Kennis hebben van acceptatiebeleid

Kifid kantoor

HYPOTHEKEN – De consument in deze klacht heeft zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling voor de financiering van de aankoop van een woning op een bedrijventerrein. De adviseur dient hierop een aanvraag in bij een geldverstrekker die de aanvraag afwijst omdat deze geen woningen op bedrijfsterreinen adviseert, hetgeen ook blijkt uit de gepubliceerde acceptatienormen van de aanbieder. De consument in kwestie claimt schadevergoeding onder meer omdat hij voor een nieuwe financieringsaanvraag bij een andere geldverstrekker nieuwe taxatierapporten moet laten opmaken.

De Geschillencommissie doet vervolgens een uitspraak die een norm bevat die als algemene norm heeft te gelden en daarom hieronder wordt weergegeven: “De commissie oordeelt als volgt. Volgens de vaste lijn in haar uitspraken mag van de adviseur worden verwacht dat hij op de hoogte is van het acceptatiebeleid van de verschillende kredietverstrekkers waarmee hij samenwerkt. Zie Geschillencommissie Kifid nrs. 2018-488, 2019-507, 2019-819 en 2021-112. Bij een eventuele onduidelijkheid mag van de adviseur bovendien worden verwacht dat hij contact opneemt met de kredietverstrekker en hem de situatie voorlegt. Zie Geschillencommissie Kifid nr. 2019-813. Door de hypotheekaanvraag bij door te zetten zonder de consumenten over het daarmee samenhangende risico van afwijzing te informeren, terwijl de adviseur had moeten weten dat geldverstrekker in beginsel geen onderpanden op bedrijventerreinen accepteert, heeft de adviseur een misverstand gecreëerd. Daarmee heeft de adviseur niet gehandeld zoals van een redelijk bekwaam en redelijk handelend beroepsgenoot mag worden verwacht. In het licht van het voorgaande stelt de commissie vast dat de adviseur is tekortgeschoten in de nakoming van zijn zorgplicht ten opzichte van de consumenten. – Uitspraak GC 2021–0203

De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...