de Open Innovatie Beweging zijn:

  • Eindklant eerst
  • Sector overstijgend
  • Non concurrentieel

Quotes deelnemers

Als consument zou ik graag het beheer hebben over mijn eigen data en documenten. Iedere verzekeraar en geldverstrekker vraagt vaak dezelfde data en stukken. Als serviceprovider is het handig om via één omgeving data en documenten op te vragen en te delen met de onderliggende adviseur en consument. Het maakt het delen simpeler en veiliger. Innovatie is key om tot een totaaloplossing te komen voor alle partijen in de keten van consument, adviseur, bemiddelaar tot aan aanbieder. – Marcel Bax, Co-owner Hyposimpel

Vroeger… hadden we een groene brievenbus van PTT-post. Lekker handig. Alle communicatie kwam op een plaats binnen. Dankzij digitalisering hebben wij heel veel brievenbussen gekregen. Het wordt tijd voor één brievenbus. – Alwien Geerts, Financial Planner Geerts Adviesgroep

Ondanks alle kansen en mogelijkheden die technologie heden ten dage biedt, zie je nog altijd dat mensen vast komen te zitten in het systeem wanneer hun situatie niet past in het procesontwerp of de regelimplementatie. Als je het zo zegt, klinkt dat eenvoudig om op te lossen: gewoon beter je best doen. Maar de klantreis door een keten is complex. Het is dan ook mijn overtuiging dat alleen samenwerking tussen ketenpartijen leidt tot een innovatief en op maat gesneden end-to-end ondersteuning van de klantreis. Open Innovatie biedt die kans. – René Frankena, Solution manager Blueriq

In complexe financiële zaken zie ik diverse oplossingen die een gedeelte van de vraag wel beantwoorden, maar vaker nog grote gedeelten onbeantwoord laten. De consument ziet vaak door de vele oplossingen die er zijn het bos niet meer. Ik zou graag zien dat de sector samenwerkt om een betere klantreis aan te bieden. – Frank Rommers, Business Development Manager TJIP Uitgangspunten zijn:

  • Denken en doen
  • Halen en brengen
  • Actief deelnemen
  • Fysieke en virtuele bijeenkomsten

Use cases en werkgroep

Aan het begin van de Open Innovatie beweging is bewust niet gestart met techniek maar met thema’s die de deelnemers belangrijk vinden en thema’s die al jarenlang in diverse sectoren spelen. De gekozen use-cases en onderwerpen binnen Open Innovatie zijn:

1. Documenten en data afleveren en opvragen bij de eindklant

Het uitwisselen van documenten en data tussen een organisatie en een persoonlijke datakluis van de eindklant. Hierdoor blijft de organisatie eenvoudiger top of mind en blijft CRM-data eenvoudig upto-date. Doel is dat dit leidt tot een hogere servicegraad en efficiënte bedrijfsprocessen.

2. Vereenvoudigen van het UBO-proces voor de ondernemer en onderneming

Het doel is om het UBO-proces te stroomlijnen door informatie uit te wisselen en deze te hergebruiken tussen verschillende organisaties. Dit resulteert in een vereenvoudigd proces met minder administratieve last voor zowel ondernemers als opvragende organisaties.

3. Persoonlijk Financieel Overzicht & hulp voor financieel zwakkeren

‘Iedereen is welkom om bij te dragen en mee te leren’

Persoonlijk financieel overzicht & hulp voor financieel zwakkeren met als eerste focus hulp voor alleenstaande moeders in eerste twee jaar na scheiding. Zelf doen wat je zelf kan, een expert wanneer nodig.

4. Woonreis Vereenvoudigen van de aankoop van een woning

Het proces voor de eindklant vereenvoudigen door de inzet van een persoonlijke datakluis. Informatie hergebruiken over de keten van makelaar, financieel advies, verzekeraar en notaris.

Standaardisering

Voor de toekomst wordt het cruciaal om life-events te standaardiseren om op deze manier belangrijkrijke informatie tussen de eindklant en ketenpartijen uit te wisselen. Hiertoe is de werkgroep Standaardiseren Signalen en life-events opgericht . Vanuit drie sectoren is een model ontwikkeld dat op dit moment wordt getoetst.

De individuele sporen beginnen steeds meer in beweging te komen en er begint samenhang te ontstaan tussen de use-cases en de life-events van de werkgroep.

Oproep

Iedereen is welkom om bij te dragen en mee te leren. Het doel is in beweging te komen, te inspireren en te enthousiasmeren door deel te nemen aan een Open Innovatie Beweging. In de eerste bijeenkomst worden usecases opgepakt en werkend gemaakt. Otto Lagemaat: “Als persoon zie ik een uitdaging in de versnipperde digitale communicatie in Nederland. Individuen moeten op te veel plaatsen zaken regelen en talloze wachtwoorden onthouden. Dit gebrek aan overzicht wil ik helpen veranderen. Mijn betrokkenheid in deze beweging biedt mij niet alleen persoonlijke groei, maar zal ook waardevolle inzichten voor mijn organisatie opleveren.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...