Klimaat en duurzaamheid top-prioriteit maken
(Kees Dullemond, INSVER, in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Steeds meer bedrijven pakken duurzaamheid actief op. Het merendeel van de bedrijven hebben volgens het CBS dit jaar maatregelen genomen om hun bedrijfsvoering duurzamer te maken. Er is maatschappelijk draagvlak voor deze verduurzaming en dat wordt alleen maar groter. De verzekeringsbranche heeft daar een spilfunctie in en heeft een belangrijke rol in het verder verduurzamen van onze samenleving. Op dit vlak valt nog veel impact te maken vanuit onze branche en daarvoor is INSVER opgericht. Het platform dat onderdak biedt aan alles en iedereen die openstaat voor verduurzaming.
De belangrijkste reden om te verduurzamen voor bedrijven is vaak toch een financiële prikkel of maatregelen die worden opgelegd vanuit de overheid. INSVER vindt het belangrijk dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid oppakken en zélf overtuigd zijn van het nut van verduurzaming. Vanuit een intrinsieke motivatie moeten we het voortouw nemen en niet wachten op andere partijen of op elkaar. Er is inmiddels veel bekend over de gevolgen van klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit. Toch spannen we tot nu toe nog de kar achter de wagen en dweilen we met de kraan open.
Regelgeving omdat het moet
Daarbij hebben veel initiatieven wereldwijd nog niet geleid tot een afname van de verstoring van de natuur en het dalen van het aantal diersoorten op onze planeet. Een betere wetgeving is belangrijk om meer bedrijven aan te sporen hun verantwoordelijkheid te nemen. Ook de verzekeringsbranche krijgt te maken met nieuwe wet- en regelgeving. Klimaat en duurzaamheid hebben topprioriteit in de politiek, bij DNB en AFM. Deze topprioriteit zou eigenlijk voor iedere verzekeraar, assurantiekantoor of financieel adviseur moeten gelden. Wie de maatschappelijke verantwoordelijkheid aanvaardt en een vooruitstrevende rol oppakt op weg naar verduurzaming is de winnaar van morgen.
Inzichtelijk maken
De vraag is nog vaak hoe. Als het gaat om (vernieuwde) wetgeving liggen daar zelfs nog veel vragen over de aanpak onder adviseurs. INSVER wil los van die wetgeving positief draagvlak creëren waarin verzekeringsmensen de sport zien om mee te doen. Wij inventariseren ideeën en stellen tal van instrumenten ter beschikking om duurzaamheid concreet en inzichtelijk te maken. Dit is bedoeld voor de hele keten want we hebben elkaar nodig. Samenwerking is cruciaal om er voor te zorgen dat natuur en mens weer meer in balans zijn. Wij zijn immers natuur en geen heer en meester over diezelfde natuur.
Urgentie
Hoewel dit concept steeds meer in ons bewustzijn dringt blijven concrete acties vaak uit. Onze klimaatuitdagingen hangen vaak samen met tal van andere maatschappelijke, sociale, ecologische en economische vraagstukken en knelpunten. Voor advieskantoren die dagelijks bezig zijn om hun klanten goed te helpen, hun team te optimaliseren en de bedrijfsprocessen draaiende te houden, is het niet te doen om goed inzicht te hebben in deze complexe materie, laat staan waar zij zelf invloed op uit kunnen oefenen.
Hoe dan wel
INSVER gaat daarom voor een laagdrempelige en concrete aanpak. Wanneer wij met elkaar als branche kleine en grote stappen zetten, maken wij met zijn allen een grote sprong vooruit.
Dit begint met kennis en informatie verzamelen over duurzaam en klimaatverantwoord ondernemen. Er is inmiddels veel informatie beschikbaar. Juist die hoeveelheid maakt dat bedrijven niet altijd weten waar ze moeten beginnen. Het is een drempel om aan de slag te gaan. Daarom hebben we voor de leden van INSVER een kennisplatform ontwikkeld. Zie dit als een digitale bi
Kees Dullemond: ‘Duurzaamheid wordt business as usual.’
‘Het duurt niet lang meer of klanten willen alleen nog zaken doen met duurzame ondernemingen’
Met INSVER pakken we de handschoen op om de verzekeringsbranche breder en dieper met artikelen over duurzaamheid en klimaat te informeren. Concreet, met voorbeelden en tips en suggesties. Denk aan voorbeelden, tips en suggesties voor in de bedrijfsvoering van de adviseurs en verzekeraars:
- over hoe je duurzame verzekeringen kunt maken en duurzaam advies verleent;
- over hoe je de CO2-voetafdruk kunt verlagen en dat ook met je klanten kunt gaan bespreken;
- over wat de SDG’s zijn en hoe je die in je bedrijf kunt implementeren;
- over hoe je het gesprek met je klant over duurzaamheid aan gaat (zakelijk en particulier);
- over hoe je zelf een plan van aanpak maakt om duurzaamheid in je bedrijf te integreren.
Verduurzamen begint bij jezelf
Om te verduurzamen begin je bij jezelf. Dit komt een advies aan anderen alleen maar ten goede. INSVER heeft daarom twee CO2 voetafdruk calculators gemaakt die assurantiekantoren kunnen invullen om te zien hoe ze er voor staan met hun bedrijf en waar ze kunnen verbeteren.
Verder is het platform ingedeeld in diverse thema’s zoals duurzaamheid, klimaat, circulariteit, en regelgeving. Het zijn allemaal thema’s die met elkaar samenhangen en allemaal belangrijk zijn. Wat we hiermee laten zien is dat er enorm veel mogelijkheden zijn om aan duurzaamheid te doen. En dat het ook juist goed is om daar iets kleins uit te kiezen waarop je actie onderneemt.
Geen keus
Het duurt niet lang meer of klanten willen alleen nog zaken doen met duurzame ondernemingen. Adviseurs selecteren daarom ook steeds meer op samenwerkingen met duurzame verzekeraars. Een punt van aandacht is natuurlijk dat financiële producten ook echt duurzaam zijn en dat er geen sprake is van greenwashing. Een algemeen erkend duurzaamheidslabel is hier deels een oplossing voor. Dit zal niet lang op zich laten wachten. De hele samenleving verduurzaamt en de verzekeringsbranche moet daarin mee en kan daar zelfs een aanjagende rol in spelen. Wij willen met INSVER een actiegericht klimaat scheppen voor adviseurs waarin ze uitgenodigd en bekrachtigd worden om die rol op te pakken en uit te voeren.
Reactie toevoegen
Toename gebruik Nationaal Warmtefonds bij lage en middeninkomens
Het aantal woningeigenaren met lage inkomens die hun woning energiezuinig maken met behulp van Nationaal Warmtefonds is aanzienlijk gestegen. Dat blijkt uit de monitor...
(Blog door Dirk Kooiman, Kooiman-Advies) Ik kan alle advieskantoren van harte aanbevelen om de duurzame ontwikkelingen nauwlettend te volgen. Het raakt iedereen...
Grootbanken pleiten voor klimaatlabel
Er moet een uniform klimaatlabel ontwikkeld worden dat ervoor zorgt dat potentiële huizenkopers klimaatrisico’s meenemen in hun aankoopbeslissing. Dat...
Wijzigingen hypotheken 2024 en impact op betaalbaarheid
(Lindenhaeghe in Ken je vak! in VVP 1-2024) Jaarlijks wordt de Tijdelijke regeling hypothecair krediet (Trhk) op een aantal punten gewijzigd. In dit artikel zullen...
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"
Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...
ING gaat niet in op eis Milieudefensie
"Van het ene op het andere moment helemaal stoppen met de financiering van olie en gas isvolgens ons niet de juiste aanpak." Aldus ING in een brief aan Milieudefensie,...
Eerste Kamer stemt tegen afbouw salderingsregeling
De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel om de salderingsregeling voor kleinverbruikers af te bouwen, verworpen. Het kabinet wilde de salderingsregeling vanaf...
BrightPensioen B Corp gecertificeerd
BrightPensioen is B Corp gecertificeerd. De B Corp community (de B staat voor ‘benefit for all’) bestaat uit bedrijven die zich actief inzetten ten goede...
Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid
Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...
Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij het begeleiden van hun klanten bij het verduurzamen van de woning en dit te integreren in het financieel advies is door...