Huishoudens in beweging zetten

Adfiz ken je vak 2022

(Adfiz in VVP 01-2022) Om consumenten te laten nadenken over de financiële gevolgen van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid, startten BNP Paribas Cardif, Scildon en Adfiz onlangs een bewustwordingscampagne.

Een op de twee Nederlandse huishoudens is financieel kwetsbaar, meer dan 75.000 huishoudens krijgen binnen drie maanden te maken met betalingsproblemen als een inkomen wegvalt en ruim 25.000 gezinnen komen jaarlijks in de financiële problemen door het overlijden van een kostwinner.

In de praktijk blijkt het om uiteenlopende redenen lastig om consumenten te activeren zich te verdiepen in hun eigen financiële situatie en de risico’s die zij lopen. Uit zowel de gedragswetenschap als praktische ervaringen van financieel adviseurs blijkt dat consumenten zich liever op korte termijn ontwikkelingen focussen. Bijvoorbeeld de aankoop van een woning of het profiteren van de lage hypotheekrente. Overlijdens-, werkloosheids- en arbeidsongeschiktheidsrisico’s worden door consumenten beschouwd als kleine risico’s die zich mogelijk in de toekomst kunnen voordoen en worden daarom als minder urgent ervaren.

De reden hiervoor is dat consumenten – volgens het Nibud – niet over de juiste competenties beschikken voor financiële zelfredzaamheid op de lange termijn. Welke competenties dat zijn heeft heeft het Nibud ook geformuleerd. Daarbij is ook aangegeven welke rol de financieel adviseur daarbij zou kunnen spelen. Want als iemand de consument in beweging kan brengen om wél over lange termijn risico’s na te denken, is het de adviseur.

Campagne

Om adviseurs te ondersteunen bij het in beweging brengen van de consument in beweging te brengen, zijn verzekeraars BNP Paribas Cardif en Scildon samen met Adfiz een campagne gestart om consumenten te laten nadenken over hun maandlasten. Het hart van deze campagne is een communicatietoolkit die financieel adviseurs kan helpen om huizenbezitters én huurders in beweging te brengen. Hiermee kan aandacht worden gevraagd voor de gevolgen van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en overlijden op de betaalbaarheid van woonlasten.

De boodschap van de middelen is vooral gericht om klanten die nog niet echt met het vraagstuk bezig zijn in beweging te brengen, en zijn geschikt om in te zetten op bijvoorbeeld website, in nieuwsbrieven, op social media, of als praatplaat om in een adviesgesprek het onderwerp te agenderen. In de middelen wordt verwezen naar een 5-stappenplan voor de consument:

Stap 1 Bereken wat je nodig hebt elke maand.

Stap 2 Bekijk wat de financiële gevolgen zijn als jou iets overkomt.

Stap 3 Bekijk of je het zelf op kunt vangen en voor hoe lang.

Stap 4 Bekijk of je het (gedeeltelijk) kunt verzekeren en wat dat kost.

Stap 5 Bepaal wat voor jou de beste keuze is.

De communicatietoolkit wordt kosteloos aangeboden aan alle financieel adviseurs in Nederland en is te vinden op adfiz.nl/wonenzonderzorgen .

‘Consumenten laten nadenken over hun maandlasten’

Reactie toevoegen

 
Jeanete van Antwerpen juryvoorzitter duurzame ontwikkeling Adfiz Prestatie Onderzoek

Jeanete van Antwerpen juryvoorzitter duurzame ontwikkeling Adfiz Prestatie Onderzoek

Jeanet van Antwerpen (Lid Raad van de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI)) is de nieuwe juryvoorzitter van de categorie Duurzame Ontwikkeling in het Adfiz Prestatie...

Onno Paymans volgt Jaap Meijers op bij BIPAR

Onno Paymans volgt Jaap Meijers op bij BIPAR

Tijdens de annual meeting in Madrid is de Nederlandse kandidaat Onno Paymans gekozen tot nieuwe voorzitter van de International Affairs Committee van BIPAR. In deze...

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd

Adfiz heeft het uniform uitvraagformulier WGA-ERD aangepast aan de gegevens en cijfers zoals ze gelden vanaf 1 juli. Dit geactualiseerde formulier is te gebruiken...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....

“Maatwerk bij hypotheken moet beter gefaciliteerd worden”

“Maatwerk bij hypotheken moet beter gefaciliteerd worden”

“Come on, een aanwijzing of aanscherping van de toezichthouder kan toch niet betekenen dat we dan maar helemaal stoppen met maatwerk?” Die verzuchting...

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Regeling klokkenluiders verplicht

Regeling klokkenluiders verplicht

(Adfiz in Ken je Vak! in VVP 2) Op 18 februari is de Wet bescherming klokkenluiders van kracht geworden. Deze nieuwe wet is een aanscherping van de eerdere Wet...

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...