Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Botsproef Vereende 2019

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit alleen maar een fabel kan zijn. Maar hoe komt iemand dan op het idee om zo’n stelling te bedenken? In een bijdrage voor VVP geeft de Vereende antwoord.

Voor verzekeraars is het van groot belang om te weten welke schadelast zij per jaar kunnen verwachten. Hierop baseren zij de premiestelling van hun producten, en die premiestelling bepaalt weer mede de concurrentiepositie. Vooral in de branche van de autoverzekeringen is de concurrentie groot, en is het voor verzekeraars van belang om ‘scherp aan de wind te varen’ wat de premiestelling betreft. Grote en kleine verzekeraars vechten met elkaar om marktaandeel en het is daarom van groot belang om niet alleen inzicht te hebben in de schadecijfers maar ook om te proberen om de schadelast –en dus de premie- zo laag mogelijk te houden.

Schadelast verlagen

Om de schadelast te verlagen, hebben verzekeraars verschillende ‘tools’  in handen.

Bijvoorbeeld het acceptatiebeleid: als een verzekeraar in staat is om brokkenpiloten ‘aan de poort’ te weren dan is dat goed voor de schadelast.

Er kan ook een kostenbesparing gerealiseerd worden door de processen bij het afhandelen van claims zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Als laatste kan een verzekeraar proberen om de schadelast te verlagen door te proberen te besparen op herstelkosten van de beschadigde auto’s. Dit kan door bijvoorbeeld prijsafspraken te maken met herstelbedrijven.  Maar er zijn verzekeraars die zelfs nog een stapje verder gaan. Een voorbeeld daarvan is de Spaanse (her)verzekeraar MapfRe.

MapfRe

MapfRe is zeer actief op de markt voor autoverzekeringen. Wellicht een onbekende naam in Nederland maar MapfRe heeft toch een omzet van 26 miljard euro en heeft 35.000 werknemers verdeeld over 45 landen waar zij vertegenwoordigd is. Met meer dan 29 miljoen verzekeringsklanten kunnen we wel zeggen dat het een grote speler is in de markt. Maar wat heeft dit met crash testen te maken?

MapfRe heeft  al in de jaren ‘90 CESVIMAP opgericht. CESVIMAP is een research center in de buurt van Madrid, en heeft (onder andere) als doel het zoeken naar innovatieve oplossingen om de voertuigveiligheid en de efficiëntie in reparaties te verbeteren. Immers, als MapfRe er in zou slagen om reparaties goedkoper uit te voeren, dan zou dat de schadelast op de autoverzekeringen naar beneden brengen.

Er wordt onder andere onderzoek gedaan naar de gebruikte materialen en onderdelen bij reparaties van auto’s, en naar manieren om de reparaties sneller en goedkoper uit te kunnen voeren. Om dit onderzoek goed te kunnen doen, hebben ze beschadigde auto’s nodig. In sommige gevallen komen deze beschadigde auto’s van echte ongevallen, maar soms worden ook modellen onbeschadigd aangekocht en worden veel voorkomende schades door middel van een crash test gesimuleerd. Dit is net een andere manier van crashtesten dan de tests die de fabrikant zelf al uitvoert.

De afgelopen jaren heeft CESVIMAP met deze onderzoeken enorm veel innovatieve oplossingen gevonden voor veel voorkomende problemen bij reparaties van voertuigen. In sommige gevallen werden zelfs veiligheidsissues bij automodellen ontdekt.

De resultaten van de onderzoeken worden gedeeld met de schadeherstelbedrijven in het netwerk van MapfRe. Dit leidt voor de verzekeraar niet alleen tot een kostenbesparing voor wat betreft de schadelast, maar CEVISMAP zelf genereert ook nog eens eigen inkomsten als gerenommeerd opleidingsinstituut in de branche van schadeherstelbedrijven.

De resultaten van de onderzoeken worden natuurlijk ook gedeeld met de betreffende autofabrikanten. Meer dan eens heeft dit geleid tot aanpassingen in het ontwerp van de auto’s of de onderdelen daarvan. Uiteindelijk is er met een aantal autofabrikanten een goede samenwerkingsrelatie ontstaan, waarbij de fabrikanten zelfs hun nieuwste modellen aan CESVIMAP beschikbaar stellen om deze –onafhankelijk- te laten crashtesten. Uiteindelijk komt deze samenwerking niet alleen de portemonnee van de verzekeraar en die van de autofabrikanten ten goede, maar heeft deze ook nog eens een positieve uitwerking op de verkeersveiligheid.

Conclusie

Wij vinden dit een mooi voorbeeld van ‘out of the box denken’ door een verzekeringsmaatschappij, iets waar wij bij de Vereende helemaal achter staan. Hoe ongeloofwaardig ook, de stelling van deze week is dus toch een feit.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...

Feit of fabel: eisen voor aansprakelijkheid zijn in een sport- en spelsituatie hoger dan daarbuiten

Feit of fabel: eisen voor aansprakelijkheid zijn in een sport- en spelsituatie hoger dan daarbuiten

Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

De juiste vragen stellen, door durven vragen, echt en oprecht luisteren naar anderen, betrouwbaar te werk gaan, een koers uitzetten én vasthouden. Dat zijn...

Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Nederlanders zijn solidair met mensen die een hogere premie moeten betalen vanwege een hoger risico. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vereende. Wel zijn...

De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien

De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien

De intermediaire portefeuille van de Vereende is vorig jaar met 42 procent fors gegroeid. Dit is grotendeels te verklaren door de premieverhogingen op 1 januari...