Hybride werken

Henk Jansen 2023

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in VVP 6-2023) Ik verwacht niet dat het thuiswerken zal verdwijnen, maar ik denk wel dat het goed is als werkgevers en werknemers afspraken maken over het aantal dagen dat men vanuit huis werkt en het aantal dagen dat men nog op kantoor is. En let een beetje op elkaar!

Als hypotheekadviseur ben ik sinds begin jaren ‘90 gewend om deels vanuit huis te werken. De vrijheid die mijn baan mij gaf, stelde mij in de gelegenheid om overdag te helpen op de school van mijn kinderen, te sporten of andere dingen voor mijzelf of mijn gezin te doen. Meestal was ik twee à drie avonden in de week op pad, naar klanten, om over hypotheken te praten. Ik was gek op zowel de vrijheid als vooral ook de verantwoordelijkheid. Mijn werkgever (tot eind jaren ‘90) en mijn compagnons (sinds 1999) verwachtten van mij een bepaalde productie en die moest ik natuurlijk waar maken.

Bij Expat Mortgages was het eveneens gebruikelijk dat adviseurs deels vanuit huis werkten. Wij hadden geen traditionele kantoorruimte met spreekkamers voor de ruim twintig adviseurs. Wij ontmoetten onze klanten op het bedrijf, bij hen thuis, in één van onze flexibele kantoorruimtes (Spaces) of in horecagelegenheden. Menig hypotheekgesprek met een expat werd bij Starbucks of de CoffeeCompany gevoerd.

Een van mijn oudere collega’s wist mij toen te verzekeren dat je een hypotheek alleen kon adviseren in een face-to-face gesprek en dat een online gesprek nooit zou leiden tot het afsluiten van een hypotheek. Diezelfde adviseur zit nu overigens 95 procent van de tijd voor zijn camera en is nog steeds bijzonder succesvol!

Nieuwe normaal

Hoe anders is de wereld sinds 13 maart 2020. Ineens moesten wij, vanwege corona, vanuit huis werken en werd het persoonlijke gesprek ingeruild voor een online gesprek. Videobellen met Teams of Zoom was ‘het nieuwe normaal’. En je woonhuis werd naast ‘school voor de kinderen’ ook je kantoor. We zijn inmiddels ruim tweeënhalf jaar verder en nog steeds is een groot deel van de adviesgesprekken online. Er worden gelukkig ook weer klanten ‘live’ gesproken maar de meeste adviseurs zijn gewend om vanuit huis te werken en de hypotheekgesprekken online te voeren. Het scheelt niet alleen reistijd maar het online gesprek duurt vaak ook iets minder lang. Daar zitten dus wel degelijk voordelen aan.

Keerzijde

Maar deze nieuwe situatie heeft ook een keerzijde. De adviseur komt minder vaak op kantoor en de sociale controle verdwijnt. Op kantoor zie je elkaar, spreek je elkaar en kun je van elkaar leren. Als iemand ‘op afstand’ zit, dan is er weinig tot geen sociale controle en is de overdracht van kennis en ervaring ook een stuk minder.

In de coronaperiode gingen mijn compagnon Kenneth Leenders en ik bij alle collega’s langs. Soms om een cadeautje te brengen, bijvoorbeeld met een verjaardag, soms gewoon voor de gezelligheid of voor een wandeling op anderhalve meter afstand (wat vergeten wij dit gelukkig snel, die ‘afstand’!?). Deze bezoekjes gaven ons de gelegenheid om onze collega’s even in de ogen te kijken. Even te kijken hoe het hen verging.

Vroeger gingen wij ‘de hei op’ als wij elkaar buiten de normale werkzaamheden zakelijk wilden ontmoeten en nu gaan wij naar kantoor voor dit sociale samenzijn. Dat betekent misschien ook dat het kantoor moet veranderen? Meer een ontmoetingsplaats moet worden. Naast bureaus ook plek om even met elkaar te zitten en een kop koffie te drinken of een goed gesprek te voeren.

Afspraken

Ik verwacht niet dat het thuiswerken zal verdwijnen, maar ik denk wel dat het goed is als werkgevers en werknemers afspraken maken over het aantal dagen dat men vanuit huis werkt en het aantal dagen dat men nog op kantoor is. Er zijn bedrijven waar afspraken gemaakt worden op basis van 50-50 of 60-40 procent. Ook kom ik de 2-2-1 regeling tegen (twee dagen vanuit huis, twee dagen op kantoor en één dag op een andere locatie zoals bijvoorbeeld bij klanten). Ik weet persoonlijk niet of er een ideale verdeling is. Ik denk dat dit afhankelijk is van zowel het bedrijf als zijn werknemers.

Henk Jansen: ‘Let een beetje op elkaar.’

Mijn oproep in deze column is om als werkgevers en werknemers goede afspraken te maken. Om een beetje op elkaar te letten. Om te kijken hoe het een ieder vergaat. Maar ook om van elkaar te leren. Niet altijd te kiezen voor de weg van de minste weerstand (lekker vanuit huis werken zonder reistijd en gedoe) maar elkaar op te zoeken en met elkaar te sparren. Elkaar uit te dagen en elkaar te inspireren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aon: "Vorm projectgroep 'het nieuwe beter' en maak roadmap"

Aon: "Vorm projectgroep 'het nieuwe beter' en maak roadmap"

Veel werkgevers worstelen nog met hoe zij ‘het nieuwe beter’, de toekomst na de coronapandemie en de terugkeer naar kantoor, willen inrichten. Het welzijn...

Willis Towers Watson: verplichte vaccinatie niet waarschijnlijk

Willis Towers Watson: verplichte vaccinatie niet waarschijnlijk

Slechts 2 procent van de ondervraagde organisaties vraagt zijn werknemers momenteel om zich te laten vaccineren om weer aan het werk te kunnen. Acht op de tien bedrijven...

Katern Zorg & Verzuim in nieuwe VVP

Katern Zorg & Verzuim in nieuwe VVP

Actief Klantbeheer is goed voor klant én adviseur. Dat is de boodschap van VVP 04-2021. De ondertekenaars van het Manifest Actief Klantbeheer en adviseurs...

Van thuis werken naar deels op kantoor

Van thuis werken naar deels op kantoor

Het advies ‘Werk thuis, tenzij het niet anders kan’ verandert, aldus het kabinet vrijdagavond. Werknemers die nu nog thuis werken, mogen in overleg met...

Meer aandacht voor thuiswerken in RI&E

Meer aandacht voor thuiswerken in RI&E

Vitaal Bedrijf gaat meer aandacht besteden aan het onderdeel thuiswerken en de relatie met de RI&E, bericht minister Koolmees de Tweede Kamer. “Aangezien...

Verbond introduceert Werkdruktemeter

Verbond introduceert Werkdruktemeter

Dinsdag is de Werkdruktemeter gelanceerd, ontwikkeld in opdracht van werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers van cao-partijen in de verzekeringsbranche en bedoeld...

Adfiz: webinar 'Aan de slag met RI&E'

Adfiz: webinar 'Aan de slag met RI&E'

Adfiz organiseert op 16 november om 14.00 uur het webinar 'Aan de slag met RI&E'. Sprekers zijn onder andere directeur Heidi Boussen van...