Vroeger was alles beter (?)

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te boren.

Begin jaren negentig. De tijd van lange haren, wijde broeken. De Puchs opgehoogd en de Citta’s opgevoerd. Michael Jordan verovert vliegend de wereld terwijl de ozonlaag dreigt te verdwijnen. Het was de tijd van Nirvana en Pearl Jam. Fluorescerende neonkleuren gecombineerd met leggings en tuinbroeken. Mannen met matje en snor. Ellen van Langen kwam, zag en overwon in Barcelona. Kok komt voor Lubbers, gabbers hakken nachten door. En Pamela Anderson was nog knap. Een mooie, overzichtelijke tijd.

Ook de marketingopties waren begin jaren negentig een stuk overzichtelijker. Van websites had nog niemand gehoord. Bedrijven hadden rijen archiefkasten. Er werd gefaxt, getypt in WP 5.1 en Tipp-ex werd per liter besteld. Het internet stond nog in de kinderschoenen. Het medialandschap was vooral print georiënteerd. Adverteren deed je in kranten en magazines. Heer Vreeswijk denkt daar ongetwijfeld nog vaak met warme gevoelens aan terug... Lokale ondernemers werden gevonden via de Gouden Gids. Ook toen al moesten ze het van mond-tot-mondreclame hebben. Ze sponsorden het team van hun zoon of dochter, hadden prachtige folders en gingen op donderdagavond naar de lokale businessclub. Je netwerk was je alles en goede vertegenwoordigers hun gewicht in goud waard.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Marketing as usual

Nu bijna 30 jaar later heeft het gemiddelde assurantiekantoor maar weinig veranderd. Business as usual en ook marketing as usual. Oké, iedereen heeft een website, een LinkedIn-account en verstuurt soms een nieuwsbrief. Waar ik mij echter geregeld over verbaas, is waarom er zo weinig wordt meegelift op de mogelijkheden van de nieuwe media?! Auto’s zijn net als het medialandschap grotendeels gedigitaliseerd. We kicken wel op alle technische snufjes van onze auto, maar niet op de digitale marketingopties die deze tijd biedt. Angst voor het onbekende? Geloof mij. Als je in 1990 plaats mochten nemen in een Tesla zonder dat je werd uitgelegd hoe deze werkte, had je ook bedankt voor de eer. Té ingewikkeld, té veel opties. Je zou direct weer in je auto zonder stuurbekrachtiging plaatsnemen. Als je je echter even in de nieuwe mogelijkheden verdiept en uitleg krijgt, blijkt het vaak helemaal niet zo ingewikkeld.

Tiktok

Mijn dochter van tien produceert wekelijks grote hoeveelheden content. Via het snelst groeiende sociale medium TikTok kreeg ze in korte tijd honderden volgers en duizenden likes door video’s te posten. Assurantiekantoren kunnen hier lering uit trekken. Niet zozeer van de posts van mijn dochter, als wel van de inzet van zelfgemaakte video’s. Met video’s kom je nog het meest in de buurt van een persoonlijk gesprek. Je klanten zien je, ze horen je en leren je (nog beter) kennen.

Genoeg onderwerpen om uit te putten lijkt me. Bedenk hierbij wat je oplost voor klanten. Vertel maar wat je doet aan ontzorgen, hoe je schades voor ze afwikkelt en hen blij maakt. Bijkomend voordeel van video’s, het is snel te produceren, persoonlijk en makkelijk te verspreiden.

PS: vroeger was echt niet alles beter hoor. Je had namelijk ook rokers naast je in het restaurant, Hans van der Togt en Frizzle Sizzle.

Met deze column neemt Marcel Kroon afscheid als columnist van VVP. Zijn collega’s Bjorn Jalving en Paul Burger van Turien & Co. nemen afwisselend het stokje over.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nominatie 123Advies voor Advies Award enthousiast ontvangen

Nominatie 123Advies voor Advies Award enthousiast ontvangen

Feest bij 123Advies. Het team van 123Advies, in totaal bestaande uit zes hypotheekadviseurs, acht assistent hypotheekadviseurs en één verzekeringsadviseur,...

Turien & Co. breidt inkomenspropositie uit met WIA-Excedentverzekering

Turien & Co. breidt inkomenspropositie uit met WIA-Excedentverzekering

Turien & Co. biedt nu ook een oplossing voor werknemers met een hoger inkomen die te maken krijgen met arbeidsongeschiktheid. Janna Vos, productspecialist Inkomensverzekeringen:...

Parkstad Adviesgroep blij met nominatie VVP Advies Award 2024

Parkstad Adviesgroep blij met nominatie VVP Advies Award 2024

"Super blij dat we zijn uitgeroepen tot een van de beste advieskantoren van Nederland”, aldus Kim Cremers van Parkstad Adviesgroep. Dit adviesbedrijf is...

DuGardijn zet Advies Award in op stagemarkt Hogeschool

DuGardijn zet Advies Award in op stagemarkt Hogeschool

"Twee van onze collega's hebben de raamposter ingelijst meegenomen naar de stagemarkt van Hogeschool Saxion in Enschede", aldus Rowan du Gardijn van duGardijn,...

Migratie provinciale portefeuille Ansvar naar Turien & Co.

Migratie provinciale portefeuille Ansvar naar Turien & Co.

De provinciale portefeuille en producten van Ansvar worden begin volgend jaar overgevoerd naar Turien & Co.. Het label Ansvar en de producten blijven en zullen...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...