Een duurzame verzekering, maar hoe dan?

Björn Jalving 2020

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! in VVP 1-2021) Ruim de helft van de consumenten heeft geen enkel idee wat een duurzame inboedelverzekering is. Minder dan 20 procent van de consumenten geeft aan dat duurzame inboedelverzekeringen ruimschoots verkrijgbaar zijn. Deze informatie biedt aanknopingspunten voor de adviespraktijk!

De meeste particuliere schadeverzekeringen zijn de afgelopen tien jaar steeds meer op elkaar gaan lijken. Of dit nu komt door de transparantie die het internet met zich mee brengt (de premies en voorwaarden zijn immers veelal openbaar), de opkomst van de vergelijkingssites die de verschillen tussen de producten inzichtelijk maken of de rationalisatiedrift bij verzekeraars, een allrisk inboedelverzekering is vandaag de dag de norm. Uiteraard bedoel ik hier niet mee dat alle inboedelverzekeringen altijd in alle gevallen hetzelfde zijn, maar ze gaan wel steeds meer op elkaar lijken, niet waar?

Op het gebied van duurzaamheid is er echter nog een hoop onduidelijk voor consumenten. Niet veel consumenten weten hoe een verzekering duurzaam kan zijn. Juist de adviseur kan op dit vlak de consument van advies voorzien. Enerzijds is er het beleggingsbeleid van verzekeraars of concreet: hoe gaat de verzekeraar om met de premie van de klant tot dat er een schade is? Anderzijds zijn er de verzekeringsvoorwaarden. Hoe gaat de verzekeraar om met de energietransitie en hoe vindt het schadeherstel plaats? Wordt duurzaam herstel gestimuleerd? Maar minstens net zo belangrijk zijn de ervaringen van een adviseur (en klanten) met een verzekeraar. Hoe gaat de verzekeraar om met klachten, wordt er geanticipeerd op fouten en toont de verzekeraar empathie? Voelt u het ook dat de verzekeraar graag een klant wil helpen?

Praktijk

Wanneer een consument wel een idee heeft wat een duurzame verzekering is, worden vaak antwoorden gegeven als: een verzekeraar die papierloos werkt, een verzekeraar die oog heeft voor mens en milieu en een verzekeraar die maatschappelijk bewust is. Uiteraard zijn deze antwoorden niet fout maar juist een adviseur kan uitleggen hoe de verschillende verzekeraars dit in de praktijk brengen en hoe de verzekeraars daarin van elkaar verschillen. Want iets opschrijven is één, het ook daadwerkelijk uitvoeren is een tweede. Slechts tien procent denkt aan het beleggingsbeleid en slechts acht procent denkt aan duurzaamheid als dekkingselement of duurzaam herstel.

‘Duurzaamheid geeft nieuwe dimensie aan verzekeren’

Duurzaamheid geeft hiermee een nieuwe dimensie aan verzekeren. Naast premie, voorwaarden en dienstverlening is er nu ook duurzaamheid. Uiteraard zal het bespreken van duurzaamheid voorbereiding en oefening vergen. Daarin verschilt dit niet met polisvoorwaarden. Het gemiddelde beleggingsbeleid van een verzekeraar is bijvoorbeeld nog lang niet altijd goed te doorgronden. De stukken in de jaarverslagen over duurzaamheid of de MVO webpagina’s zijn vaak al een stuk toegankelijker. Gemakkelijk? Nee, zeker niet. Maar na het jarenlang worstelen met polisvoorwaarden, ben ik er van overtuigd, dat een adviseur dit ook gaat lukken!

Reactie toevoegen

 
Meer over
NVB: "Stel minimum energielabel bij (ver)koop woning verplicht"

NVB: "Stel minimum energielabel bij (ver)koop woning verplicht"

De NVB oppert het wettelijk verplicht stellen van een minimum energielabel bij de (ver)koop van woningen vanaf 2030. "Dat geeft woningeigenaren meer vertrouwen in...

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Het Verbond van Verzekeraars adviseert om Europese en nationale wetgeving voor verduurzamingsleningen aan te passen, zodat huiseigenaren in staat zijn hun steentje...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...

"Zorgen om te complexe communicatie door toezicht op duurzaamheidclaims"

"Zorgen om te complexe communicatie door toezicht op duurzaamheidclaims"

Te veel nadruk op het doen van zeer precieze duurzaamheidsclaims leidt tot complexe communicatie die veel deelnemers eerder zal afschrikken dan bereiken. Dat stelt...

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

"Praat eens wat minder over het belang van duurzaamheid en voeg de daad bij het woord”, aldus Levent Türkmen van SUREbusiness, dat recent de mijlpaal...

Brochure met tips van adviseurs over cyberrisicoverzekeringen

Brochure met tips van adviseurs over cyberrisicoverzekeringen

Turien & Co. en AnsvarIdéa hebben een brochure uitgebracht met tips van financieel adviseurs aan collega’s over de advisering van cyberrisicoverzekeringen. De...

Verduurzaming loont

Verduurzaming loont

(Kees Dullemond, van INSVER in VVP 2) Verduurzamen start met het vergaren van kennis. Over wat het is én wat je kunt doen. Dat is een belangrijke reden...