Hienfeld koerst op expertise adviseur

Hienfeld partner in kennis

(Partner in kennis, Hienfeld) Geen callcenters, langdradige telefonische keuzemenu’s of chatbots voor Hienfeld. Het bedrijf koestert kwaliteit, kennis en persoonlijk contact. Juist daarom speelt de financieel adviseur een centrale rol in de dienstverlening van de enige specialistische nicheverzekeraar van Nederland. “Wij werken uitsluitend met het onafhankelijk intermediair.” Hienfeld wil deze relatie de komende jaren nog verder uitbouwen.

...

Hienfeld heeft zijn dienstverlening voor particulieren en zakelijke klanten ondergebracht in drie categorieën: Accident & Travel, Financial Lines en Fine Art & Yacht. De verzekeraar heeft dan ook alles in huis, van productontwikkeling, pricing, acceptatie, claimafhandeling tot eigen ICTsysteem om de nicheverzekeringen aan te kunnen bieden. Een aanvraag of claim voor pakweg de vermaarde kunstbeurs TEFAF of voor een internationaal ongevallen- of reisprogramma, is voor Hienfeld dagelijkse business.

Maar ook een adequate schadeafhandeling van bijvoorbeeld een letselof doodschade is Hienfeld niet vreemd. “Onze professionals hebben verstand van een specifieke branche en zijn tegelijkertijd in staat het risico te prijzen”, zegt Johannes Matthes COO/CCO van Hienfeld. “Het is natuurlijk mooi als je kunstkenner bent, maar in ons vakgebied moet je ook veel weten van het transporteren, beveiligen en waarderen van kunstwerken.”

Kantelpunt

Een bezoek aan Hienfeld staat garant voor prachtverhalen. Over vroeger tijden, over omvangrijke kunstexposities en verzekerde instrumenten van beroemde muzikanten. Maar ook over de toekomst, want de vierde generatie in het familiebedrijf staat in de startblokken om de onderneming voort te zetten. Het was W.A. Hienfeld, makelaar in huiden én verzekeringen, die het bedrijf in 1874 te Amsterdam oprichtte. De eerste telg van de familie Botter - de naam is terug te vinden in het logo - stapte reeds in 1905 in. De eeuwwisseling markeerde een kantelpunt voor Hienfeld, vertelt CEO Bob Botter. “Van oudsher beschikten we over de geijkte assurantieportefeuille, transport en brand, maar sinds 1999 richten wij ons uitsluitend op niches.”

Halverwege de jaren tachtig werd de specialist op kunstverzekeringen aangetrokken voor het verzekeren van musea, galeries, tentoonstellingen en commerciële verzamelingen. Later werd dit uitgebreid met de Renaissance-verzekering voor particuliere verzamelingen. “Wij hebben onze missie veranderd in ‘The Best in Niches’. Dat zijn wij ook in Nederland. Bij concurrenten begeven de niches zich wat meer in de periferie van hun corebusiness.”

Waardering

Klanten kunnen niets rechtsreeks afsluiten bij Hienfeld, alles verloopt via het intermediair. De verzekeraar kiest daarmee nadrukkelijk voor kwaliteit, geeft Matthes aan. “Onafhankelijk financieel adviseurs weten wat er speelt en kunnen ons verhaal uitstekend bij de klant voor het voetlicht brengen. Wij willen dan ook dat adviseurs direct bij de juiste persoon op onze afdelingen terecht kunnen, zonder zich eerst door een eindeloos telefonisch menu te moeten worstelen.”

Botter wijst op de Adfiz-normering voor samenwerking met het intermediair. “Op alle punten scoren we ‘groen’. Het zegt iets over onze waardering voor het intermediair. Wij werken al samen met veel grote en middelgrote kantoren, maar wij willen deze partnerschappen graag verrijken met nieuwe langetermijnrelaties. Iedereen is welkom. Wij hebben een ondernemende visie, evenals veel financieel adviseurs, dus wij passen prima bij elkaar.” n

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
‘We willen kansen voor adviseurs beter in beeld brengen’

‘We willen kansen voor adviseurs beter in beeld brengen’

(Partner in Kennis Aegon in VVP 3, 2023) De beste hypotheekportalen van Nederland ontwikkelen. Dát is het doel van Arnoud van ’t Riet, Product Owner...

Ondernemen mogelijk maken

Ondernemen mogelijk maken

(Partner in Kennis Avéro Achmea in VVP 3, 2023) Wie onderneemt, heeft te maken met risico’s. “En dat zijn er momenteel nogal wat”, weet...

De nadelen van even ‘googlen’

De nadelen van even ‘googlen’

(Partner in Kennis Dazure in VVP 3, 2023) Gelukkig wordt er door veel mensen deskundig advies gevraagd aan een financieel adviseur. Dit is verstandig. Er zijn...

MKB is groeimarkt voor financieel advieskantoren

MKB is groeimarkt voor financieel advieskantoren

(Partner in Kennis Scildon in VVP 2) Paul Klomberg Assurantiën is gevestigd in het landelijk gelegen Silvolde (Gelderland). In deze aflevering geeft Scildon...

Zakenreiziger verwacht vooral zekerheid

Zakenreiziger verwacht vooral zekerheid

(Partner in Kennis Hienfeld in VVP 2) De coronapandemie veranderde het idee van veiligheid. Zo is voor internationale zakenreigers actuele informatie belangrijker...

Jong van geest met 83 jaar bestaansrecht

Jong van geest met 83 jaar bestaansrecht

(Partner in kennis DDW Group in VVP 1, 2023) In de golf van fusies en overnames is het een verademing om de directeur van een autonoom familiebedrijf aan te horen....

Duurzaam verzekeren, kan dat eigenlijk wel?

Duurzaam verzekeren, kan dat eigenlijk wel?

(Partner in Kennis, AnsvarIdéa in VVP 5-2022) Als van oorsprong idealistische verzekeraar zet AnsvarIdéa vol in op duurzaamheid. In de verzekeringswereld...

Adviseur snel met werkgever in gesprek

Adviseur snel met werkgever in gesprek

(Partner in Kennis a.s.r. in VVP 6) De contouren van ons nieuwe pensioenstelsel tekenen zich af. Hoewel de specifieke invulling nog op zich laat wachten, is al...

Financieel advies is cruciaal!

Financieel advies is cruciaal!

(Partner in Kennis ING Intermediair in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Heeft de onafhankelijk financieel adviseur een cruciaal beroep? Hidde Coebergh, directeur...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...