Jong van geest met 83 jaar bestaansrecht

Farbrice de Waal 2023

(Partner in kennis DDW Group in VVP 1, 2023) In de golf van fusies en overnames is het een verademing om de directeur van een autonoom familiebedrijf aan te horen. Fabrice de Waal, Directeur van DDW Group, koestert zijn onafhankelijkheid. Geheim wapen van deze verzekeringsmakelaar is het enorme internationale netwerk.

...

Bij DDW Group draait alles om relaties. Cliënten, verzekeraars en het netwerk van collegabrokers in het buitenland. “Dat is onze kracht. Als een Nederlandse onderneming morgen een locatie opent in Maleisië, China, of waar ter wereld, dan kunnen wij via een partner ter plaatse alle lokale verzekeringen verzorgen. Ons netwerk is verspreid over zo’n 140 landen ter wereld. Met per land tenminste vijf partner-brokers.”

DDW Group geeft risico- en verzekeringsadvies. Meest afgesloten polissen zijn cyber, aansprakelijkheid, brand, marine , CAR en D&O. Andere specialismen zijn employee benefits (pensioenen) en due diligence , waaronder M&A-activiteiten. “Als een bedrijf een overname wil doen, schakelt het ons in om de risico’s te inventariseren.” Klanten zijn voornamelijk bedrijven, in alle schaalgroottes. “We hebben circa vijf procent van de Nederlandse beursgenoteerde bedrijven in de boeken.” Speciaal voor de Rotterdamse klanten houdt DDW Group, naast de hoofdvestiging in Amsterdam, ook kantoor op de Kop van Zuid – waar het interview plaatsvindt – met een schitterend uitzicht over het havengebied.

Jongste directeur

Dorens en De Waal Verzekeringen werd opgericht in 1940 door Fabrices grootvader Rein de Waal en diens oud-hockeyteamgenoot Wim van Erven Dorens. De eerste klanten zaten in de industriële sector. In de jaren tachtig en negentig kwamen daar technologie- en IT-bedrijven bij. Maar ook advocatenkantoren, interim-managers, biotech- en life science-bedrijven.

In 1985 nam Reins zoon Alexander de Waal de zaak over. Dat Fabrice zijn vader weer op zou volgen, lag niet vanzelfsprekend vast. “Ik ben een hele gewone jongen. Ik heb hotelkamers schoongemaakt, afgewassen, bij V&D gewerkt op verschillende afdelingen. In 2008 – ik was 24 – wilde ik voor mezelf beginnen. Mijn vader stelde voor: waarom pak je niet de marketingactiviteiten op voor DDW? Toen hebben we een aantal jaren nauw samengewerkt. Ik vond het geweldig. Ik heb met duizenden prospects contact gelegd, reizen gemaakt, klanten bezocht.”

Tot het moment dat Alexander onverwachts kwam te overlijden en Fabrice de leiding over moest nemen. “Dat was in 2012. Op dat moment was ik de jongste directeur in verzekeringsland.”

Toegevoegde waarde

Ondernemerschap en klantgerichtheid, die termen keren steeds terug in het gesprek met Fabrice. “Wij zitten heel dicht op onze klantbedrijven. Service is key bij DDW. Wij werken heel nauw samen met onze relaties. Ze weten dat wij 24/7 voor hen klaar staan.

“En ons ondernemersbloed stroomt. Zakendoen is voor mij topsport. Ik zie onszelf eigenlijk als start-up, we vinden onszelf steeds opnieuw uit. Natuurlijk, we nemen wel eens een verkeerde afslag, we keren wel eens terug. Maar we kijken altijd vooruit: hoe ziet de markt er straks uit? Hoe kunnen we de klant nog beter bedienen? Hoe halen we nieuwe business binnen? Wij zijn jong van geest, maar wel met 83 jaar bestaansrecht.

“Zo vraag ik me af of verzekeringsmakelaars straks nog nodig zijn. Als je ziet dat in de particuliere markt bijna alles online wordt afgesloten… Wat is onze toegevoegde waarde straks nog? Dat moet je dus zoeken in risicomanagement en risicoadvies. Mastering risk is een van onze motto’s.”

Onafhankelijkheid

Door de jaren heen heeft DDW Group altijd zijn onafhankelijkheid behouden. “Natuurlijk, alles is te koop. Wij zijn wel eens met partijen in een vergevorderd stadium geweest. Toen bleek dat een overname niet ten goede zou komen aan de relatie met onze klanten, zijn we de gesprekken gestopt. Maar we zijn nog steeds geïnteresseerd in samenwerkingen waar we sterker van worden. Daarbij is het wel van belang dat de familie De Waal een belang en zeggenschap houdt in het bedrijf. Zo behouden we de continuïteit richting onze klanten en partners.”

Groei

Daarbij komt dat DDW Group de laatste jaren aan het groeien is. “Ik verwacht dat die groei doorzet. Ik merk dat we voor internationale bedrijven en hun partners steeds meer gaan betekenen. Compliance wordt belangrijker, we sluiten meer lokale polissen af voor onze collega’s in het buitenland. Een Amerikaanse collega-broker kan niet meer denken: die Nederlandse vestiging van onze relatie redt zich wel. Ze moeten nu per land hun zaken goed regelen. Ook cyberverzekeringen zijn steeds belangrijker geworden. Ook al heb je als bedrijf je IT op orde, er wordt wel verwacht dat je professionele back-up hebt.”

Daarnaast profiteert DDW Group – tegen wil en dank – van de Brexit. “Sinds Engeland uit de EU is, kunnen Britse brokers niet meer zomaar dekking vanuit Engeland verzorgen in een EU-land. Ze moeten daar eerst een lokale polis afsluiten en hebben dus een partner nodig die dat voor hen regelt.”

Fabrice de Waal: ‘Alles draait om relaties.’

Toekomst

Knelpunt in een familiebedrijf kan de opvolging zijn. “Ik ben nog hartstikke jong. En zo lang ik scherp van geest ben, zal ik niet stoppen met werken. Maar ik denk wel aan de continuïteit van de onderneming.

“Daarom ben ik bezig mensen aan te trekken die bepaalde werkzaamheden van key persons kunnen ondersteunen en waar nodig overnemen. Zodat we niet over tien jaar hoeven te constateren dat er maar één persoon is die alle kennis heeft. Bij DDW zeggen we niet voor niets: Your future partner. Generations long .”

Fabrice heeft één zoon, Alexander, negen jaar oud. “Ik weet niet of hij het verzekeringsvak leuk vindt. Ik denk wel dat hij ondernemer is. Maar ik ga hem niet pushen om in het bedrijf te komen, dat heeft mijn vader bij mij ook nooit gedaan. Voor mij is het belangrijk dat Alexander gelukkig is in wat hij doet.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Van Arena-arrest naar affectieschade

Van Arena-arrest naar affectieschade

(artikel Partner in Kennis door Turien & Co.) U kent hem vast nog wel: het Arena-arrest. Voor het dagelijkse vervoer van en naar de Amsterdam Arena heeft de...

E-scooters van Mallorca naar Nederland

E-scooters van Mallorca naar Nederland

(Partner in Kennis door de Vereende) Het is allemaal begonnen op Mallorca. Patrick de Wit is eigenaar van zeventien horecagelegenheden op Mallorca. Het pand naast...