Ontketen groeikracht en geef je organisatie vleugels

René Savelberg

“Zorg dat je je maximaal kunt inleven in je omgeving, zowel in je medewerkers als inde klanten en partners waarmee je zaken doet. Bouw daar een echte relatie mee op en probeer meerwaarde te realiseren door echte fans te creëren, zowel binnen als buiten je organisatie.” Deze tips gaf René Savelberg, groeigoeroe en voormalig ceo van McDonald’s Nederland, tijdens een keukentafelsessie bij Avéro Achmea in de Apenheul in Apeldoorn.

Bij ’s werelds bekendste hamburgerketen hield Savelberg zich elke dag bezig met de vraag “waar we het succes aan te danken hadden en hoe we de groei konden volhouden”. De lessen die Savelberg er leerde, brengt hij bij klanten in praktijk via zijn eigen bedrijf (McSense Business Accelerators) en noteerde hij in de managementbestseller Het geheim van groeikracht.

McDonald’s is volgens Savelberg een typische ‘High Performance’-organisatie, die hij omschrijft als maximaal wendbare, ondernemende bedrijven met optimaal betrokken professionals, die het substantieel beter doen dan de markt in termen van performance en duurzame groei. Andere bekende HPO’s zijn Apple, Ikea, Starbucks en Coca-Cola. In Nederland kun je denken aan Quooker, Jumbo Supermarkten en Van Bommel schoenen. KLM heeft in 2015 aangegeven graag een HPO te willen worden.

‘Selecteer medewerkers vooral op energie en niet alleen op kennis en kunde’

Op de vraag wat lokaal georiënteerde inanciële advieskantoren kunnen leren van een grote corporate als McDonald’s, zegt Savelberg: “McDonald’s is een ‘multilocal’ bedrijf, waar franchisenemers de ruggegraat van het ondernemerschap vormen. Het zijn ‘stadskoningen’ die met passie en overgave op een inventieve wijze hun zaak runnen. De kracht van McDonald’s schuilt in dat lokale ondernemerschap. De meest succesvolle innovaties zijn door lokale partners verzonnen. Zo kreeg een franchisenemer in Pittsburgh veel staalwerkers over de vloer die niet genoeg hadden aan een gewone hamburger. Speciaal voor hen bedacht hij een grotere burger: de Big Mac.”

McDonald’s mag een sterk merk zijn en een breed gamma van goed lopende producten hebben, een garantie voor duurzaam succes is dit niet. “Stilstaan is geen optie”, zegt Savelberg. “Kijk maar naar sterke merken die het niet gehaald hebben. In de retailbranche maar ook bij banken en mediabedrijven vind je de ruïnes van de toekomst. V&D heeft verzuimd tijdig diep in te grijpen in de organisatie. Hans Breukhoven van Free Record Shop had onvoldoende goede mensen om zich heen verzameld en is te lang stil blijven staan. Voor een duurzame groei heb je echte groeikracht nodig. Dus zorg ook dat je jonge mensen binnenhaalt. Selecteer vooral op energie en niet alleen op kennis en kunde.”

Het groeimodel dat Savelberg bij veel bedrijven in praktijk heeft gebracht, draait om drie principes:

1. Lange termijn partnerships (“daarmee verzamel je de beste mensen om je heen voor langdurig succes”);

2. Verregaande standaardisatie (“een helder kader zorgt voor schaalbaarheid en geeft je medewerkers ruimte om zelfstandig te functioneren”);

3. Maximale people focus (“haal uit je organisatie wat er in zit en streef daarbij naar maximaal ‘fanship’, zowel bij klanten als bij medewerkers”).

Volle kracht vooruit

Van alle organisaties werkt 80 procent op ‘halve kracht’, is de ervaring van Savelberg. Hij noemt zes stappen om de ‘menskracht’ (people focus) optimaal tot ontwikkeling te brengen:

✓ Vraag je af of je kernwaarden hebt die door iedereen worden begrepen en gedeeld. Dan heb je een basis voor groei.

✓ Als je op lange termijn succesvol wilt groeien, moet je 100 procent mensgericht zijn. Streef oprecht naar maximaal gemotiveerde medewerkers en maximaal tevreden klanten. Daarvoor moet je alles opzij willen zetten.

✓ Stel alles in dienst van degenen die het hoogste doel – 100 procent tevreden klanten – moeten gaan realiseren in je organisatie.

✓ Zorg voor een geoliede ‘supportorganisatie’ en noem het nooit meer ‘hoofdkantoor’. Hier ontwikkelen de beste medewerkers de allerbeste ideeën en services, zodat je interne klanten (iedereen die direct contact heeft met de eindklant) een optimaal product kunnen aanbieden aan je eindklanten.

✓ Zorg ervoor dat alles samenkomt bij het echte klantcontact. Dat is immers het moment van de waarheid. Daar lever je de klant wat je hem beloofde. En als je het goed doet, lever je hem het liefst nog meer.

✓ Organiseer ‘feedbackloops’. Zorg dat je weet wat er in je organisatie en in je omgeving speelt. Ga niet alleen actief op zoek, maar zorg ook dat je cultuur zo open is dat mensen zelf met input komen. Leren, doen en delen is enorm belangrijk om voortdurend in beweging te blijven.

Duurzame groei

Jack Hommel, directeur Zakelijk bij Centraal Beheer en Avéro Achmea, is onder de indruk van het groeimodel van René Savelberg. Volgens Hommel laat Savelberg zien hoe je in deze tijd van ‘transitie’ duurzame groei kan bereiken. “McDonald’s is een voorbeeld van een bedrijf dat al vele decennia bestaat en nog steeds groeit. Dat is knap. Als je zo groot bent en je blijft het goed doen, dan ben je wel duurzaam succesvol.

“Dat zien we ook bij de keukentafelsessies die we dit jaar organiseren. Jonge intermediairs die de zaak van hun vader overnemen en het bedrijf weer verder brengen. Ik kan daar enorm van genieten.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

Ondernemen mogelijk maken

Ondernemen mogelijk maken

(Partner in Kennis Avéro Achmea in VVP 3, 2023) Wie onderneemt, heeft te maken met risico’s. “En dat zijn er momenteel nogal wat”, weet...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Jack Hommel (Achmea) kondigt pensionering aan

Jack Hommel (Achmea) kondigt pensionering aan

Jack Hommel, directeur bij Achmea en verantwoordelijk voor bediening van de zakelijke markt via Centraal Beheer & Avéro Achmea, heeft zijn pensionering...