Verzekeren: voor of tegen?

Mieke Dadema 2023

(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei niet helemaal. Mijn verzekering helpt niet om de brand tegen te gaan. Ook voor brand verzekeren lijkt krom. Ik kan mij wel verzekeren voor de gevolgen van een brand, maar dan is voor brand te kort door de bocht. Is het nu voor of tegen ? Ik ben altijd voor dingen en weinig tegen , maar dat is niet echt een steekhoudend argument.

Taalgenootschap Onze Taal vindt het allebei correct Nederlands en ook De Dikke van Dale is het daarmee eens. Dit is hun uitleg: Voor betekent hier ‘met betrekking tot, als het gaat om’. Tegen betekent ‘met betrekking tot (de negatieve effecten van), als het gaat om (de negatieve effecten van)’.

Maar toch… Zou het niet moeten zijn: ik ver-zeker het brandrisico? Of; ik verzeker de financi ele gevolgen van brand?

Maar misschien komt de onduidelijkheid wel helemaal niet door de woorden tegen of voor , maar door het woord verzekeren zelf. Dat is eigenlijk ook maar een raar woord. Ik verzeker mij van een plek bij het concert van Bruce Springsteen of, een reis naar Egypte verzekert mij van zicht op een piramide en mooi weer. Maar ik verzeker mij zeker niet voor of tegen brand in die betekenis van het woord.

We weten niet zeker waar het woord ‘verzekeren’ vandaan komt. Het kan komen van het Franse woord ‘assuerer’. Dat betekent kalmeren, weergeven, beschermen of geruststellen. Het kan ook ontstaan zijn uit het Latijnse woord ‘assecurar’ wat veilig betekent. We hebben ook nog de optie dat het van het Franse ‘enseurer’ komt, wat ‘zeker maken’ betekent. Super interessant, maar niet echt helpend in mijn probleem van voor of tegen . Het lijkt allemaal op elkaar. Nu begrijp ik dan wel zo maar ineens waar de chique woorden ‘assuradeuren’ of ‘assurantiën’ vandaan komen. Het is gewoon Latijn (of Frans) of allebei.

‘Alleen in de verzekeringsbranche kun je zowel voor als tegen zijn’

Je veilig voelen

Verzekeren is in elk geval iets wat je doet waardoor je gerustgesteld of veilig bent of je in elk geval veilig voelt. Dus ik ben bang voor een brand en ik verzeker mij tegen dat gevoel van angst. Het gaat wat ver, maar toch spelen wij daar wel altijd lekker op in, in onze branche. Al die nare dingen die je kunnen overkomen, daar moet je wat tegen doen en het liefst er een verzekering voor sluiten. Oh nee, in dat geval zou het een verzekering tegen dat angstige gevoel moeten zijn.

Ik vind het ook zo leuk dat het allebei kan, juist omdat voor en tegen zo compleet tegenstrijdig zijn. Je bent voor of tegen mij! Allebei kan echt niet. Toch? Nou in de verzekeringswereld kan dat blijkbaar weer wel.

Wat nu ook de waarheid is, ik zal het zelf nooit meer hebben over: ergens voor of tegen verzekeren, maar gewoon duidelijk maken wat de klant krijgt als er onverhoopt iets ergs gebeurt. Als je keuken in de brand staat, komen wij daarna je huis schoonmaken, betalen we alle kosten en zorgen we dat je een nieuwe keuken krijgt. Want daar zijn we voor !

Mieke Dadema is initiatiefnemer van soepel.org en wil verzekeringen toegankelijk maken voor mensen die moeite hebben met lezen en schrij ven.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duimpjes omhoog

Duimpjes omhoog

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 4-2022) Tevreden klanten, wie wil ze niet. Maar hoe doe je dat? Ik vind dat de Amerikaanse schoenen-en kledingverkoper Zappos er...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Medewerker is klant

Medewerker is klant

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe...

AnsvarIdéa en Soepel willen schadeverzekeringen toegankelijker maken

AnsvarIdéa en Soepel willen schadeverzekeringen toegankelijker maken

AnsvarIdéa ondersteunt Soepel in het beter toegankelijk maken van schadeverzekeringen voor laaggeletterden. Soepel is opgericht door Mieke Dadema. “Bij...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Consumenten worden door financiële dienstverleners graag regelmatig en met een persoonlijk aanbod benaderd. 72 procent van de ondervraagden vindt dit cruciaal,...