Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

varken lachend

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor zichzelf beginnen. Of medewerkers van advieskantoren die uit loondienst treden en op eigen benen gaan staan. En dat op de top van de markt. Want er zijn zoveel kansen. Maar zijn die er wel?", aldus Peter Wormskamp van Helder Beheerd in deel 7 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"Ik stel het wellicht wat te absoluut door te zeggen dat de markt stagneert. Tegelijkertijd gaan de signalen nu van groen op oranje. Kunnen we met zijn allen doorrijden? Of komt alles tot stilstand? De afgelopen weken hebben meerdere partijen de hypotheekrente verhoogd. Inschatting is dat anderen gaan volgen. Is het feest op de hypothekenmarkt voorbij? De huizen zijn immers al op. Oversluiten was nu het devies. Maar wat als dat ook ophoudt? Er zijn zelfs al makelaars die failliet gaan vanwege een gebrek aan woningen. Wat te doen?

Naast dat het verstandig is om voor je bedrijf te bepalen of je efficiënt werkt (waar we overigens vanuit Helder Beheerd prima bij kunnen ondersteunen; maar dit terzijde), is een zeer goede mogelijkheid het benaderen van je oude transacties. Ik ben een beetje aan het sarren, maar wees eens eerlijk: heb jij je klanten uit het verleden structureel geserviced?

Zo ja: chapeau! Ga door met uw goede werk. Zo nee: onderneem nu actie! Begin een relatie met je 'transactie'.

Dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Er zijn genoeg thema’s voorhanden. Weet u wat een gouden binnenkomer is? (nadat je hebt vastgesteld dat er nog sprake is van 'klant zijn').

“Hoe gaat het met u?”

Oprechte interesse is een top binnenkomer voor een gesprek. Het is vervolgens aan de adviseur of de binnendienstmedewerker om verder te gaan in de dialoog.

Onze ervaring is dat er tot in 25 procent van de gevallen sprake is van een adviesbehoefte waar ook nog eens een opdracht tot dienstverlening uit kan voortkomen. Hoe is dat?

En die varkenscyclus? Mooi voor in de schoolboekjes. Jíj verslaat hem gewoon. Jij gaat actief aan de slag met je bestaande klanten. Je blijft aan het werk en maakt financiële levens gezonder. Hoeveel mooier wil je het hebben?

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Hoewel steeds meer pensioengerechtigden in alle economische sectoren blijven doorwerken, blijft een groot deel van het arbeidspotentieel onder gepensioneerden onbenut....

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro verwacht dat de huizenprijzen in 2024 stijgen met vier procent. Dit is meer dan de 2,5 procent die de bank eerder voorspelde. In 2025, denkt ABN Amro, stijgen...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...