Verhalen vertellen werkt

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 06-2022)  Als je onderscheidend wilt zijn, zul je moeten starten met het vertellen van een verhaal. Klanten kopen uiteindelijk niet wat je doet, maar waarom je het doet.

Als financieel adviseur neem je een unieke plek in in het leven van mensen. Helaas is deze waarde bijna niet te zien. Pak de gemiddelde website van een adviseur er maar eens bij. En misschien die van jezelf ook wel. Je zult zien dat er niet veel verschil te vinden is. Toch is elk kantoor uniek. Als wij in gesprek raken, blijkt er altijd een verhaal te zijn waarom het kantoor is ontstaan. Het is de basis voor jouw merk en jouw verhaal naar jouw klanten. Als je hiervan gebruik gaat maken, zorg je dat je klant ook echt voor jouw kantoor gaat kiezen.

Verhalen vertellen doen we al sinds eeuwen. En nog steeds gebruik je dit bewust en onbewust elke dag. Hoe beter de verhalen, hoe gemakkelijker te onthouden. Hoewel er hele onderzoeken zijn gedaan naar het vertellen van een goed verhaal en er inmiddels hele opleidingen voor worden gegeven kun je starten met deze drie stappen:

Het begin

In het begin introduceer je de hoofdpersoon (jij, je kantoor, etcetera). Je laat hier zien hoe je ooit begon en hoe het er dagdagelijks eruit zag toen je nog niet was wat je nu bent. In verhalenstijl wordt dit beschreven als ‘er was eens…’ en ‘elke dag’.

‘Hoe beter het verhaal, hoe gemakkelijker om te onthouden’

Het midden

Hier komt de plotwending. In verhalenstijl: ‘tot op een dag’. Wat is er destijds gebeurd waarom je nu het kantoor bent dat je bent. In een film herken je dit zodra het hoofdpersoon de uitdaging aangaat. Ofwel het is genoeg en nu neem ik actie (en beschrijf welke actie dan). Deze actie moet uitdagend zijn! Een besluit om voor jezelf te beginnen is niet voor iedereen zomaar genomen!

Daarna vertel je wat je toen allemaal overkwam (en daardoor…). Zorg dat jouw verhaal ook laat zien wat je uitdagingen zijn geweest (en hoe je die overwonnen hebt). Het is voor je klanten leuk om te lezen dat jij ook een mens bent.

Het einde

Tot slot geef je aan wat er nu allemaal is. Het ‘totdat uiteindelijk’ in het verhaal. En het ‘vanaf die dag’. Zodat ik precies weet waarom je doet wat je doet en hoe je daartoe gekomen bent.

Schrijf dit verhaal op. Bespreek dit met medewerkers, familie en vrienden. Oefen met wat vertrouwde klanten. Kijk goed wat hun reactie is. Een verhaal dat slaat op jouw identiteit lokt emoties uit. Zolang dat niet zo is, blijf je schaven aan dit verhaal. Net zolang je jouw klant raakt met jouw unieke verhaal. Dan weet je dat je goed zit. Klanten kunnen dan eindelijk echt voor jou kiezen. Als extra kun je hetzelfde doen met je klant in de hoofdrol. Volg dezelfde volgorde. Je zult merken dat behalve een goed product je nog veel meer te bieden hebt wat voor klanten veel meer waarde en nog relevanter is.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duizend dagen om je belofte waar te maken

Duizend dagen om je belofte waar te maken

De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....

Hoe betaal jij onze  kinderen terug?

Hoe betaal jij onze kinderen terug?

Geld verdienen kost tijd en energie. Kan het gemakkelijker? Iets meer in de lijn met leven, in plaats van overleven? Hoe kan de financiële dienstverlener een...

Je data in ruil voor een polis

Je data in ruil voor een polis

Betalen voor je verzekeringen met je data in plaats van in euro’s. Dat business model van een toekomstbestendige verzekeraar, bedacht tijdens het eerste grootschalige...

Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...

Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...

Altijd al willen weten hoe de verzekeringssector eruit zou zien als we worden overgenomen door  Apple, Nespresso of Coolblue? Het New Financial Forum gaat op...

Innoveren: eten of gegeten worden

Innoveren: eten of gegeten worden

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord...

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses voor het intermediair op de zakelijke markt. Tim Schoonbergen, algemeen directeur van Nedasco, benadrukt dat het...

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Tijdens New Financial Day van 29 oktober 2013 won Bernd Slettenhaar van Avéro Achmea de twitteractie #advieswaarde (wie weet in 140 tekens het beste de advieswaarde...

Voorstelling 'Geld zingt' doorbreekt laatste taboe

Voorstelling 'Geld zingt' doorbreekt laatste taboe

Jelle Bartels (Next Step Factory) brengt samen met Martin Spee (onder andere de keuzeknikker) het allerlaatste taboe op een ludieke manier ter sprake in de voorstelling...

Toolbox voor een rijker leven

Toolbox voor een rijker leven

"Met een boek kunnen we nog sneller een grotere groep mensen bereiken." Aldus Jelle Bartels en Lambert Becks (leefnu!) bij de presentatie van hun boek...

"haal een streep door execution only"

"haal een streep door execution only"

“Haal een streep door execution only bij complexe producten. Slecht voor de klant en dus ook slecht voor de financiële sector als geheel”, aldus...