Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

MIeke Dadema

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig voor de lol. Met iedereen is wel iets mis, dus dit is mijn afwijking. Soms denk ik als ik een set voorwaarden tegenkom, oei, dit begint goed! Ze hebben in ieder geval een cursus gehad én je ziet dat de schrijvers echt hun best hebben gedaan om er iets van te bakken wat een soort van begrijpelijk is.

Er staan mooie tabellen in, wat wel en niet is verzekerd. Ook een duidelijke inhoudsopgave waar je doorheen kunt klikken, zodat je sneller bij de tekst komt die je zoekt. Er zit een begrippenlijst bij. Er zijn duidelijke kopjes en de tekst is mooi gestructureerd. Ik word al een beetje blij.

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis….

Bouwaard, aard- en nagelvast, nevenbestemming, het huis moet duurzaam met de grond verenigd zijn (jullie begrijpen, ik lees hier woonhuisvoorwaarden). En dan kom ik aan bij dit taalpareltje:

Het moet gaan om een gebeurtenis die plotseling en onvoorzien is. Schade die ontstaat door langzaam inwerkende processen valt hier niet onder. De gebeurtenis moet plaatsvinden tijdens de looptijd van de verzekering. Een ge beurtenis is een voorval of een reeks van voorvallen die met elkaar verband houden, waardoor schade ontstaat. En bij het sluiten van de verzekering moet het voor u en voor ons onzeker zijn dat uit deze gebeurtenis schade zal ontstaan. Dit wordt ook wel het wettelijke vereiste van onzekerheid genoemd.

Zo jammer! Er is van alles gedaan aan de layout en structuur, maar de tekst zelf is niet bekeken met frisse ogen. Die is waarschijnlijk weer geknipt en geplakt uit de vorige versies. We veranderen wel wat dingen, maar aan de basis, de tekst zelf, durven we niet echt iets aan te passen. Zonde.

Zo’n alinea is niet te doen voor veel mensen, de zinnen lopen in één keer door, er staat veel te veel informatie. En ook te veel ingewikkelde woorden. Het zijn woorden die we niet vaak gebruiken in normale spreektaal. Ik word een beetje bang van deze alinea. Hij straalt iets dreigends uit (als een alinea iets kan uitstralen natuurlijk). Dat moet anders kunnen.

‘Ik word een beetje bang van deze alinea’

 

Hoe pak je dit nou aan? Nou er zijn hele simpele regels voor.

1. Begin opnieuw! Gooi je huidige tekst weg.

2. Wie is je lezer?

3. Wat wil je precies zeggen?

4. Schrap overbodige tekst.

5. Zet bij elkaar wat bij elkaar hoort. En dan de opmaak:

6. Na een punt begint een zin op een nieuwe re gel.

7. Een zin mag niet langer zijn dan één regel.

8. Kies voor eenvoudigere woorden.

9. Als je toch een moeilijk woord moet gebrui - ken, neem dan een definitie van het woord op.

Oproep

Ik roep iedereen op (die het leuk vindt) om de tekst van bovenstaande alinea te herschrijven. Volg in ieder geval deze negen regels. Onder alle inzendingen zal ik een leuke taalprijs verloten. Mail je tekst naar: mieke@soepel.nu voor 11 juli 2023 . Volgende keer laat ik weten wie er gewonnen heeft!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Johan Kooijmans - Verhoeven Verzekeringen 29 juni 2023

Hoi Mieke, Ik ben het helemaal met je eens dat polisvoorwaarden van verzekeraars een grote opfrisbeurt kunnen gebruiken. Hieronder mijn poging om de alinea in eenvoudiger taalgebruik te herschrijven. Dat bleek nog een hele uitdaging! Ik werk 30 jaar in de verzekeringen en het viel mij behoorlijk tegen om niet te vervallen in ‘verzekeringstaal’ met woorden als reeds, onvoorzien, voorval. Ik ben benieuwd naar de andere inzendingen en varianten. Met vriendelijke groet, Johan Kooijmans De woonhuisverzekering biedt dekking voor schade die na de ingangsdatum is ontstaan. Wat is niet verzekerd? - Schade die voor de ingangsdatum was te verwachten; - Schade die langzaam is ontstaan zoals schimmelen en rotten.

Meer over
Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...

Oproep in nieuwe VVP: herschrijf voorwaarden verzekeraar

Oproep in nieuwe VVP: herschrijf voorwaarden verzekeraar

Mieke Dadema roept in de nieuwe VVP 03-2023 lezers op de voorwaardentekst van een verzekeraar te herschrijven in begrijpelijke taal. “Onder alle inzendingen...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Wartaal – telefonisch contact

Wartaal – telefonisch contact

Zomaar een voorbeeld van telefonisch contact tussen een verzekerde en verzekeraar. Hoe je met belscripten je klanten kwijt kunt raken. Ja, hallo! Met Mieke....

Poortwachtergarantie

Poortwachtergarantie

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 2) Werkgevers kunnen een verzuimverzekering afsluiten met een Poortwachtergarantie. Zo’n garantie klinkt aantrekkelijk,...