Financiële positie permanent onderdeel risicoanalyse

Bernardo Walta BS

(Kennisartikel De Goudse) Dat Covid-19 een impact heeft op de samenleving hoeft geen toelichting. Particulieren en ondernemers kampen met tegenslagen en onzekerheid. VVP focust zich, samen met een adviseur en een verzekeraar, op de ondernemer. Wat zien zij gebeuren en wat mogen ondernemers van hen verwachten. Wij spraken - via internet - met Avi Ovadiah (risk consultant en partner bij The Financials) en Bernardo Walta (directeur Commercie bij De Goudse) over de impact van de crisis en wat zij nu voor hun klanten kunnen betekenen. Wat doen ze om met raad en daad dicht bij hun klant te staan?

...

“D e impact die wij zagen was enorm, daarom hebben wij op kantoor direct preventiemaatregelen doorgevoerd. Thuis werken, afstand houden etc. Maar vooral geen schrikreactie, integendeel, we hebben besloten juist hard door te gaan,” vertelt Avi: “We hebben direct contact gezocht met onze relaties, per mail, per telefoon met de vraag hoe het ze verging en wat we voor ze konden doen. Ons kantoor is 24/7 bereikbaar, dat wordt zeer gewaardeerd. Ondernemers bellen op de gekste momenten met hun vragen. Zo was er een sportschooleigenaar met de vraag of hij de schade kon claimen of een ondernemer die vroeg of hij al zijn personeel kon ziekmelden.”

Na een week of twee was te merken dat ondernemers veel tijd over hadden om écht over hun risico’s na te denken. “Juist dan moet je er zijn voor je klanten, creatief met hen meedenken. Alles in kaart brengen. Dat is veel werk, maar het biedt ook veel kansen. Dat heeft weer geleid tot nieuwe zaken en tot nieuwe relaties.” Bij De Goudse zagen ze een groeiende behoefte aan informatie. Bernardo: “Zowel bij onze klanten als bij de adviseurs leven veel vragen over bedrijfsschade, dekkingen met betrekking tot thuiswerken bijvoorbeeld of over hacken en internetveiligheid. Allemaal onvoorziene situaties. Wij zijn direct gestart met mailingen voor adviseurs met informatie over alle coronamaatregelen, over dekkingen, maar ook over bijvoorbeeld het NOW-fonds en de toepassing ervan. Ook omdat wij een explosie van meldingen zagen bij onze verzuimverzekering. Daar zaten ook veel meldingen bij die geen ziekmeldingen waren. Bijvoorbeeld een horecaondernemer die zijn hele personeel ziekmeldde. Dat werkt natuurlijk niet, wij willen er echt zijn voor ondernemers, maar kunnen niet als vangnet fungeren voor algehele malaise. Goed communiceren over alle andere mogelijkheden, zoals het NOW-fonds heeft daarbij enorm geholpen.”

Nu de eerste fase achter de rug is, merken beiden dat ondernemers nu de tijd nemen om eens goed naar de eigen onderneming te kijken. Vragen als: hoe zit mijn cashflow eigenlijk in elkaar, hoe kwetsbaar ben ik, welke risico’s loop ik echt, wat kan ik zelf opvangen en hoe kan ik risico’s voorkomen of beperken. Voor adviseur en verzekeraar voldoende reden om extra goed naar de relatie, de problematiek, de dekkingen en de oplossingen te kijken.

Trots

Avi en Bernardo zijn trots op Nederland. Bernardo: “Als je ziet hoe snel en doortastend de regering heeft opgetreden, als je ziet hoe wij als land en als ondernemers met de situatie om gaan, dat is echt geweldig. Maar, al dat ondernemen buiten de kaders, brengt ook nieuwe risico’s met zich mee.”

Bernardo Walta: ‘Ondernemen buiten de kaders, brengt nieuwe risico’s met zich mee.’

Avi: “Je merkt dat aan alles. Nu thuiswerken het ‘nieuwe normaal’ is, nemen ook de cyberrisico’s toe. Dat krijgt nu de volle aandacht. Maar ook dekkingen moeten worden aangepast, denk maar aan bedrijven die andere activiteiten gaan ontwikkelen. Hoe zit het met de aansprakelijkheid van bezorgers, producten en vervoersmiddelen? Als adviseur hebben wij daar een grote toegevoegde waarde.”

Ondernemers lopen tegen meer problemen aan. Want hoe creatief je ook kunt zijn, als het geld op is en de rekeningen stapelen door, dan heb je een probleem. Wat doe je dan? Avi: “Onze focus ligt bij de ondernemer, ondernemersrisico’s managen en zakelijke verzekeringen, maar als een ondernemer financiële vraagstukken heeft, staan we ook voor hem of haar klaar. We hebben partners in ons netwerk die hier gespecialiseerd in zijn. En dan nog kan het te laat zijn voor sommige ondernemers. Een belangrijke les die we kunnen leren, is dat je als ondernemer écht vet op je botten moet hebben om tegenslagen aan te kunnen.”

Bernardo: “Om ondernemers tegemoet te komen, hebben wij onze adviseurs gemeld dat we een betalingsregeling hebben ingevoerd. Gedurende een bepaalde periode schorten we dekkingen niet op als er geen premie betaald kan worden. Al kan dat natuurlijk niet oneindig zijn. Daarnaast besteden wij via onze risico-inventarisatie tool BORIS niet alleen aandacht aan ondernemersrisico’s maar ook extra aandacht aan de financiele risico’s en cashflow van ondernemingen. Dit zal vanaf nu een veel structureler en uitgebreider onderdeel worden van de risico-inventarisatie.”

Avi: “Zo wordt bij pensioenenregelingen al gekeken of ondernemers de financiële verplichting kunnen aangaan. Ik verwacht dat we ook met schadeverzekeringen die kant op gaan. Deze crisis maakt de noodzaak helder van een goede financiële huishouding en cashflowpositie. Wij hebben de afgelopen week een aantal ‘Borissen’ uitgevoerd en in die grondige analyse hebben we nu ook de financiële positie meegenomen. We kijken nu met z’n allen heel anders naar dit soort onderwerpen. Eigenlijk is dat alleen maar positief.”

Avi Ovadiah: ‘Thuiswerken is het nieuwe normaal.’

Waardevol

“Een goede risico-inventarisatie is veel werk”, zegt Bernardo. “Maar het is zeer waardevol en een USP naar de klant. Uiteindelijk steef je ernaar om alle risico’s zo in kaart te brengen en zo te elimineren of te beheersen dat de continuïteit van een onderneming geborgd wordt. Dus hoe meer we van een klant weten, hoe beter. Dat levert ook een betere relatie met de klant op en leidt tot totaalklanten.”

Avi bevestigt dat: “Ik ga voor de totaalrelatie en niet voor een enkele verzekering. BORIS is daarbij een uitstekend hulpmiddel. Het leidt tot mooie gesprekken en is een goede binnenkomer bij nieuwe klanten.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

Goudse pleit voor structurele oplossing niet-verzekerbare risico's

Goudse pleit voor structurele oplossing niet-verzekerbare risico's

"Hoewel we bij een dergelijke calamiteit, samen met het intermediair, onze toegevoegde waarde kunnen bewijzen, is het tijd dat we gaan kijken naar een structurele...

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

(Uit VVP 4-2021) De jury heeft begin juli de zes halve finalisten bekend gemaakt van de VVP Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet...

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Volgende week woensdag 15 september vindt de halve finale plaats van de Advies Award 2021. De halve finalisten zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet Noord...

De Goudse verhoogt premie Ondernemers-AOV opnieuw

De Goudse verhoogt premie Ondernemers-AOV opnieuw

De premie van de Ondernemers-AOV van De Goudse gaat op 1 november voor lopende verzekeringen omhoog met 3,75 procent. De verhoging geldt vanaf de hoofdpremievervaldatum....

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 zijn…

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 zijn…

De jury heeft de zes halve finalisten bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), AdviesNet Noord Nederland (Friesland),...

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer Assurantiën is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Utrecht. Jeroen Monshouwer neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...