Kom uit je groef
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb je net een coronacrisis achter de rug, krijg je te maken met personeelstekorten of een verplichte provisietransparantie. Je kunt natuurlijk de handdoek in de ring gooien. Of je kunt de leren van de All Blacks.
Het is rond 2004. De All Blacks zitten in een diep dal. Ze hadden net een wedstrijd verloren en waren als laatste geeindigd in een toernooi. Voor een team dat gewend was te winnen en het hoogste overwinningspercentage ter wereld bezat was dit een ramp. Er moest iets veranderen.
Om tot een succesvolle verandering te komen gaan de All Blacks uit van vier stadia: een verandercasus, een aantrekkelijk toekomstbeeld, een blijvend vermogen tot verandering, een geloofwaardig en uitvoerbaar plan
De managementconsultant Will Hogg gelooft dat als er een van deze factoren ontbreekt het de (culturele) verandering zal belemmeren en vaak zelfs onmogelijk maakt.
De verandercasus van de All Blacks was helder: ze presteerden onder de maat, zowel op als buiten het veld. Dat moest anders. Ga eens na wat jouw verandercasus is die in de aankomende tijd op je weg komt.
Het aantrekkelijke toekomstbeeld van de All Blacks gaat verder dan ‘het winnen van de wereldkampioenschap’. De coach besefte dat om aantrekkelijk te blijven voor de markt (waar veel bedrijven op dit moment een uitdaging mee hebben) ze verder moesten gaan dan dat. Hij verwoordde het als volgt: ‘Een omgeving creëren die de spelers stimuleert en waar ze graag deel van willen uitmaken’. Wat is jouw aantrekkelijk toekomstbeeld? Een beeld waarvoor het waard is om uit jouw comfortzone te komen?
Het hele team
Een blijvend vermogen tot verandering betekende voor de All Blacks dat ze afstand namen van iedereen die een belemmering was of zou kunnen worden voor deze opdracht. En misschien nog belangrijker dat ze de bekwaamheid van de mensen die achterbleven en nieuw zouden komen gingen ontwikkelen. Deze verantwoordelijkheden kwamen niet bij een persoon terecht, maar werden gedragen door het hele team. Welke bekwaamheden zouden de mensen in jouw bedrijf moeten ontwikkelen om veranderingen het hoofd te blijven bieden?
Een geloofwaardig en uitvoerbaar plan werd verkregen door alle doelen terug te brengen tot zo klein mogelijke opdrachten. Van jaren, naar seizoenen, naar series, naar maanden, naar weken, dagen en zelfs seconden. Hierdoor werd steeds concreet gemaakt of een doel haalbaar was. Verantwoordelijkheden werden gelijk verdeeld. Iedereen leverde naar eigen kunnen zijn eigen bijdrage. Het plan werd op het speelveld uitgevoerd, maar achter de schermen continu bijgesteld door geleerde lessen tijdens het spelen. Hoe verbouw jij ‘met je tent open’? Hoe klein zijn de stappen die je hebt geformuleerd om de aankomende veranderingen het hoofd te bieden? Beter nu kleine stapjes, dan straks een megasprong.
Uiteindelijk leidde het tot de succesvolste periode van de All Blacks uit de geschiedenis.
‘Beter nu kleine stapjes, dan straks een megasprong’
Cultuur eet strategie als ontbijt. Je kunt nog zo’n goede strategie in je hoofd hebben. Als de cultuur op je bedrijf dit niet ondersteunt, is het per definitie gedoemd te mislukken. Elke verandering heeft tijd nodig. Je haalt mensen uit een groef waar ze al jaren comfortabel successen in hebben behaald. Als echter de groef opgeschoven wordt (zoals provisietransparantie) wil dat niet zeggen dat mensen ook automatisch in de nieuwe groef gaan lopen. Jij als leider zal daar het voortouw in moeten nemen. De handvatten van de All Blacks helpen daarbij.
Reactie toevoegen
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...
Creativiteit zit in de beperking
(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt...
Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!
Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...
(Door Jelle Bartels, Next Step Factory) Het is nu de tijd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van de coronacrisis is op jouw organisatie voor de (middel)...
Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel
Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...
(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...
Best practice: verbouwen met je adviestent open
Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...
(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...
Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?
Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de dagelijkse adviespraktijk? Op deze vraag geven Jelle Bartels (Next Step Factory) en adviseur Han Versantvoort (Calvo...
(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...