ZEVEN VRAGEN AAN ADVISEUR... Justin van Driel

Justin van Driel, 2019

Zeven vragen aan... Justin van Driel, Aon

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

In mijn carrière als adviseur heb ik al meerdere rollen vervuld. Ik ben begonnen als accountmanager en ben via verschillende aandachtsgebieden (MKB, advocaten en notarissen, onderwijs) uiteindelijk in mijn huidige rol als consultant terechtgekomen. Wat altijd als een rode draad door mijn adviesrol is blijven lopen, is echter de behoefte om op een andere manier naar de uitdaging van de klant te kijken. Mijn grootste motivatie haal ik uit situaties die net wat anders zijn en een creatieve oplossing vereisen.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Veel van de antwoorden op deze vraag klinken een beetje cliché, zoals: als ik mijn klant naar wens heb kunnen helpen of wanneer ik een mooi nieuw project binnen heb gehaald. Hoewel misschien cliché, zijn deze dingen natuurlijk wel waar en gelden ze zeker ook voor mij. Vaak komen klanten bij ons, als consultants, uit op het moment dat ze een wat groter of ingewikkelder probleem hebben dan met standaard producten op te lossen is. Als ik moet kiezen, dan is mijn dag echt geslaagd wanneer ik met mijn collega’s tot nieuwe concrete oplossingen voor deze problemen ben gekomen.

3. Welke tip zou je de adviessector willen meegeven? En welke tip aan verzekeraars?

De adviessector is op sommige vlakken hopeloos verouderd. Natuurlijk zijn er veel hele goede initiatieven om nieuwe technologie toe te passen, maar er zijn ook een hoop zaken die sinds mijn start in de financiële sector nauwelijks veranderd zijn. Mijn tip aan de adviessector zou zijn om nieuwe ontwikkelingen sneller over te nemen. Zo kunnen we allemaal efficiënter, klantgerichter en klantvriendelijker werken. Verzekeraars zou ik willen vragen wat vaker durf te tonen. Natuurlijk moet je als verzekeraar voorzichtig zijn en het is niet mijn plaats om te bepalen wat verzekeraars wel en niet accepteren. Maar als het op nieuwe/ onbekende risico aankomt, zou ik wat vaker als antwoord willen horen: “Kun je daar meer over vertellen?” in plaats van “Nee”.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

Adviseurs staan al jaren voor een grote uitdaging. Consumenten worden steeds bewuster en de adviseursfunctie van het koppelen van verzekeraars en klanten wordt steeds minder belangrijk voor de standaardoplossingen. Adviseurs hebben naar de toekomst toe wel degelijk bestaansrecht. De wereld om ons heen verandert snel en wordt steeds complexer. Ook bedrijven veranderen snel, ingegeven door de ict-revolutie. Nieuwe oplossingen moeten worden bedacht om te zorgen dat er geen hiaten ontstaan in de financiering van nieuwe risico’s waar bedrijven mee te maken krijgen. De rol van de adviseur is om risico’s in kaart te brengen, ook voor de verzekeraars zodat deze bereid zijn afwijkende risico’s te dragen. De grootste verandering is denk ik de gedachteverandering die we als sector moeten maken om de relevantie die we ook in de toekomst hebben goed in te vullen.

5. Hoe ziet volgens jou het adviesvak er over vijf jaar uit?

Zoals ik eerder al aangaf, verandert de adviessector naar mijn mening niet zo snel. Over vijf jaar zal ze er dus nog best herkenbaar uit zien. Ik denk dat er minder adviseurs zullen zijn omdat meer aanvragen automatisch met kennisacceptatiesystemen gedaan worden, maar dat de overgebleven adviseurs meer waarde voor hun klanten toevoegen.

‘Adviessector op sommige vlakken hopeloos verouderd’

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad?

In het begin van mijn carrière ging ik voor het eerst op bezoek bij een klant die ik van een collega over zou nemen. De eigenaar was een vrij jonge ondernemer die het bedrijf van zeer klein bedrijf naar een goedlopend bedrijf met ongeveer dertig medewerkers had ontwikkeld. Ik had me goed voorbereid en ingelezen voor het gesprek en ging met een goed gevoel naar de klant. Het enige wat ik niet had achterhaald, was dat de eigenaar door een lage dwarslaesie al jaren in een rolstoel zat. Het feit dat hij ondanks zijn handicap het bedrijf zo had laten groeien en zoveel energie uitstraalde, vond en vind ik nog steeds ontzettend inspirerend.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Als adviseur verleen je een service. Je helpt een ander zo goed mogelijk te ondernemen en, in mijn geval, zo goed mogelijk om risico’s te laveren. Vanuit een expertrol ben je al snel geneigd om te dicteren wat er volgens jou goed of slecht is. De klant kent zijn of haar bedrijf echter veel beter dan wij dat ooit kunnen doen. Mijn belangrijkste inzicht is dan ook dat een advies altijd een symbiose moet zijn van de mening van de expert en de bedrijfskennis van de ondernemer.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Aon verlengt actie gratis tankpas bij autoverzekering

Aon verlengt actie gratis tankpas bij autoverzekering

Aon verlengt de actie waarin zij een tankpas van 25 euro aan automobilisten biedt die een autoverzekering via de makelaar afsluiten. Aon: “Wij willen met met...

"Noodzaak nieuw pensioenstelsel stuk minder urgent"

"Noodzaak nieuw pensioenstelsel stuk minder urgent"

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van Nederlandse pensioenfondsen is in augustus gestegen naar 128 procent. Een forse stijging van de rente over augustus vertaalt...

Aon: “Persoonlijk gesprek bij bedrag ineens”

Aon: “Persoonlijk gesprek bij bedrag ineens”

Aon noemt een persoonlijk gesprek belangrijk bij de opname van een pensioenbedrag ineens. Frank Driessen, CEO Aon Wealth: “Ondanks dat de opname van een bedrag...

Dekkingsgraden pensioenfondsen stabiliseren in juli

Dekkingsgraden pensioenfondsen stabiliseren in juli

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van Nederlandse pensioenfondsen is in juli constant gebleven op 122 procent. De daling van de rente over juli vertaalt zich...

Aon over zakelijke markt

Aon over zakelijke markt

(Uit katern Zakelijk en Inkomen, VVP 3-2022) Welke trends zijn er momenteel te zien op de zakelijke markt? VVP vraagt het aan Aon. Wat zijn de belangrijkste trends...

Potentie beschikbare premieregeling neemt ook in eerste kwartaal 2022 toe

Potentie beschikbare premieregeling neemt ook in eerste kwartaal 2022 toe

Aon ziet in het vierde kwartaal van 2021 en het eerste kwartaal van 2022 de gemiddelde pensioenuitkering op basis van de beschikbare premieregeling (waarbij de uitkering...

Aon versterkt zich met ervaren krachten op het gebied van Health en Wealth

Aon versterkt zich met ervaren krachten op het gebied van Health en Wealth

De ervaren krachten Erna Meijer (foto), Melanie Bronkhorst en Oscar Assmann komen de gelederen van Aon’s Health & Wealth Solutions versterken Na werkzaam...

Leonique van Houwelingen nieuwe CEO Aon Nederland

Leonique van Houwelingen nieuwe CEO Aon Nederland

Aon benoemt Leonique van Houwelingen tot CEO van Aon in Nederland per 1 november 2022. De benoeming is onder voorbehoud van goedkeuring door de toezichthouders. Van...

Marlies Wilkes managing director bij One Underwriting

Marlies Wilkes managing director bij One Underwriting

Marlies Wilkes (foto) versterkt als managing director Wholesale Broking het managementteam van One Underwriting, het volmachtbedrijf van Aon. Zij neemt hiermee de...

Aon: “Urgentie nieuw  pensioenstelsel blijft aanwezig”

Aon: “Urgentie nieuw pensioenstelsel blijft aanwezig”

“Wij denken dat het verstandig is om wel over te gaan naar het nieuwe pensioenstelsel en de vaart erin te houden. De overgang is nodig om een houdbaar stelsel...