Duurzaam ondernemen mét adviseurs

Luuk de Jong 2021

(Partner in Kennis a.s.r. in VVP 6-2021) In 2021 introduceerde a.s.r. in een campagne de ‘gezonde twijfeltest’. Via een paar vragen kan een werknemer of ondernemer signalen van stress herkennen. Zo’n test kan helpen om te voorkomen dat iemand omvalt en in een burn-out terechtkomt. De test bleek een schot in de roos. In een paar maanden tijd werd de test meer dan tachtigduizend keer ingevuld. Het is één voorbeeld van hoe serieus a.s.r. de gezondheid van werknemers en ondernemers neemt. Met als prioriteit: het voorkomen van uitval door ziekte.

Als er iemand thuis is in de distributie van zorg- en inkomensverzekeringen, dan is het Luuk de Vos, directeur distributie Zorg & Inkomen van a.s.r. wel. Zijn carrière startte in 1977 bij De Amersfoortse en vanaf die tijd vormen Zorg & Inkomen een rode draad in zijn werkzame leven. “Hoewel het vak nu natuurlijk totaal niet meer te vergelijken is met 45 jaar geleden. De markt is zo professioneel en anders geworden. Ging het toen om sec verzekeren, nu gaat het er vooral om dat we een uitkering vóór kunnen zijn. Natuurlijk bieden we continuïteit bij arbeidsongeschiktheid, maar we voorkomen liever dat het zover komt. Preventie dus, op veel vlakken, gericht op het gezond houden van de ondernemer of de werknemer. Daarmee is ook de rol van de adviseur enorm veranderd. Van generieke bemiddelaar in verzekeringen naar een meer specialistische adviseur én sparringpartner van de ondernemer of werkgever, met als inzet verzuimpreventie en continuïteit.”

In dit kader was afgelopen coronaperiode niet makkelijk. Een reden voor a.s.r. om direct aan het begin van de coronaperiode te bekijken hoe ondernemers en werkgevers geholpen konden worden om te blijven ondernemen, bijvoorbeeld met tijdelijk premie-uitstel als de inkomsten terugliepen.

“De proposities die we maken, ontwikkelen we zoveel mogelijk samen met de adviseur en klanten, dus ook rekening houdend met de wensen van de klanten. Adviseurs en a.s.r. hebben daarin allebei een belangrijke taak en een strakke rolverdeling: wij zorgen voor goede producten, diensten en processen, adviseurs hebben het persoonlijke contact. Zij weten wat er bij klanten speelt, waardoor zij de taak als adviseur ook het beste kunnen invullen. Een duidelijke taakverdeling, die goed werkt.”

Relevant zijn voor klanten

a.s.r. staat voor duurzaam ondernemen. “Voor Zorg & Inkomen ligt de focus op de duurzame inzetbaarheid van ondernemers en werkgevers/werknemers. Onze taak is om relevant te zijn voor onze klanten. Dan houd je je bestaansrecht. De rode draad in ons veranderingsvermogen is dat je kijkt welke toegevoegde waarde je wilt hebben als adviseur en verzekeraar én natuurlijk hoe je dat vervolgens onderbouwt. Dat gaat verder dan uitkeren ingeval van ziekte, het betreft ook sociaal ondernemen, meedenken, werkelijk iets betekenen voor de klant.”

“Als marktleiders Inkomensverzekeringen staan wij uiteraard voor een goed product, goede voorwaarden en een juiste premie. Maar dat is niet het enige. Om relevant te zijn, helpen wij klanten ook bij de continuïteit van zijn bedrijf. Daar hoort een goede preventieaanpak bij. Samen met de adviseur maken we bijvoorbeeld een scan, kijken we naar de verzuimrapportage en kijken we hoe wij ons dienstenpakket zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de behoefte van onze klanten. Zo hebben we de eMood ontwikkeld, een programma waarbij medewerkers wekelijks laten weten hoe zij zich voelen op het gebied van werkgeluk, vitaliteit en productiviteit. Dat geeft zoveel informatie. Daarnaast hebben we het gezondheidsprogramma a.s.r. Vitality, dat op een toegankelijke manier ondernemers en werknemers in beweging krijgt. Alles is erop gericht om uitval te voorkomen.“

Luuk de Vos: ‘Digitalisering en persoonlijke aandacht versterken elkaar.’

Digitalisering

“In het algemeen digitaliseren wij zoveel mogelijk processen en bieden wij persoonlijke service aan als dat nodig is. Dat versterkt elkaar. Het digitaliseren van bijvoorbeeld processen, zoals de digitale aanvraagstraat voor AOV Individueel met track & trace, die in de eerste helft van 2022 wordt opgeleverd, biedt voordelen voor zowel de adviseur, de klant als voor ons. De service is sneller, er worden minder fouten gemaakt en de adviseur krijgt daardoor meer tijd, bijvoorbeeld voor advies.”

Een vergaande digitaliseringsslag die dit jaar is gerealiseerd zijn duizenden salariskoppelingen met werkgevers. “Dit leidt tot meer efficiency en lagere kosten voor de werkgevers, maar vooral ook meer gemak. Door die koppelingen staat alle benodigde informatie met betrekking tot een werknemer namelijk direct ook in ons systeem. De administratie is hierdoor completer én zo’n geautomatiseerd proces leidt tot minder fouten. De volgende stap is ook ziekmeldingen via een dergelijke koppeling direct te kunnen ophalen. We willen er echt alles aan doen om het zo makkelijk en efficiënt mogelijk te maken voor werkgevers.”

Bovendien, aldus De Vos, steek je zo minder tijd in het proces en de adviseur houdt ook door dit proces meer tijd over voor klantcontacten. “En kunnen wíj ons meer concentreren op het verder verbeteren van onze dienstverlening. Uiteindelijk willen we dat de klanten ons kiezen vanwege onze proposities, dat wil zeggen een compleet verzekeringspakket met aansprekende diensten.”

Keuzes maken en excelleren

Per doelgroep ontwikkelt a.s.r., samen met de adviseur, een andere aanpak van dienstverlening en producten. “Een ZZP’er en een multinational verschillen te veel voor één generieke aanpak. Zo hebben we voor de ondernemer één loket, de Doorgaandesk, waar vragen over AOV en Zorg beantwoord kunnen worden. Ook bieden wij aan het einde van dit jaar als unieke doorgaanpropositie voor ondernemers een arbeidsongeschiktheids- en een zorgverzekering aan, met een gratis a.s.r Vitality lidmaatschap voor drie maanden op de zorgverzekering. Nu ligt de focus van deze Doorgaandesk op ondernemers, maar in 2022 gaan wij die service uitbreiden naar werkgevers en werknemers, bijvoorbeeld voor vragen over a.s.r. re-integratie en diensten en a.s.r. Vitality.”

In de distributie van de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van a.s.r. spelen adviseurs een belangrijke rol richting klanten. “Ook zij willen een goede keuze maken voor een toekomstbestendig bedrijfsmodel. Blijf ik als adviseur generalist of word ik een specialist in deze markt? Dat zijn voorliggende keuzes die wij regelmatig tegenkomen. Wij helpen dan in het maken van die keuze, als dat gewenst is. Bijvoorbeeld met opleidingen en deskundigheid die wij in huis hebben.“

a.s.r. is ervan overtuigd dat de behoefte aan advies, onder andere door de complexheid van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, alleen maar toeneemt. “En we verwachten dat er ook in de toekomst in de branche zeker ruimte is voor een substantieel aantal professionele adviseurs. Samen met adviseurs vullen wij de klantbehoefte zo goed mogelijk in. De adviseur, gespecialiseerd in het geven van advies en wij met onderscheidende proposities van verzekeringsoplossingen, diensten én goede processen. Zo maken wij samen het verschil.”

Reactie toevoegen

 
Duurzaamheid en verzekeren: meer dan een groen advies

Duurzaamheid en verzekeren: meer dan een groen advies

(Partner in kennis a.s.r. in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzaamheid gaat verder dan de klimaat-onderwerpen. Het omvat bijvoorbeeld ook de sociale verantwoordelijkheid...

Forse premieverhogingen a.s.r. bij particuliere schadeverzekeringen

Forse premieverhogingen a.s.r. bij particuliere schadeverzekeringen

a.s.r. voert soms fors premieverhogingen door bij haar particuliere schadeverzekeringen. Zo gaan casco- en WA-premie bij bromfietsen met 20 procent omhoog, wordt...

a.s.r. en Nibud introduceren quickscan Financiële redzaamheid voor mbo-studenten

a.s.r. en Nibud introduceren quickscan Financiële redzaamheid voor mbo-studenten

Tijdens de maandag begonnen Week van het geld 2024 introduceren a.s.r. en het Nibud speciaal voor mbo-studenten de Nibud Quickscan Financiële redzaamheid. Deze...

a.s.r. verkoopt Knab aan Oostenrijks BAWAG Group

a.s.r. verkoopt Knab aan Oostenrijks BAWAG Group

ASR Nederland (a.s.r.) heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van Knab aan BAWAG Group AG voor een bedrag van 510 miljoen euro. a.s.r. liet al eerder weten...

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

Nu met de nieuwe leennormen meer geld kan worden geleend voor verduurzaming, is het volgens a.s.r. aantrekkelijker geworden om ook te kijken naar woningen met een...

Neriman Polat manager Business Development a.s.r. en Aegon Hypotheken

Neriman Polat manager Business Development a.s.r. en Aegon Hypotheken

Neriman Polat is per 1 januari manager Business Development in de nieuwe hypotheekorganisatie van a.s.r. Zij wordt verantwoordelijk voor de beide merken, zowel a.s.r....

Zestig procent wil dat zorgverzekeraar helpt gezond te leven

Zestig procent wil dat zorgverzekeraar helpt gezond te leven

De meerderheid van de respondenten (zes op de tien) in a.s.r.-onderzoek verwacht dat haar zorgverzekeraar helpt met een gezonde levensstijl en veerkracht. Ruim drie...

a.s.r. verlaagt uitvaartpremie met gemiddeld zeven procent

a.s.r. verlaagt uitvaartpremie met gemiddeld zeven procent

Vanaf januari 2024 verlaagt a.s.r. de premie met gemiddeld zeven procent voor klanten die een nieuwe uitvaartverzekering willen sluiten. Ook klanten bij wie de verzekering...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Inzetten op inzetbaarheid

Inzetten op inzetbaarheid

(Joost Keizer van a.s.r. in VVP 4 2023) “De arbeidsmarkt is dé komende jaren de grootste uitdaging voor werkgevers”, aldus Joost Keizer, specialist...