Medewerker is klant
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe medewerkers aan te trekken. En ook harder werken om bestaande medewerkers te behouden. Eigenlijk zoals je met klanten omgaat.
Het goede nieuws is dat alle vaardigheden al in huis zijn en alle communicatiemiddelen al een keer zijn bedacht. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers voor jou (blijven) kiezen?
Het begint met de basis; de functionele kant van medewerkersbeleving. Dit gaat over arbeidsvoorwaarden, salaris, pensioen, laptop, auto en overige secundaire arbeidsvoorwaarden. Een basis die waarschijnlijk al lang bestaat. Maar de medewerker anno nu stelt hogere eisen, net als de klant. Salaris is bij veel assurantiekantoren bijvoorbeeld een aandachtspunt. Er ligt geen CAO die jaarlijks een inflatiecorrectie afdwingt. Het komt dus veelal aan op de onderhandelingsvaardigheden van de medewerker. Maar werkgevers zouden hier pro-actief op kunnen en misschien wel moeten handelen. Zeker nu. Je kunt het ook niet doen en dan met verbazing kijken waarom medewerkers vaak voor veel hogere salarissen bij de concurrent of een verzekeraar gaan werken. Ook opleidingen is een belangrijk aandachtspunt. Stel je alleen budget beschikbaar voor de verplichte opleidingen in de branche of geef je medewerkers de kans zichzelf verder te ontwikkelen?
Medewerker experience
Stel dat de basis gewoon goed op orde is, hoe kun je je dan onderscheiden? Wat maakt jouw bedrijf nu anders om voor te werken dan dat van de concurrent? En dat mag iets meer zijn dan de basis waarover je net hebt gelezen. Waarmee raak je (toekomstige) medewerkers in het hart? De emotionele kant van medewerkers-beleving. Heb je een opleidingsplan of academy waarmee je medewerkers ondersteunt in hun ontwikkeling? Ga je jaarlijks een aantal dagen skiën met alle collega’s? Heb je een fantastische werkplek of een aansprekende locatie? Geef je jaarlijks een knalfeest met partners erbij? Wat is nu echt WoW bij jouw bedrijf?
Als je de basis op orde hebt en er is echt een WoW om voor jouw bedrijf te werken, dan ben je er nog niet. Net als bij klanten, willen ook medewerkers dat alles klopt. Van een coole campagne om nieuwe medewerkers aan te trekken, een goed introductieprogramma, betrokkenheid bij de bedrijfsvoering en regelmatig feedback van klanten en de leidinggevende. Medewerkers anno nu willen vooral ook waarde toevoegen. Weten waarvoor ze het doen. Dit vraagt een leidinggevende stijl waarin medewerkers worden geïnspireerd en gefaciliteerd om verschil te kunnen maken. Om dit alles in kaart te brengen en vorm te geven kun je de huidige en toekomstige medewerkers journey in kaart brengen en vervolgens samen met jouw hele team gaan bedenken waar het beter en meer onderscheidend kan. Als je een energieke organisatie bent, waar medewerkers met veel plezier werken, dan heb je een onweerstaanbare aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en zullen bestaande medewerkers veel langer blijven. En tot slot iets wat we allemaal al weten: blije medewerkers betekent blije klanten. Dus aan de slag om een energieke medewerkers experience te ontwikkelen.
‘Wat is er nu echt WoW in jouw bedrijf?’
Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’.
Reactie toevoegen
Meer over
(Mieke Dadema, Soepel.org, in Ken je vak! VVP 6-2023) Hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat...
Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars
In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners:...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien...
(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei...
(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...
(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...
(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...
(Sonja Stalfoort van PuurKlant in VVP 2) Elk bedrijf heeft een uniek eigen verhaal, maar wordt dit verhaal ook verteld? Klanten willen graag weten waarom je doet...
De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....
(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...