Adviseren of informeren?

Richard Meinders 2021

(door Richard Meinders, SVC Groep) Als de AFM van mening is dat een aanpassing van een bestaand financieel product niet wordt gezien als een advies, is dat wat mij betreft prima. Kan alleen maar schelen in de toezichtlasten. Maar laten we niet vergeten dat je als financieel dienstverlener ook een privaatrechtelijke zorgplicht hebt op grond van artikel 7:401 Burgerlijk Wetboek.

In december 2021 heeft de AFM haar interpretatie over het verschil tussen adviseren en informeren gepubliceerd. Het idee van deze interpretatie was om duidelijkheid te geven richting de markt over de reikwijdte van advies. Met andere woorden, wanneer is iets nu advies en wanneer is het informeren? Het achterliggende doel was blijkbaar om het financieel dienstverleners iets makkelijker te maken om actief beheer uit te voeren, zonder direct met de Wft-verplichtingen rondom advies te maken te krijgen.

Zonder mij een mening te vormen over de inhoud van het de AFM-interpretatie neem ik u even mee in een voorbeeld. Dan weten we tenminste waar we het over hebben, ook als je de interpretatie of de artikelen in reactie hierop niet hebt gelezen.

Een zzp’er heeft acht jaar geleden een AOV afgesloten. Hij vraagt zich af of het product nog aansluit bij zijn huidige financiële situatie. Als de adviseur aanbevelingen doet zonder dat er een nieuw product wordt afgesloten, is er sprake van informeren. Bijvoorbeeld bij de aanbeveling om het verzekerd bedrag te verlagen of de wachttijd te verhogen. Wanneer de adviseur een aanbeveling doet om over te stappen naar AOV X van aanbieder Y, is er sprake van adviseren.

(Bron: Interpretatie infomeren en adviseren, AFM – december 2021.)

Publiek- versus privaatrecht

Wat mij opvalt in de discussie die nu wordt gevoerd is of bijvoorbeeld de aanbeveling om de wachttijd te verlengen nu wel of niet advies is. Om de discussie zuiver te houden moeten we een goed onderscheid maken tussen de publiekrechtelijke zorgplichten (Wft) en de privaatrechtelijke zorgplichten (BW).

Uit de jurisprudentie, die talrijk is over dit onderwerp, blijkt dat je die zorg moet verlenen die van een redelijk handelend en redelijk bekwaam beroepsbeoefenaar mag worden verwacht. In de zin van deze verplichting moet er wel degelijk een goed onderbouwd advies ten grondslag liggen onder jouw aanbeveling om de wachttijd te verhogen.

Om dit goede onderbouwde advies te krijgen, is eigenlijk alle informatie nodig die artikel 4:23 Wft (waarin de privaatrechtelijke zorgplicht rondom advies is vastgelegd) voorschrijft, namelijk het inventariseren van: kennis, ervaring, financiële positie, doelstellingen en risicobereidheid. Vervolgens moet je hier goede analyses op los laten en de klant gemotiveerd adviseren. Wijkt de klant af van jouw advies, dan moet je de klant wijzen of de mogelijke financiële gevolgen van deze keuze. Doe je dit niet zorgvuldig, dan loop je het risico op civiele claims of klachten bij het Kifid. En of je nu door de hond of de kat gebeten wordt; het doet allebei zeer!

Generieke zorgplicht

Bijzonder in deze hele discussie is overigens dat de AFM enkele jaren geleden een felle strijd heeft gestreden om een generieke zorgplichtbepaling in de Wft opgenomen te krijgen. Een bepaling die door rechtsgeleerden werd verafschuwd, omdat de AFM zich hiermee op het private domein begaf. Blijkbaar was deze bepaling dus echt niet nodig, nu de AFM dit standpunt inneemt inzake informeren

Reactie toevoegen

 
Meer over
Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

VVP Ondernemerspanel: tips voor winnaars

VVP Ondernemerspanel: tips voor winnaars

(Tips voor adviseurs in VVP 1, 2022). Het VVP Ondernemerspanel is de onvolprezen gratis vraagbaak voor VVP-lezers. De panelleden trappen 2022 af met tips voor...

Dromen waarmaken

Dromen waarmaken

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6) Hoe graag wij het ook willen, klanten die een huis willen kopen zitten niet te wachten op een uitgebreid financieel advies...

VVP Advies Award 2022 van start: nieuwe opzet en 32 spotters

VVP Advies Award 2022 van start: nieuwe opzet en 32 spotters

Met een nieuwe opzet en met maar liefst 32 spotters (experts in de haarvaten van de financiële advieswereld) is de VVP Advies Award 2022 van start gegaan....

De vraag achter de vraag

De vraag achter de vraag

Jan Peter Robijn in VVP 6. “De vraag achter de vraag, uitvinden wat de échte behoefte is van de klant. Dat is wat ons drijft.” Aan het woord...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

Halve finalisten VVP Advies Award 2021 aan het woord

Halve finalisten VVP Advies Award 2021 aan het woord

Vol enthousiasme, inzet, passie, ondernemerszin en met de nodige zenuwen hebben de zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 afgelopen woensdag hun pitch...