‘Onhaalbare’ opdracht accepteren
HYPOTHEKEN – Mag een adviseur aanspraak maken op een vergoeding voor een door hem geaccepteerde overeenkomst van opdracht, indien de adviseur op grond van het gevoerde oriëntatiegesprek had moeten weten dat de door de consument beoogde financiering ‘onhaalbaar’ was?
De Geschillencommissie acht dit in zo’n situatie niet terecht: “De commissie volgt in dit geval de stelling van de consument dat de adviseur de opdracht tot dienstverlening niet had moeten aannemen. Hierbij is van belang dat de consument op dat moment zijn inkomen in buitenlandse valuta ontving en zijn partner nog in de proeftijd van een tijdelijk arbeidscontract verkeerde. De adviseur heeft ter zitting verklaard dat de hypotheekaanvraag ‘een flinke kluif’ zou worden en dat ze ‘zouden kijken of ze het rond zouden kunnen krijgen’. Naar het oordeel van de commissie kwalificeert een dergelijke insteek niet als een inspanningsverplichting, aangezien het voor de adviseur duidelijk had moeten zijn dat de kans dat een geldverstrekker een hypothecaire geldlening (onder die omstandigheden) aan de consument zou verstrekken zo goed als nihil was.” – Uitspraak GC 2021 -0220
Reactie toevoegen
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende
(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...
Sector geeft Kifid ruime voldoende
Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!
(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht
Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...
Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...
Adviseur was te veel alleen doorgeefluik
(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...
Geen zoete afdronk voor klager
(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...