Woorden kunnen tot misverstanden leiden

LEVEN – Door de sector gebruikte termen en woorden kunnen bij consumenten makkelijk tot misverstanden leiden. Een aantal voorbeelden in recente uitspraken van de geschillencommissie.

Standaard rendement: De consument interpreteerde dit ten onrechte als een rendement waarvan hij er van mag uitgaan dat het te realiseren rendement ergens in deze buurt zal komen (Uitspraak 2017 – 472).

Garantieverzekering: In deze casus ging het om een levensverzekering waarbij het kapitaal bij vooroverlijden was gegarandeerd, maar niet het kapitaal dat uitgekeerd wordt bij inleven zijn op einddatum. Dit had de consument dus wel verwacht (Uitspraak 2017 – 473).

Rendement Beleggings Polis: De vraag of de polis wel of niet een positieve waardeontwikkeling kent, heeft niets te maken met het rendement dat de bank, die deze constructie aanbiedt als concern, tijdens de looptijd van de verzekering boekt (Uitspraak 2017 – 420).

Bij in leven zijn van de verzekerde op de einddatum van de verzekering wordt een bedrag uitgekeerd, dat wordt opgebouwd met de opbrengsten voortvloeiend uit de belegging van de reserve van de verzekering. Consument verwachtte een relevant bedrag om daarmee zijn hypotheekschuld te kunnen aflossen. De uitkering bedroeg slechts 48 euro omdat uit de polisvoorwaarden blijkt dat er slechts reserve wordt opgebouwd indien het rendement op de beleggingen meer is dan 5 procent en er in de bewuste periode niet meer dan deze 5 procent door de verzekeraar was behaald (Uitspraak 2017 – 421).

De voorbeelden tonen aan dat zorgvuldige communicatie veel klachten kunnen voorkomen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Geschillencommissie schiet klacht af

Geschillencommissie schiet klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2024-0375) De consument heeft de uitvoerder om rechtshulp verzocht in zijn bezwaarprocedure tegen de gemeente die zijn handhavingsverzoek met...

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

(Kifid einduitspraak GC 2024-0119B) De Geschillencommissie beslist, in de zaak van de hypotheekadviseur die naliet bij het oversluiten van de hypotheek de door de...

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

(Kifid-tussenuitspraak CvB 2024-0029) Anders dan de Geschillencommissie oordeelt de Commissie van Beroep dat Allianz Nederland Leven bij een universal life polis...

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0344) De consument verwijt de adviseur dat hij haar een overbruggingslening met een variabele rente heeft geadviseerd terwijl hij wist dat...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...