E-commerce-giganten in verzekeringsland (blog TJIP)

Dingeman Leijdens 2018

(door Dingeman Leijdens, CEO van TJIP) Al een paar jaar duiken de namen van bedrijven als Amazon en Google op in relatie tot de verzekeringsmarkt. Vaak in de vorm van geruchten, maar soms ook met concrete acties. Zo stapte Amazon een jaar geleden in de Indiase verzekeraar Acko en inmiddels verkoopt Amazon via zijn lokale website in India verzekeringen voor auto’s en motoren.

Een onderzoek uit 2018 stelt dat tegen het eind van 2020 de verzekeringsmarkt in India zo’n 280 miljard dollar zal beslaan. En dat in een markt waar de penetratiegraad van verzekeringen nog altijd erg laag ligt tegenover het gemiddelde in de wereld. Daarin ligt zeer waarschijnlijk ook de reden waarom Amazon juist in India in deze markt is gestapt: een enorm groeipotentieel en een gigantische totale waarde. Maar ook in Europa heeft Amazon al laten zien dat het interesse heeft in deze lucratieve markt. Zo verscheen twee jaar geleden in de media een plan van Amazon om een verzekeringsvergelijker in Engeland te lanceren.

Verdienmodel

Google is al veel langer aan het experimenteren op verzekeringsgebied. Al in 2011 kocht Google de Engelse website BeatThatQuote.com, later onderdeel van het inmiddels gestopte Google Compare. Via deze website konden consumenten eenvoudig de prijzen van producten op het gebied van persoonlijke financiën vergelijken, waaronder verzekeringen. De website BeatThatQuote.com is nu alleen nog een landingspagina die stelt dat de site in handen is van Google en verwijst door naar enkele andere websites (onder andere voor hypotheken en autoverzekeringen). Maar die links lopen allemaal dood met een mededeling om het met een ‘google search’ te proberen. En dat is op zich niet raar. Want Google verdient natuurlijk vooral erg veel geld met inkomsten uit advertenties op bepaalde zoektermen. Uiteraard ook met zoektermen op het gebied van verzekeringen en het vergelijken van verzekeringen. Betekent dit nu dat Google zijn verzekeringsinitiatieven definitief in de ijskast heeft gezet? Natuurlijk niet. Sterker nog, via Googles auto-zonder-bestuurder-project Waymo is het verzekeringsverhaal recent juist weer nieuw leven ingeblazen.

Klantkennis

En de hiervoor genoemde grote internationale e-commerce bedrijven die flirten met de verzekeringsbranche zijn niet de enigen. Bedrijven als Uber en Lyft zetten ook al stappen op dit gebied. En in de wandelgangen worden verrassend genoeg namen van clubs als Netflix genoemd.

Het belangrijkste wat al deze bedrijven gemeenschappelijk hebben is dat ze allemaal ontzettend veel kennis van het leven van hun klanten hebben. Die kennis hebben ze in de vorm van data. Enorm veel data die ze hebben vergaard door zo veel mogelijk digitale activiteit van die klanten te monitoren. Daarnaast maken ze vaak heel intensief deel uit van het leven van hun klanten, via bijvoorbeeld de Google Assistant of Amazons Alexa. Bovendien lopen ze technologisch gezien voorop, ze beschikken over de modernste middelen en zijn dus als geen ander in staat om indien gewenst snel te kunnen schakelen.

Proactief partneren

Verzekeraars voelen de hete adem van dit soort grootmachten als Google en Amazon dus in hun nek. Ze weten dat ze hun producten sneller op de markt moeten brengen en hun klanten een steeds betere klantervaring moeten bieden als zij met deze reuzen willen concurreren en al helemaal als ze hen willen verslaan. Want die klanten nemen steeds meer de regie. Zij bepalen meer en meer waar en op welke manier ze hun producten afnemen. Dus verzekeraars moeten zorgen dat ze klaar zijn om op z’n minst op deze trend in te haken, maar beter nog om hem voor te zijn. Dus zorgen dat ze hun proces en product snel en efficiënt kunnen aansluiten op ieder kanaal en iedere distributiepartner.

En net zo goed als dat de techgiganten partneren met verzekeringsbedrijven om zich toegang te verschaffen tot deze markt, kunnen verzekeraars partneren met bedrijven die enerzijds verstand van de markt hebben en anderzijds de technologische kennis in huis hebben om product en consument op de makkelijkste en meest toegankelijke manier aan elkaar te koppelen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ruim twee derde bereid informatie te delen met financiële dienstverleners

Ruim twee derde bereid informatie te delen met financiële dienstverleners

Ruim twee derde (68 procent) van de Nederlanders blijkt bereid om gegevens te delen met een financieel dienstverlener. Aldus onderzoek in opdracht van TJIP. In ruil...

Financieel advies moet veel meer maatwerk worden

Financieel advies moet veel meer maatwerk worden

In het eerste TJIP-magazine Wonen zegt Prof. Dr. Peter Boelhouwer, hoogleraar Housing Systems bij de faculteit Bouwkunde aan de TU Delft: “Om duurzame huizen...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 7)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 7)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Adviseur onderscheidt zich nog te weinig met toekomstscenario's bij klant

Adviseur onderscheidt zich nog te weinig met toekomstscenario's bij klant

Tweederde (67 procent) van de respondenten in TJIP-onderzoek vindt dat financieel dienstverleners hen tijdig moeten waarschuwen wanneer hun verzekeringen, hypotheek...

Eén op tien Nederlanders raadpleegt adviseur voor informatie over financiële situatie

Eén op tien Nederlanders raadpleegt adviseur voor informatie over financiële situatie

Meer dan tweederde van de Nederlanders (68 procent) denkt voldoende inzicht te hebben in zowel hun huidige als (verre) toekomstige financiële situatie. Driekwart...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 5)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 5)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

TJIP: consument wil één financieel overzichtsloket

TJIP: consument wil één financieel overzichtsloket

Bijna de helft van de consumenten is van mening dat financieel dienstverleners zich meer bezig zouden moeten houden met de gehele persoonlijke financiële situatie...

TJIP Smart Platform uitgebreid met module Optimale Hypotheek

TJIP Smart Platform uitgebreid met module Optimale Hypotheek

TJIP heeft de module Optimale Hypotheek toegevoegd aan haar Smart Platform. De module rekent geautomatiseerd alle mogelijke hypotheekvormen, rentevaste perioden...

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Consumenten worden door financiële dienstverleners graag regelmatig en met een persoonlijk aanbod benaderd. 72 procent van de ondervraagden vindt dit cruciaal,...

Tjip introduceert webapplicatie voor gebruik PSD2-data

Tjip introduceert webapplicatie voor gebruik PSD2-data

Tjip heeft een nieuwe module binnen Tjip Smart Platform gelanceerd. Het betreft een webapplicatie waarmee financieel dienstverleners PSD2-data kunnen gebruiken binnen...