Zorgen failliete buitenlandse autoverzekeraars voor onbehandelbare verkeersschades in Nederland?

Aanrijding buitenland de vereende 2018

(aangeboden door de Vereende) De afgelopen jaren zijn wij in Europa met enige regelmaat geconfronteerd met faillissementen van een aantal autoverzekeraars, bijvoorbeeld uit Roemenië en recent in Cyprus. Wat zijn de gevolgen van deze faillissementen bij schades veroorzaakt door auto’s met een buitenlands kenteken? We beperken ons hier tot schades in de E.U.

Europese richtlijnen

Allereerst plaatsen wij de kanttekening dat in de E.U.-richtlijn motorrijtuigverzekering voor dit onderwerp geen bijzondere bepalingen bestaan. Bij de nu lopende herziening van deze richtlijn wordt dit mogelijk aangepast. Er ligt een voorstel dat alle EU waarborgfondsen dekking zouden moeten geven in geval van faillissementen. Maar dat is voor de beoordeling van de huidige situatie nog niet aan de orde.

Twee verschillende situaties

In basis kunnen we onderscheid maken tussen twee verschillende situaties. Een bezoeker wordt aangereden in het land waar de verzekeraar kantoor heeft en waar het schadeveroorzakende voertuig is geregistreerd. Of het buitenlands voertuig rijdt een slachtoffer aan in het land waar laatstgenoemde woont.

In het eerste geval waarbij de bezoeker het slachtoffer is, hangt de mogelijke schadevergoeding af van de wettelijk regeling/garanties tegen insolventie in het land van ongeval. Met insolventie wordt het onvermogen van verzekeraars bedoeld om te voldoen aan hun verplichtingen. Meestal komt dit door een faillissement.

In een aantal landen biedt een Waarborgfonds dekking of staat een ander nationaal financieel instituut mogelijk in voor de verplichtingen van die verzekeraar. Deze dekkingen zijn soms beperkt, bijvoorbeeld tot maximaal 100.000 euro per geval zoals in Griekenland. Als er geen wettelijk vangnet is, dan is de benadeelde aangewezen op de afwikkeling door de curator.

Als een buitenlands voertuig in Nederland een schade veroorzaakt, dan is het Groene Kaart Systeem van toepassing. Binnen de E.U. staan de nationale groene kaart bureaus garant voor de verzekeringsdekking van de voertuigen uit de andere lidstaten. Het Nederlands Bureau staat dus garant voor schades in Nederland door een voertuig met een buitenlands kenteken. Dan maakt het niet uit of dit voertuig wel of niet verzekerd is en of dit bij een verzekeraar is die niet meer kan betalen.

Feit of fabel

Samengevat, schade door een buitenlands voertuig in Nederland leidt NIET tot een onbehandelbare schade! Integendeel, de belangen van slachtoffers zijn in zo’n situatie goed beschermd. Zoals hiervoor beschreven is de positie wel anders als het slachtoffer bezoeker is in een ander land.

 

Reactie toevoegen

 
Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...