Return to sender

Annemieke Postema

(Annemieke Postema van AOVdokter in Katern Ken je Vak! in VVP 2) Een adreswijziging wordt vaak gezien als een eenvoudige, niet adviesgevoelige mutatie die zich bij uitstek leent voor verwerking zonder menselijke tussenkomst. Maar niets is minder waar!

Adreswijzigingen komen via meerdere kanalen binnen: via een klantportaal, per mail, telefoon, een verhuisservice en af en toe nog per post. Klanten kunnen wijzigingen doorgeven, maar soms kom je erachter via een collega van een andere afdeling of een bedrijf waarmee je samenwerkt. Denk aan verzekeraars en assurantiekantoren die elkaar (behoren te) informeren. Een kort bericht per mail is voldoende. Een overzicht van de meest actuele adreswijzigingen op het adviseursportal volstaat eveneens, al moet een adviseur deze dan wel zelf periodiek checken. Maar niet alle verzekeraars hebben dit in hun werkprocessen opgenomen. Ook leidt een adreswijziging niet overal en altijd tot een gewijzigd polisblad.

Gaan verzekeraars ervan uit dat alle verzekerden er zelf aan denken hun adviseur te informeren? De werkelijkheid is in veel gevallen anders. Kom je dit in de praktijk tegen? Spreek de betreffende verzekeraar hierop aan! Het alternatief is dat je periodiek controleert of de adressen in jouw administratie nog kloppen. Daar zit echt niemand op te wachten in dit digitale tijdperk.

Wat speelt er?

Een adreswijziging duidt doorgaans op een verhuizing. Een nieuwe woning kent andere maandlasten, dat is al genoeg reden om de AOV-dekking opnieuw te bespreken. Veel verhuizingen hangen samen met een wijziging in de gezinssamenstelling: samenwonen of juist beëindiging van een relatie, gezinsuitbreiding of uitvliegende kinderen. Dat betekent van alles voor de financiële situatie van je klant, dus dit is een uitgelezen moment om de AOV tegen het licht te houden. Een verhuizing wordt soms ingegeven door verplaatsing van de bedrijfsactiviteiten of uit financiële noodzaak. Wederom aanleiding voor een onderhoudsgesprek. Gaat je klant gelijkvloers wonen vanwege lichamelijke ongemakken? Dan wordt het tijd om het thema ‘duurzame inzetbaarheid’ aan te snijden. Maar er kan nog iets anders aan de hand zijn, denk aan het opgeven van een bewindvoerderskantoor als postadres. Of het adres van het gemeentehuis, wat erop duidt dat iemand geen vaste woonplaats heeft. Ook daar weet een goede AOV-adviseur wel raad mee.

‘Adreswijziging uitgelezen moment om AOV tegen het licht te houden’

Check altijd of jouw klant meerdere verzekeringen heeft waarop de adreswijziging van toepassing is. Verhuist het bedrijf mee? Bij veel eenmanszaken zal dit het geval zijn. Heeft de adreswijziging tevens betrekking op gezinsleden en hun eigen verzekeringen? En is er een verhuisdatum bekend?

Een enkele keer vertrekt een klant naar het buitenland. Dat heeft gevolgen voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering, die verschillen per verzekeraar. Meestal is vestiging net over de grens geen probleem. Een enkele verzekeraar staat verhuizing naar het ‘echte’ buitenland toe onder bepaalde voorwaarden en/of premieverhoging. Zo niet, dan kan een expat-polis in een aantal gevallen soelaas bieden.

Preventie

Een verhuizing hoort met echtscheiding, overlijden van een dierbare, ziekte en financiële problemen tot de meest stressvolle gebeurtenissen in een mensenleven. Zeker als de verhuizing met een andere stressfactor samenhangt. Daarom pleit ik ervoor adreswijzigingen voortaan aan te grijpen om het over preventie te hebben. Hoezo een volledig geautomatiseerd proces?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kijk op inkomensactualiteiten op VVP-event Inkomen

Kijk op inkomensactualiteiten op VVP-event Inkomen

VVP organiseert op dinsdagmiddag 2 juli haar zesde vakevent Inkomen. Dit met Janthony Wielink (Enkwest) en Annemieke Postema (AOVdokter, RADI AOV) als plenaire sprekers....

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...