Vijf vragen aan Sijtze Faber

Sijtze Faber

 

1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid?

Niet simpel de klant als persoon centraal stellen maar dat wat er werkelijk toe doet. Het klantbelang, daar gaat het om. Voorwaarde is wel dat je klanten kent of wil leren kennen. Weten wat ze beweegt en wat ze belangrijk vinden. Dan kom je dichterbij en kun je adviseren vanuit de beleving van de klant. Als je zo met je klant omgaat, kun je toegevoegde waarde leveren. Dat is niet per definitie alles uit handen nemen en ontzorgen. Het betekent samen naar de risico’s kijken en overleggen wie ze minimaliseert. Het gaat dus verder dan verzekeringsoplossingen aanbieden. Het gaat ook om de ambitie van de klant. Als generalist -ik bezit alle Wft-diploma’s-kun je op alle terreinen meedenken en ondersteunen om de klant verder te helpen. Daarnaast werken we aan ambassadeurs. Iedere klant moet jouw ambassadeur zijn of worden, liefst met een netwerk. Zij bepalen jouw groei als je zelf voor honderd procent investeert in je klant.

2. Noem twee voorbeelden uit uw adviespraktijk waar u trots op bent?

Bij een groothandel lopen we samen met de eigenaar door de hallen. Ik zie een aantal elektrisch aangedreven palletwagens en geef aan dat ik die niet teruggevonden heb in het verzekeringspakket, wat we recent hebben overgenomen. Ik leg uit dat het zelfs een wettelijke plicht is en arbotechnisch ook niet verkeerd om het goed te regelen. Standaard antwoord is natuurlijk: daar gebeurt nooit wat mee, ze tillen maar 10 cm hoog. Toch maar geregeld en na twee weken al telefoon. “Enkel verbrijzeld, een medewerker kwam tussen een pallet en een magazijnstelling.” We krijgen per jaar zo’n tien hypotheekklanten die we binnen een tijdspad van drie, vier jaar terugzien. We kijken in onze adviezen vaak verder en proberen bij de aanschaf van een woning ook te filteren of dit de eindbestemming is. Als dat niet zo is, kijken we samen met de klant naar de courantheid van een woning en hoe je het op termijn zo goed mogelijk kunt wegzetten voor de volgende stap. Dat wordt gewaardeerd en we zien mensen sneller muteren dan we verwacht hadden. We krijgen hartstikke vaak een attentie na afloop. Bloemetje, gebak, yes, tevreden klant!

3. In hoeverre is digitalisering essentieel om klantgerichter te werken?

Digitalisering is je ondersteuning achter de schermen. De klant hoeft het allemaal niet te weten, maar moet het ervaren. Binnen het hypotheekproces werken we met slimme software die het proces bewaakt en via een klantportaal kan de klant meekijken en ook efficiënt aanleveren. De klant is betrokken bij het proces en dat scheelt een heleboel telefoontjes. Intern wordt op de beschikbare uren bespaard. Maar ook de klant die je belt voor informatie. Dan is het zaak om snel via je CRM je klantgegevens voor handen te hebben. En ja, natuurlijk is het een feit dat je met signalen uit je systemen klanten op het juiste moment benadert. “Jullie onthouden ook alles”…nou…wij en onze systemen dan!

4. Wat is een inspirerend voorbeeld als het gaat om klantgerichtheid?

Eckart Wintzen. Hij schreef in zijn boek ‘Eckharts Notes’ hoe je explosief kunt groeien. Groot worden door klein te blijven. Hij liet BSO/Origin groeien van eenmanszaak naar tienduizend medewerkers. Maar door zijn bedrijf te compartimenteren, in cellen te laten werken, bleef iedereen heel dicht bij de klant. Een ijzersterk concept. Een aanrader voor ondernemers met groeistuipen. En natuurlijk Coolblue. Zo eigentijds en zo goed doordacht dat je als eindklant iedere keer vrolijk kunt worden als iets er niet is en na geleverd moet worden. Het hele concept is bedacht vanuit de klant en dat lijkt bijna iets van vroeger. En ja, ik kan het niet laten: Het perfecte terrasje van Lebbis. Gewoon kijken op YouTube, spreekt voor zich.

‘Het Perfecte Terrasje van Lebbis. Gewoon kijken op YouTube’

5. Wat wenst u verzekeraars en intermediairs toe als het gaat om klantgerichtheid en waarom?

Maak systemen en het gebruik daarvan niet leidend. Dat betekent dat je niet kunt volstaan met: u kunt ons 24/7 bereiken via onze site. Dat is vaak een doolhof en ieder bedrijf is wellicht trots op zijn eigen geesteskindje, maar gebruiksvriendelijk? Zolang de klant niet z’n eigen wachtwoord kan kiezen, staat hij nog steeds niet voorop. Pak gewoon die telefoon weer op en ga geen gespreksseconden tellen. Als klanten bellen, zoeken ze je. Geeft antwoord op hun vraag en bedien ze zoals je zelf bediend wilt worden. Voor verzekeraars: lever maatwerk. Niet iedere klant past in het bedachte hokje van standaardisatie. Er ontstaan onverzekerbare risico’s omdat ieder het maar afschuift en er inhoudelijk niet meer naar wil kijken. Niet omdat het slechte risico’s zijn, maar ze staan wellicht iets te ver van de klant af om het nog te kunnen of te willen beoordelen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adviseur kan nog veel meer uit klantcontact halen

Adviseur kan nog veel meer uit klantcontact halen

Het intermediair heeft een duidelijke lokale functie en moet het dan ook van persoonlijk contact hebben. Toch kan de financieel adviseur nog meer uit zijn klantcontact...

Consument vertrouwt adviseur het meest

Consument vertrouwt adviseur het meest

Consumenten vertrouwen hun persoonlijke financiële gegevens het liefst toe aan hun eigen, onafhankelijke adviseur. Van de ondervraagde consumenten kiest 39...

Vijf vragen aan Bianca de Graaff

Vijf vragen aan Bianca de Graaff

1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid? Duurzaam adviesfood. Onze gesprekspartners zijn hongerig naar antwoorden in de niet aflatende stroom van informatie, waar...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe...

Vijf vragen aan Kathy Reinerie

Vijf vragen aan Kathy Reinerie

Vijf vragen aan inntermediair Katy Reinerie 1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid? Vaak komt een klant met een specifieke vraag binnen, maar blijkt het achterliggende...

Comarch maakt frontoffice verzekeraars volledig digitaal

Comarch maakt frontoffice verzekeraars volledig digitaal

Digitale tools zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. We raken er steeds meer mee vertrouwd en we verwachten tegenwoordig van elke organisatie...

Haaks op de mores

Haaks op de mores

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klant moet directiekamer in

Klant moet directiekamer in

‘Het zou zoveel makkelijker zijn zonder klanten’, verzuchtte een medewerker van een bank onlangs in een workshop over een legendarische klantbeleving....

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Kansen genoeg voor adviseurs en verzekeraars. Het is niet alleen de verzekeringswereld die verandert, ook de financiële situatie van klanten verandert. De...

Inleven in veranderende rol adviseur

Inleven in veranderende rol adviseur

“Het maakt ons niet uit hoe de adviseur zich organiseert of hoe hij wenst te werken”, stelt Armand Baas Becking, Directeur Intermediair van Coöperatie...